Supermarine Spitfire Mk.Vc - Special Hobby 1/48 Review - Modelclub.gr - Μοντελισμός & Hobby

Supermarine Spitfire Mk.Vc - Special Hobby 1/48 Review

Mια εξαιρετική επιλογή για κάποιους που δεν κυνηγούν τις τελευταίες τεχνολογίες και ψάχνουν ένα καλό και αξιοπρεπές κίτ με άψογα σήματα, πολλές όμορφες επιλογές και ρητινένια και φωτοχαραγμένα δωράκια

Supermarine Spitfire Mk.Vc 1/48 
Special Hobby SH48195
In box review
Γιώργος Σαρρής

Λίγα λόγια για το Spitfire Mk. V (Supermarine type 331)

Το βασικό Spitfire Mk. V ήταν ένα Mk. I με τον νέο κινητήρα Merlin 45. Απέδιδε 1,440 hp (1,074 kW) κατα την απογείωση. Βελτιώσεις στο καρμπυρατέρ επίσης επέτρεψαν στο Spitfire μανούβρες μηδενικής βαρύτητας χωρίς προβλήματα στη ροή καυσίμου. Αρκετά Mk. I και Mk. II τροποποιήθηκαν κι έγιναν στα πρότυπα του Mk. V απο την εταιρία Supermarine και έρχισε ο εξοπλισμός των πολεμικών μοιρών νωρίς το 1941.

Πολλά πρώιμα Spitfire Mk. V είχαν χαρακτηριστικά των Mk. I: πρώιμες εξατμίσεις, πτέρυγα και καλύπτρα τύπου "Α" και έλικα de Havilland. Μόνο 94 Mk. Va φτιάχτηκαν και πολλά απ' αυτά ήταν απλώς μετατροπές απο Mk. Ι. Περιέργως, ήταν εξοπλισμένο ακόμα με ασύρματο HF με συρμάτινη κεραία. Η πλειοψηφία των Μκ. V κατασκευάστηκε στο εργοστάσιο Castle Bromwich. Αρχικά, δύο εκδόσεις κατασκευάζονταν με διάφορες υπο-εκδόσεις:

  • Mk. Va
    Η παραγωγή του συνεχίστηκε με πτέρυγα τύπου A, με οκτώ πολυβόλα .303 Browning. Αυτή η έκδοση μπορούσε να φτάσει την ταχύτητα των 375 mph (603 km/h) στα 20,800 ft, και μπορούσε να ανέβει στα 20,000 ft σε 7.1 λεπτά. Κατασκευάστηκαν 94.
  • Mk. Vb
    Ξεκινώντας με τροποποιημένα Spitfire Mk. Ib, το Mk. Vb έγινε η κύρια παραγωγική έκδοση. Μαζί με τους νέους κινητήρες Merlin 45 προσαρμόστηκε η πτέρυγα τύπου Β σαν τυπική. Καθώς η παραγωγή προχωρούσε, έγιναν πολλές αλλαγές, οι οποίες καθιερώθηκαν σε όλα τα μεταγενέστερα Spitfire. Για παράδειγμα, οι στρογγυλές εξατμίσεις αντικαταστάθηκαν απο αυτές τύπου “fishtail”, αυξάνοντας οριακά την ώση απ' τις εξατμίσεις. Αργότερα, κάποια V παραγωγής 1944, εφοδιάστηκαν με εξατμίσεις έξι οπών ανα πλευρά, παρόμοιες μ' αυτές των Spitfire IX and Seafire III.

Στα χαρακτηριστικά των Spitfire Mk. Vb παραγωγής, περιλαμβάνονται: η πτέρυγα τύπου “B”, Rotol Jablo προπέλα με μακρύ spinner, fishtail εξατμίσεις και βαθύτερο ψυγείο λαδιού με κυκλική εισαγωγή αέρα.Σε πολλά Spitfire της σειράςMk V και Mk IX χρησιμοποιήθηκαν πιό ενισχυμένοι κυρίως τροχοί για ν' αντέχουν το βάρος απορριπτόμενων δεξαμενών καυσίμου ή βομβών. Δύο νέες "φουσκωτές" καλύπτρες παρουσιάστηκαν, σε μια προσπάθεια ν' αυξηθεί η δυνατότητα κίνησης του κεφαλιού του χειριστή και η ορατότητά του.

Προπέλα Rotol με φαρδιές πτέρυγες, διαμέτρου 3.29 m. μπορούσε να προσαρμοστεί, αντικαθιστώντας την de Haviland. Οι πτέρυγες της προπέλας ήταν φτιαγμένες απο συμπιεσμένο ξύλο "Jablo" και το σπίνερ ήταν μακρύτερο και πιο μυτερό. Διάφορες εκδόσεις του κινητήρα Merlin 45/50 χρησιμοποιούνταν, συμπεριλαμβανομένου και του Merlin 45M, που έβγαζε 1,585 hp (1,182 kW) στα 2,750 ft (838 m), αυξάνοντας το ρυθμό ανόδου του L.F Vb σε 4270 ft/min (21.6 m/sec) στα 3850 ft.

Η τροπική έκδοση γινόταν εύκολα αναγνωρίσιμη απο το μεγάλο φίλτρο αέρα Vokes κάτω απ' το ρύγχος. Αυτή η εισαγωγή αέρα μείωσε τη ροή αέρα στον υπερτροφοδότη, μειώνοντας έτσι την απόδοση του αεροσκάφους. Υπήρχε και εξοπλισμός επιβίωσης πίσω απ' τη θέση του πιλότου. Το Vb Trop ήταν η πρώτη έκδοση Spitfire που χρησιμοποιήθηκε εκτενώς πάνω απο θάλασσα, παίζοντας σημαντικό ρόλο στην απόκτηση αεροπορικής υπεροχής ενάντια στη Luftwaffe πάνω απο τη Μάλτα.

Πολλά Vb Trop τροποποιήθηκαν επι τόπου στ' αεροδρόμια της Αιγύπτου αντικαθιστώντας τα φίλτρα Vokes με τοπικά κατασκευασμένα φίλτρα “Aboukir”, που ήταν ελαφρύτερα και πιο αεροδυναμικά. Η νέα σχεδίαση αποκατέστησε την ταχύτητα και τη ροή αέρα προς τον υπερτροφοδότη. Το φίλτρο Vokes μπορεί να χαλούσε την αεροδυναμική σχεδίαση και να είχε επίπτωση στην απόδοση του αεροσκάφους, αλλα η χρησιμοποίησή του ήταν αναγκαία στο θέατρο επιχειρήσεων της Μεσογείου.

Spitfire Mk. Vc (Supermarine type 359)
Έχοντας όλα τα χαρακτηριστικά των πρώιμων V, το Vc δέχτηκε κι άλλες τροποποιήσεις, που είχαν εφαρμοστεί στο Mark III. Πρώτα και κύρια, χρησιμοποιήθηκε η πτέρυγα τύπου "C". Οι περισσότερες πτέρυγες αυτού του τύπου είχαν μεγάλα, φουσκωτά καλύμματα για να χωρούν τα κλείστρα των δύο πυροβόλων Hispano των 20 mm σε κάθε πλευρά. Επειδή όμως σπάνια έφερε τέσσερα πυροβόλα, αργότερα το μέγεθος των καλυμμάτων μειώθηκε κι έγιναν πιο αεροδυναμικά. Η εμπειρία στη Μεσόγειο έδειξε οτι τόσο βαρύς οπλισμός δεν ήταν πρακτικός. Έτσι, στα μοντέλα παραγωγής καθιερώθηκαν τα δύο πυροβόλα και τέσσερα πολυβόλα.

Η κατασκευή του ενισχύθηκε δομικά. Επίσης, το Mk. Vc ήταν το πρώτο που μπορούσε να φέρει απορριπτόμενη κοιλιακή δεξαμενή τύπου “slipper”. Υπήρχαν μικρά άγκιστρα, κοντά στα εσωτερικά φλάπς, ωστε κατα την απόρριψη η δεξαμενή να ανατρέπεται και να οδηγείται μακριά απ' την άτρακτο.Κάτω απ' το αριστερό φτερό τοποθετήθηκε βαθύτερο κάλυμα ψυγείου, και κάτω απ' το δεξί, μεγαλύτερο ψυγείο λαδιού, με βαθύτερη εξαγωγή αέρα.

Στο Mk. Vc παρουσιάστηκε το νέο αλεξήνεμο που είχε εφαρμοστεί πρώτα στο Mk III. Αργότερα τοποθετήθηκε και σε κάποια Mk. Vb. Αργότερα, αυξήθηκε η επιφάνεια των πηδαλίων ύψους-βάθους στις άκρες. Αυτό συνεχίστηκε και στο Mk. IX και βελτίωσε τη σταθερότητα του αεροσκάφους.

Ο κύριος όγκος των Mark Vc στάλθηκε υπεράκτια. Χρησιμοποιήθηκαν στη Βόρεια Αφρική και τη Μεσόγειο ή την Άπω Ανατολή. Συνολικά,6.487 Mk. V κατασκευάστηκαν. 94 Mk Va, απο την Supermarine, 3,911 Mk Vb, (776 απο Supermarine, 2,995 Castle Bromwich και 140 Westland), 2,467 Mk Vc, (478 Supermarine, 1,494 Castle Bromwich, 495 Westland). Επιπλέον 15 PR Type Fs απο Castle Bromwich.

Με την άφιξη του υπέρτερου Focke Wulf Fw 190 τον Αύγουστο του1941 το Spitfire ήταν, για πρώτη φορά, πραγματικά κατώτερο και η ανάπτυξη του Mk. IX έγινε αναγκαία.

Το κίτ

Ανοίγοντας το καλαίσθητο, ευρύχωρο κι ενισχυμένο κουτί, αντικρίζουμε τα όμορφα συσκευασμένα πλαίσια του κίτ. Πρόκειται για καλούπι της Special Hobby απο το 2013 και το έχει δανειστεί και η Italeri και η Revell. Αυτή τη φορά η Τσέχικη εταιρία αποφάσισε να μας δώσει εκδόσεις που αφορούν σε συμμαχικές αεροπορίες.

Σε γενικές γραμμές, η αποτύπωση καλουπιού και η λεπτομέρεια των επιφανειών θυμίζουν Hasegawa ή Eduard, με λεπτεπίλεπτη και ακριβέστατη γράμμωση. Η ποιότητα του πλαστικού δείχνει πολύ καλή και τα κομμάτια κόβονται απ' τα πλαίσια με ευκολία. Δέν υπάρχει φλάς ή άλλα περισσεύματα. Πολλές κινούμενες επιφάνειες ελέγχου δίνονται χωριστά για να τοποθετηθούν σε άλλη θέση άν επιθυμούμε.

Τα διάφανα μέρη είναι πολύ καθαρά και με πολύ καλή διαύγεια, συσκευασμένα ξεχωριστά για την αποφυγή γδαρσίματος κατα τη συσκευασία. Δίνονται φωτοχαραγμένα κομμάτια σ' ένα μικρό πλαίσιο, που σίγουρα θα βελτιώσουν τόσο την εικόνα του κόκπιτ, όσο κι εξωτερικά.

Περιέχονται ρητινένια κομμάτια για τις εξατμίσεις και το μικρό φίλτρο αέρα. Σίγουρα έχουν πολύ καλύτερη αποτύπωση λεπτομέρειας κι αξίζει να τα χρησιμοποιήσουμε στο μοντέλο μας.

Η καρτέλα σημάτων είναι Cartograf και η εύκολη τοποθέτηση των χαλκομανιών θα είναι κάτι παραπάνω απο σίγουρη. Οι επιλογές σημάτων είναι για αεροσκάφη 5 χωρών: Βρετανία, Αυστραλία, ΗΠΑ, Γαλλία και Γιουγκοσλαβία.

Το φυλλάδιο οδηγιών είναι σαφέστατο, λεπτομερέστατο, έγχρωμο και η κατασκευή ολοκληρώνεται σε 11 στάδια.

Κατασκευή

Η κατασκευή ξεκινάει κλασσικά απ' το χώρο του κόκπιτ. Η λεπτομέρεια εδώ είναι αρκετά ικανοποιητική και δεν λείπει απο πουθενά. Με ανάγλυφο πίνακα οργάνων, στον οποίο μπορούμε να τοποθετήσουμε σήμα για τα όργανα, αφού μας δίνεται η δυνατότητα, ή να βάψουμε. Μεγάλο πλεονέκτημα είναι οι φωτοχαραγμένες ζώνες που χρειάζονται βάψιμο.

Αφού κλείσουμε τα δύο μισά της ατράκτου, σειρά έχουν τα φτερά. Εκεί μπορούμε να επιλέξουμε δύο τύπους καλυμμάτων για τα κλείστρα των πυροβόλων. Βέβαια, δίνονται κι άλλοι δύο τύποι καλυμμάτων (συνολικά τέσσερις) οι οποίοι όμως δεν προορίζονται γι' αυτό το μοντέλο.

Στα επόμενα στάδια σειρά παίρνει η κόλληση φτερών-ατράκτου και η τοποθέτηση επιφανειών ελέγχου. Κάπου εδώ θα επιλέξουμε φίλτρο αέρα κάτω απ' το ρύγχος, τύπου Vokes ή Aboukir. Στην τοποθέτηση των σκελών προσγείωσης μπορούμε να επιλέξουμε ζάντες απλές ή ενισχυμένες.

Λίγο πρίν το τέλος θα επιλέξουμε προπέλα τύπου de Haviland ή Rotol και στο τελευταίο στάδιο διαλέγουμε τύπο εξάτμισης και καλύπτρα ανοιχτή ή κλειστή.

Συμπέρασμα

Δεν έχουμε να κάνουμε με κάτι καινούργιο. Πολλοί ίσως ξέρουν το κιτ απο παλιότερα. Ωστόσο, θεωρώ οτι είναι μια εξαιρετική επιλογή για κάποιους που δεν κυνηγούν τις τελευταίες τεχνολογίες και ψάχνουν ένα καλό και αξιοπρεπές κίτ με άψογα σήματα, πολλές όμορφες επιλογές και ρητινένια και φωτοχαραγμένα δωράκια. Η σχέση ποιότητας-τιμής κρίνεται πολύ καλη και συναγωνίζεται στα ίσα αντίστοιχα σύγχρονα κίτ άλλων εταιριών. Ίσως δεν απευθύνεται σε αρχάριους μοντελιστές, αλλα προσωπικά θα το επέλεγα σίγουρα.

Μόνο μειονέκτημα, ίσως θεωρούσε κάποιος, την έλλειψη μασκών για το βάψιμο των διάφανων τμημάτων.

Παρουσίαση του κιτ, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Γιώργος Σαρρής

Tο δείγμα ήταν μια ευγενική προσφορά από τη Special Hobby με σκοπό την παρουσίαση στα μέλη μας.

 

Ενημερωθείτε από το κατάστημα στατικού μοντελισμού που συνεργάζεστε για την διαθεσιμότητα και τιμές. Αναφέρετε ότι το διαβάσατε στο Modelclub.gr.

Βρείτε το πλησιέστερο σε εσάς κατάστημα. Αναφέρετε ότι τους βρήκατε από το Modelclub.gr

Μοιραστείτε το άρθρο
 



DMC Firewall is a Joomla Security extension!