Mirage F.1CG ''TΑΛΩΣ' στην 1/72 - Modelclub.gr - Μοντελισμός & Hobby

Mirage F.1CG ''TΑΛΩΣ' στην 1/72

Κατασκευή της σχετικά πρόσφατης και πολυαναμενόμενης κυκλοφορίας της Τσέχικης εταιρίας, με πλούσια και εξαιρετική καρτέλα χαλκομανιών της Cartograf (3 ελληνικά αεροσκάφη), ρητινένια κομμάτια, φουλ οπλισμό (ακόμη και για άλλες εκδόσεις).

Aλέξανδρος Μαρίνος
Mirage F.1CG 1/72
Special Hobby 72294
Κατασκευή

Mirage F.1CG

Πρόκειται για ένα μονοθέσιο μαχητικό και επιθετικό αεροσκάφος κατασκευασμένο από την Γαλλική Dassault Aviation. Η Dassault σχεδίασε το Mirage F1 για αντικατάσταση των Mirage III και Mirage 5. Αντίθετα από τους προκατόχους του, το Mirage F1 έχει την πτέρυγα τοποθετημένη ψηλά στην άτρακτο καθώς και συμβατικές ουραίες επιφάνειες. Παρόλο που διαθέτει παρόμοια πτερυγική επιφάνεια με το Mirage III, το F1 απέδειξε την ανωτερότητα του σε σχέση με τον προκάτοχο του. Μπορούσε να μεταφέρει μέχρι 40% περισσότερο καύσιμο, χρειαζόταν μικρότερο διάδρομο για να απογειωθεί, είχε μεγαλύτερη εμβέλεια σε αποστολές χαμηλού ύψους και ήταν ευκολότερο στο χειρισμό.
Τα πρώτα Mirage F-1 CG προσγειώθηκαν στη 114 Πτέρυγα Μάχης στις 4 Αυγούστου 1975. Τα F-1 εντάχθηκαν αρχικά στην 342 Μοίρα και δύο χρόνια αργότερα στην 334 Μοίρα Παντός Καιρού, έχοντας σαν έδρα το αεροδρόμιο της Τανάγρας και το αεροδρόμιο του Ηρακλείου Κρήτης. Στα 28 χρόνια τους στην Ελληνική Πολεμική Αεροπορία συμπλήρωσαν πάνω από 160.000 ώρες πτήσης, κυρίως σε αποστολές αναχαίτισης. Αποσύρθηκαν από την ενεργό δράση την 1η Ιουλίου 2003, ενώ 24 από αυτά διατίθενται για πώληση. (Πηγή: Wikipedia)

Αποστολή: Μαχητικό αεροσκάφος
Πλήρωμα 1, (2 Mirage F1B)
Κατασκευαστής Dassault Aviation
Διαστάσεις
Μήκος 15.33 m - Εκπέτασμα 8.44 m
Ύψος 4.49 m - Επιφάνεια πτέρυγας 25 m²
Βάρος
Άδειο 7,400 kg - Πλήρες 11,130 kg - Μέγιστο απογείωσης 16,200 kg
Πηγή ισχύος
Κινητήρες 1× SNECMA Atar 9K-50
Επιδόσεις
Μέγιστη ταχύτητα Mach 2.1 (2,573 km/h, 1,600 mph) - Αυτονομία 2,150 km - Μέγιστο ύψος 20,000 m
Οπλικό φορτίο
Πολυβόλα 2 πυροβόλα DEFA-553 30 mm -
Λοιπό φορτίο Μέχρι 6,300 kg σε πέντε εξωτερικά σημεία ανάρτησης, 2 φορείς πυραύλων στα ακροπτερύγια

Το κιτ

Σχετικά πρόσφατη και πολυαναμενόμενη κυκλοφορία της Τσέχικης εταιρίας, με πλούσια και εξαιρετική καρτέλα χαλκομανιών της Cartograf (3 ελληνικά αεροσκάφη), ρητινένια κομμάτια, φουλ οπλισμό (ακόμη και για άλλες εκδόσεις), πολύ καλή τιμή και σίγουρα ένα κιτ που δεν μπορεί να συγκριθεί με προηγούμενες κυκλοφορίες άλλων εταιριών (παλιά καλούπια με μέτρια λεπτομέρεια και υπερυψωμένη γράμμωση).

Κατασκευή

 Περνώντας στο κατασκευαστικό κομμάτι λοιπόν, αποφάσισα να επιλέξω το επετειακό αεροσκάφος του boxart με τον θεό ‘’Τάλως’’ στο κάθετο σταθερό.

 

Profile: G. Psarras, 2004

Σίγουρα θα αναρωτηθείτε, μα καλά αγόρασα τέτοιο ‘πλούσιο’ κιτ και αποφάσισα να το κάνω επετειακό και να μην χρησιμοποιήσω έτσι, ούτε φορείς, ούτε οπλισμό, ούτε δεξαμενές που δίνει το κιτ, και να το παρουσιάσω έτσι γυμνό; Ο λόγος είναι ότι ήθελα να παρουσιάσω στην 35η έκθεση της IPMS κάτι σπάνιο σαν θέμα που θα κέρδιζε το μάτι των επισκεπτών αλλά συνάμα επειδή κατέχω ήδη ένα ακόμη κιτ στην 1/48, είπα να δώσω εκεί την προσοχή μου κάποια στιγμή στο μέλλον.

 Ολόκληρη η κατασκευή κράτησε περίπου ενάμιση μήνα με καθημερινή απασχόληση περίπου δύο ωρών. Ξεκινώντας από το κόκπιτ, χρησιμοποιήθηκε ένα σετ pe της Εduard (interior-exterior) καθόσον το κόκπιτ της εταιρίας θα το χαρακτήριζα λιγάκι φτωχό (όργανα σε decals). Για το κλείσιμο της ατράκτου συνάντησα και τα πρώτα θέματα του κιτ. Η ριναία φωλιά δεν κάθεται σωστά, απαιτείται κόψιμο των ακίδων ευθυγράμμισης, ενώ το κόκπιτ κάθεται πιο μπροστά απ'οτι θα έπρεπε, με αποτέλεσμα να αφήνει κενό στο πίσω μέρος. Απαιτούνται πολλά dryfit ώστε να καθήσει στη σωστή θέση, εύκολα μπορεί να την πατήσει κάποιος με μικρή εμπειρία. Ο πίνακας οργάνων μάλλον είναι μεγαλύτερος (εκτός και αν εγώ τον τοποθέτησα λάθος) και χρειάστηκε τρίψιμο στα πλαινά τοιχώματα, για να μην βρίσκει το αλεξίνεμο κατά την τοποθέτηση του.

Δουλεύοντας το κιτ όλο και περισσότερο, άρχισα να χάνω τον αρχικό μου ενθουσιασμό. Η γράμμωση σε άλλα σημεία είναι ρηχή, σε άλλα βαθειά και σε άλλα εξαφανισμένη. Η εξαγωγή δεν είναι και ότι καλύτερο, με διαφορετικό πάχος στην απόληξη. Κλείνοντας την άτρακτο, δεν μπορώ να πω ότι έμεινα αρκετά ικανοποιημένος απο την εφαρμογή. Σε διάφορα reviews-κατασκευαστικά που είχα μελετήσει άλλοι έλεγαν οτι όντως το κιτ έχει θέματα και άλλοι θεωρούσαν την εφαρμογή του ως αποδεκτή. Τελικά συνειδητοποίησα πως η αλήθεια βρίσκεται κάπου στη μέση και παίζει ρόλο βέβαια και η εμπειρία του κάθε μοντελιστή! Στόκος επομένως χρειάστηκε, για να καλύψει κάποια σχετικά μικρά κενά, ενώ το τρίψιμο είχε την τιμητική του (πόσο μάλλον για μεταλλικό φινίρισμα προκειμένου να εξαφανιστούν οι ενώσεις).

 Αφού τελείωσα με την άτρακτο, τοποθέτησα τις πτέρυγες. Εδώ χρειάζεται αρκετή προσοχή ώστε οι πτέρυγες να κολληθούν σωστά και να υπάρχει η σωστή δίεδρη γωνία. Μικρά κενά στην ένωση με την υπόλοιπη άτρακτο αντιμετωπίστηκαν με υγρό στόκο. Η τοποθέτηση επίσης των φωτοχαραγμένων εξωτερικά (Eduard exterior) αναβάθμισαν ακόμα περισσότερο την εξωτερική λεπτομέρεια του κιτ. Σε κάποια σημεία βέβαια χρειάστηκε επαναχάραξη προκειμένου να επανέλθουν οι γραμμώσεις που χάθηκαν απο το τρίψιμο. Οι εισαγωγές απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή για την τοποθέτηση τους (αρκετές δοκιμές) προκειμένου να αποφευχθεί το ‘σκαλοπάτι’. 

Ο κώνος δυστυχώς δίνεται με τον πιτοτ ενσωματωμένο, οπότε θέλει ιδιαίτερη δεξιοτεχνία-μαεστρία προκειμένου να αποφύγει κανείς να τον σπάσει μέχρι να τελειώσει το κατασκευαστικό κομμάτι! Εγώ δεν τα κατάφερα και αφού τον έσπασα πάνω απο 3 φορές, τελικά κατέφυγα στην τοποθέτηση μεταλλικού και ησύχασα. Η γράμμωση που προκύπτει από την ένωση του κώνου με την υπόλοιπη άτρακτο, δεν υπάρχει στο κανονικό αεροσκάφος και θα χρειαστεί ιδιαίτερη προσπάθεια και αρκετή επιμονή-υπομονή για να εξαφανιστεί, προσέχοντας πάντα να μην εξαφανίσουμε και την καμπυλότητα της περιοχής. Οπωσδήποτε τοποθετήστε βάρος (οι οδηγίες δεν το αναφέρουν) εσωτερικά του κώνου γιατί αλλιώς το μοντέλο θα αναπαρίσταται σε φάση απογείωσης!

 Τα σκέλη προσγείωσης έχουν καλή λεπτομέρεια και καλό θα ήταν να κολληθούν πριν το βάψιμο προκειμένου να επιτύχουμε την καλύτερη δυνατή κόλληση. Να αναφέρω εδώ πως αν κάποιος αποφασίσει να κάνει το μοντέλο εν πτήση θα πρέπει να το σκεφτεί αρκετά, καθόσον τα καπάκια των φωλέων είναι μεγαλύτερα (πιθανόν γι’αυτό και η εταιρία δεν δίνει τέτοια επιλογή στις οδηγίες). Όσον αφορά τους τροχούς, δυστυχώς αυτοί του κιτ είναι άθλιοι, και προτίμησα τους-εξαιρετικής για την κλίμακα λεπτομέρειας- ρητινένιους της CMK.

 Βάψιμο-τελικό φινίρισμα:

Περνώντας στο βαφείο, τo πραγματικό αεροσκάφος δεν πέταξε ποτέ με την συγκεκριμένη παραλλαγή και βάφτηκε ασημένιο (δεν ήταν γυμνό μέταλλο) εξ ολοκλήρου εκτός απο τον κώνο και την antiglare επιφάνεια. Αστάρωσα λοιπόν με χαμπρολάκι γκλος για να ακολουθήσει έπειτα το alclad aluminum. Λόγω όμως ότι το μπουκαλάκι ήταν στα τελειώματα (κάτι που δεν έδωσα αρκετή σημασία) περιείχε αρκετά ρινίσματα τα οποία δυστυχώς ψεκάστηκαν στο μοντέλο κυρίως στις κάτω επιφάνειες. Έπαθα ένα σοκ...και κατέληξα πάλι να τρίβω. Τα περισσότερα κατάφερα να τα αφαιρέσω με πανάκι micromesh, αλλά για να γινόταν σωστή δουλειά έπρεπε να κάνω reset το μοντέλο, κάτι που λόγω περιορισμένου χρόνου προτίμησα να αποφύγω. Βέβαια το τρίψιμο με micromesh έδωσε στο μοντέλο απίστευτη γυαλάδα, κάτι που δεν ίσχυε και στο πραγματικό. Έτσι αποφάσισα να ρίξω λίγο τους τόνους - γυαλάδα ψεκάζοντας ένα νέφος απο αρκετή απόσταση με παρκετίνη. 

 Ελαφρύ  pinwash έγινε με blue black του Μιγκ, η antiglare βάφτηκε με μαύρο gunze και ψεκάστηκε με ματ βερνίκι ενώ στο κάθετο σταθερό-απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή για να κάτσει η χαλκομανία στην σωστή θέση-, χρησιμοποίησα σατινέ βερνίκι για τα κόκκινα μέρη και ματ για τα γαλάζια. Τέλος για την εξαγωγή χρησιμοποίησα το magnesium της Μodel Μaster. Όσον αφορά τα decals, έκατσαν αρκετά καλά και με την χρήση του Mark Softer το ελάχιστο φιλμ εξαφανίστηκε και αυτό. Περαιτέρω φθορές δεν έγιναν καθόσον το αεροσκάφος όπως προανέφερα δεν πέταξε ποτέ με αυτή την παραλλαγή.

Φωτογραφίες από το ολοκληρωμένο μοντέλο.

Πληροφορίες και σχόλια

Συζήτηση για πληροφορίες και σχόλια σχετικά με την κατασκευή στο τοπικ στο φόρουμ του Modelclub

Κατασκευή μοντέλου, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Aλέξανδρος Μαρίνος
DMC Firewall is a Joomla Security extension!