DASSAULT MIRAGE III E/O/EBR/EP, 1/72 - Modelclub.gr - Μοντελισμός & Hobby

DASSAULT MIRAGE III E/O/EBR/EP, 1/72

H PJ Productions μας παρουσιάζει ένα multi media κιτ, με κομμάτια ρητίνης, φωτοχαραγμένα και μεταλλικά μέρη και vacuum formed καλύπτρα. Οι παρουσιάσεις του συγκεκριμένου μοντέλου από διακεκριμένους μοντελιστές εκτός Ελλάδας, το περιγράφουν ως το καλύτερο μοντέλο του Mirage III για την 1/72.

PJ Productions 721025
DASSAULT MIRAGE III E/O/EBR/EP 1/72
In box review

Ιστορία

Το Mirage III είναι ένα υπερηχητικό μαχητικό αεροσκάφος, σχεδιασμένο από την Dassault Aviation στα τέλη του 1950. Κατασκευάσθηκε στην Γαλλία, αλλά και σε αρκετές άλλες χώρες. Ήταν μία επιτυχημένη σχεδίαση, τόσο σαν μαχητικό, αλλά και εμπορικά, αφού πουλήθηκε σε πολλές αεροπορίες χωρών, παραμένοντας σε παραγωγή για περισσότερο από μία δεκαετία. Το αεροσκάφος εξακολουθεί να πετάει ακόμα, και μάλιστα στην πρώτη γραμμή, για αεροπορίες μικρών χωρών που δεν είναι σε θέση να αποκτήσουν άλλα πιο σύγχρονα αλλά και συνολικά πιο ακριβά σύγχρονα μαχητικά.

Οι ρίζες της σχεδίασης, βρίσκονται σε μία μελέτη του 1952 και τις ακόλουθες προδιαγραφές, της Γαλλικής Κυβέρνησης, που περιέγραφε ένα ελαφρύ αναχαιτιστικό, παντός καιρού, ικανό να ανεβαίνει στα 18.000m μέσα σε έξι μόλις λεπτά, με ικανότητα πτήσης σε ευθεία, με ταχύτητα 1,3 Mach.

Η «απάντηση» της Dassault ήταν το Mystere-Delta 550, ένα μικρό αλλά κομψό δελταπτέρυγο αεριωθούμενο, με δύο Armstrong Siddeley MD30R Viper turbojets με μετάκαυση, κάθε ένας εκ των οποίων απέδιδε 2.160 lb. Υπήρχε πρόβλεψη για την συνδυασμένη χρήση ενός ακόμα πυραυλοκινητήρα υγρού καυσίμου, με 3.300lb επιπλέον ώσης.

Η διαμόρφωση αυτή, έφερε μερικούς εγγενείς περιορισμούς. Η απουσία των flaps είχε σαν αποτέλεσμα υψηλές ταχύτητες απογείωσης και προσγείωσης. Η ικανότητα ελιγμών ήταν επίσης κατώτερη άλλων σχεδιάσεων, ενώ φαινόμενα όπως η εμφάνιση κραδασμών συνόδευαν συχνά την κατά τα άλλα πρωτότυπη αυτή σχεδίαση. Από την άλλη, η πτέρυγα δέλτα είναι εύκολη στην παραγωγή της, ιδιαίτερα ανθεκτική, ικανή για υψηλές ταχύτητες και με άπλετο χώρο για την αποθήκευση καυσίμου.

Στις 25 Ιουνίου του 1955 πέταξε το πρωτότυπο του Mystere-Delta χωρίς μετακαυστήρες και πυραυλοκινητήρα, καθώς και με ένα ασυνήθιστα μεγάλο κάθετο σταθερό. Το 1955 ακολούθησε το Mirage I, με μία σειρά αλλαγών όπως η τοποθέτηση των μετακαυστήρων και του πυραυλοκινητήρα, και η μείωση της επιφάνειας του κάθετου σταθερού. Το αεροσκάφος έφτασε τα 1,6 Mach και 1,3 Mach, με και χωρίς την βοήθεια του πυραυλοκινητήρα αντίστοιχα.

Το Mirage I κρίθηκε πολύ μικρό για να μεταφέρει ένα πραγματικό υπολογίσιμο φορτίο, και σύντομα ακολούθησε ένα νέο σχέδιο, το Mirage II. Αυτό θα ήταν η μεγαλύτερη εκδοχή του Mirage I, με δύο Turbomeca Gabizo turbojets, αλλά δεν κατασκευάσθηκε ποτέ. Αντί αυτού, ακολούθησε ένα αεροσκάφος περίπου 30% μεγαλύτερο από το Mirage I, κινούμενο από τον νέο τότε SNECMA Atar turbojet με μετάκαυση, και 9.700lb ώσης.

Το νέο αυτό μαχητικό ονομάσθηκε Mirage III. Είχε σχεδιαστεί λαμβάνοντας υπόψη τον «κανόνα των επιφανειών», όπως τα περισσότερα σύγχρονά του μαχητικά. Όπως και το Mirage I, και αυτό το αεροσκάφος μπορούσε να χρησιμοποιήσει την πρόσθετη ώση ενός πυραυλοκινητήρα SEPR.

Το πρωτότυπο πέταξε στις 17 Νοεμβρίου του 1956 και μπόρεσε να επιτύχει και διατηρήσει την ταχύτητα των 1,52 Mach στην έβδομη μόλις πτήση του. Τον αμέσως επόμενο χρόνο, και με ελάχιστες αλλαγές, όπως ήταν η προσθήκη χειροκίνητων κώνων στις εισαγωγές, καθώς και με την βοήθεια του πυραυλοκινητήρα, η ταχύτητα έφτασε τα 1,8 Mach.

Η επιτυχία του πρωτότυπου οδήγησε την Γαλλική κυβέρνηση στην παραγγελία 10 αεροσκαφών προ-παραγωγής. Αυτά ήταν περίπου δύο μέτρα μεγαλύτερα από το πρωτότυπο, είχαν μεγαλύτερη κατά 17,3% πτέρυγα, και «φορούσαν» τον νέο Atar 09B με ώση αυξημένη στα 13.230lb. Διατηρήθηκε η ικανότητα χρήσης του πυραυλοκινητήρα, ενώ τα αεροσκάφη εξοπλίσθηκαν με το ραντάρ αναχαίτισης της Thomson-CSF, Cyrano Ibis, ηλεκτρονικά και αλεξίπτωτο ανάσχεσης.

Το πρώτο Mirage IIIA πέταξε τον Μάιο του 1958 και με την ταχύτητα των 2,2 Mach έγινε το πρώτο Ευρωπαϊκό μαχητικό που ξεπέρασε το όριο των 2 Mach.

Το μοντέλο της PJ Productions παρέχει την δυνατότητα δημιουργίας των ακόλουθων τύπων:

  • Mirage IIIE: Μονοθέσιο μαχητικό πολλαπλών ρόλων και παντός καιρού. Ο Atar 9C-3 του παρείχε 13.668lb ώσης, έφερε το ραντάρ Cyrano II, τα ηλεκτρονικά σε χώρο πίσω από το πιλοτήριο, ενώ επιπλέον του αρχικού
  • Mirage IIIA έφερε σύστημα πλοήγησης (Doppler radar και TACAN).
  • Mirage IIIO: Μονοθέσιο μαχητικό πολλαπλών ρόλων και παντός καιρού για την Αεροπορία της Αυστραλίας (RAAF - Royal Australian Air Force). 100 αεροσκάφη κατασκευάστηκαν στην Αυστραλία με την άδεια της Dassault.
  • Mirage EBR: Εξαγωγική έκδοση του Mirage IIIE για την Αεροπορία της Βραζιλίας (BAF - Brazilian Air Force). Κατασκευάσθηκαν 16 αεροσκάφη.
  • Mirage EP: Εξαγωγική έκδοση του Mirage IIIE για την Αεροπορία του Πακιστάν (PAF - Pakistan Air Force). Κατασκευάσθηκαν 18 αεροσκάφη.

Το μοντέλο της PJ Productions

Συνοπτική εικόνα

Το μοντέλο της PJ Productions είναι ένα multi media κιτ, με κομμάτια ρητίνης, φωτοχαραγμένα και μεταλλικά μέρη και vacuum formed καλύπτρα. Οι παρουσιάσεις του συγκεκριμένου μοντέλου από διακεκριμένους μοντελιστές εκτός Ελλάδας, το περιγράφουν ως το καλύτερο μοντέλο του Mirage III για την 1/72.

Στην δική μας περίπτωση το συγκεκριμένο μοντέλο, έφτασε στα χέρια μας με ένα σημαντικό πρόβλημα, που το καθιστά μη συναρμολογήσιμο. Το αριστερό μισό της ατράκτου είναι περίπου μισό εκατοστό πιο κοντό από το δεξί, και μάλιστα όχι λόγω απουσίας κάποιου τμήματος, αλλά σαν να έχει συνολικά συρρικνωθεί. Αυτό δεν φαίνεται να είναι γενικότερο πρόβλημα, οπότε μπορούμε χάριν της παρουσίασής εδώ να το παραβλέψουμε.

Το μοντέλο της έχει κυκλοφορήσει καλύπτοντας όλους πρακτικά τους τύπους του αεροσκάφους ανά αεροπορία, και μάλιστα τα σχετικά κομμάτια που απαιτούνται, συμπεριλαμβάνονται σε όλες τις συσκευασίες. Τα τμήματα ρητίνης χαρακτηρίζονται από φίνα χαραγμένη γράμμωση. Τα πριτσίνια των διαφόρων πάνελ αναπαριστώνται με μεγάλη ακρίβεια. Ωστόσο, σε πολλά σημεία κάνουν την εμφάνισή τους μικρές τρύπες από φυσαλίδες αέρα, καθώς και ατελώς σχηματισμένα τμήματα από κακή ή ελλιπή χύτευση. Το πρόβλημα διορθώνεται αρκετά εύκολα με χρήση κυανοακρυλικής κόλλας και με επαναχάραξη της γράμμωσης.

Λεπτομέρειες…

Το μοντέλο χαρακτηρίζεται από πολύ καλή λεπτομέρεια σε περιοχές όπως τα ολομεταλλικά σκέλη προσγείωσης και οι τροχοί, ο κινητήρας και το πιλοτήριο, με τον πίνακα οργάνων και το κάθισμα να είναι εξαιρετικά. Παρέχονται τρεις δεξαμενές καυσίμου με φωτοχαραγμένα πτερύγια, δύο καλύπτρες, πηδάλια κάναρντς, και οι εξωτερικοί φορείς οπλισμού. Τα πηδάλια ελέγχου αποτελούν ξεχωριστά κομμάτια, και μπορούν να κολληθούν υπό κλίση. Παρέχεται η εξαιρετική σκάλα επιβίβασης του πιλότου, κάποιες αντένες, καθρέπτες για την καλύπτρα, τμήματα για την εξαγωγή του κινητήρα, και πολλά άλλα μικρά κομμάτια, που προσθέτουν σημαντική αληθοφάνεια στο τελειωμένο μοντέλο.

Στα μείων θα καταγράψουμε μόνο την πλήρη απουσία οπλισμού.

Οδηγίες κατασκευής

Οι οδηγίες είναι της γνωστής σύγχρονης γραμμικής μορφής, ιδιαίτερα κατατοπιστικές, και περιλαμβάνουν 8 στάδια κατασκευής. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στα σημεία που διαφέρουν οι εκδόσεις μεταξύ τους. Οι οδηγίες βαφής είναι μάλλον ελλιπείς, καθώς αφορούν μόνο τις όψεις του εξωτερικού του αεροσκάφους, χωρίς καθόλου αναφορά στα χρώματα του εσωτερικού στο πιλοτήριο και τα σκέλη προσγείωσης. Χαλκομανίες

Οι οδηγίες για την τοποθέτηση των χαλκομανιών είναι επίσης κατατοπιστικότατες, με αριθμούς να υποδεικνύουν την αντιστοιχία της θέσης τους επάνω στο αεροσκάφος, αλλά και στην καρτέλα των σημάτων. Κατά τα άλλα, οι χαλκομανίες είναι πληρέστατες, με δεκάδες προειδοποιητικών. Τα γράμματα, ακόμα και στα πιο μικρά από αυτά, διαβάζονται κανονικά, ενώ τα εθνόσημα είναι άριστα τυπωμένα, χωρίς ούτε ίχνος από προβλήματα συμμετρίας.

Ωστόσο, χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερη γυαλάδα, που θα χρειαστεί προσοχή κατά την απόδοση του τελικού φινιρίσματος του μοντέλου. Ειδικά σημεία (pilot figures)

Στο μοντέλο συμπεριλαμβάνονται και τρεις καθιστές φιγούρες πιλότων, εξαιρετικής ποιότητας, όχι όμως κατάλληλων για το συγκεκριμένο Mirage III, καθώς δεν φέρουν σωστή στολή ή σχετικό εξοπλισμό πτήσης (πχ. κράνος).

Συμπέρασμα

Αν θεωρήσουμε ότι το πρόβλημα της ατράκτου ήταν μεμονωμένο (και αυτό είναι το πιθανότερο), πρόκειται για ένα πολύ καλό μοντέλο του Mirage III. Η λεπτομέρεια είναι παντού εμφανής, ακόμα και συγκρίνοντας την με ανάλογα βελτιωτικά, ενώ οι χαλκομανίες θα βοηθήσουν για την απόδοση ενός πραγματικά αληθοφανούς μοντέλου. Με εξαίρεση την άτρακτο, όλα τα υπόλοιπα προβλήματα που αναφέραμε, είναι σχετικά συνήθη σε μοντέλα multimedia, και πάντως αντιμετωπίσιμα από μοντελιστές με εμπειρία.

Τις ευχαριστίες μας στο PJ Productions που μας παραχώρησε το κιτ με σκοπό να γίνει review και να παρουσιαστεί στο ModelClub.gr.
Επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Διονύσης Γαρδέλης
Μοιραστείτε το άρθρο
 
Our website is protected by DMC Firewall!