Airfix 1/72 Dakota Mk.III+Willys jeep Inbox Review - Modelclub.gr - Πύλη Μοντελισμού

Airfix 1/72 Dakota Mk.III+Willys jeep Inbox Review

Πρόκειται για το πρώτο new tool κιτ από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 (πρώτη κυκλοφορία από την ESCI και μετά rebox από Italeri-Revell-Airfix) και και εννοείται πως το καλωσορίζουμε με ιδιαίτερη χαρά.

Dakota Mk.III+Willys jeep 1/72
Airfix A09008
In box review
Αλέξανδρος Μαρίνος

Ιστορία

Το Douglas C-47 Skytrain ή Dakota είναι Αμερικανικό στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος που προήλθε από την πολιτική έκδοση Douglas DC-3. Στην διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου τα C-47 καθώς και τροποποιημένα DC-3 χρησιμοποιήθηκαν από τις αεροπορικές δυνάμεις πολλών χωρών για την μεταφορά στρατιωτών, φορτίου και τραυματιών. Συνολικά κατασκευάστηκαν περισσότερα από 10.000 αεροσκάφη.

Το C-47 έπαιξε σημαντικό ρόλο στην επιτυχία πολλών συμμαχικών επιχειρήσεων και κυρίως στην Μάχη του Γκουανταλκανάλ, την Εκστρατεία της Μπούρμα και στις ζούγκλες της Νέας Γουινέα όπου το C-47 (και η ναυτική του έκδοση R4D) έδωσαν στις συμμαχικές δυνάμεις την δυνατότητα να αντιμετωπίσουν την ευκινησία του Ιαπωνικού στρατού. Επιπλέον, τα C-47 χρησιμοποιούνταν για να μεταφέρουν εφόδια στις αμερικάνικες δυνάμεις σε όλη την διάρκεια του πολέμου στην Νοτιοανατολική Ασία ενώ από τους πλέον χαρακτηριστικούς του ρόλους, που έμειναν στην ιστορία της αεροπορίας, ήταν οι πτήσεις από την Ινδία στην Κίνα περνώντας τα Ιμαλάια (πέρασμα στο οποίο οι πιλότοι της εποχής έδωσαν το όνομα «Η Καμπούρα- The Hump») και από το οποίο αποκόμισαν την εμπειρία που απαιτήθηκε στην Αερογέφυρα του Βερολίνου, στην οποία το C-47 έπαιξε επίσης σημαντικό ρόλο.

Στην Ευρώπη, το C-47 και η εξειδικευμένη έκδοσή C-53 Skytrooper χρησιμοποιήθηκαν σε μεγάλους αριθμούς στα τελευταία στάδια του πολέμου σε ρόλους ρίψης αλεξιπτωτιστών και έλξης στρατιωτικών ανεμοπλάνων. Τα C-47 σε υπηρεσία στην Βρετανική αεροπορία πήραν το όνομα Dakota, όνομα με το οποίο το αεροσκάφος έγινε γνωστό σε ολόκληρο τον κόσμο.

Μετά το τέλος του πολέμου το Αμερικανικό Ναυτικό μετέτρεψε κάποια από τα αρχικά αεροσκάφη του στην έκδοση R4D-8, ενώ χρησιμοποιήθηκε και στην Αερογέφυρα του Βερολίνου, μέχρι την αντικατάστασή του από το C-54 Skymaster. Η Αμερικανική Αεροπορία (USAF) συνέχισε να χρησιμοποιεί το C-47 κατά τη διάρκεια του Πολέμου του Βιετνάμ σε διάφορους ρόλους, όπως στην οπλισμένη έκδοση AC-47 Spooky και στην έκδοση αντικατασκοπείας EC-47. Η Καναδική Αεροπορία χρησιμοποίησε το C-47 σε ρόλο έρευνας και διάσωσης τις δεκαετίες του 1940 και 1950. Παράλληλα έλαβε μέρος στον Πόλεμο της Κορέας ενώ υπηρέτησε στις αεροπορίες πολλών χωρών.

Η παραγωγή του DC-3 έκλεισε εκπληκτικά το 1942 με μόνο 600 αεροσκάφη. Ωστόσο η ζήτηση για το αεροσκάφος ξεπεράστηκε από το στρατό για τον μεταφορικό ρόλο λόγω της εξαιρετικής του χωρητικότητας και της καμπίνας χωρίς διακοπή από την πτέρυγα των πτερυγίων λόγω της χαμηλής διάταξης πτέρυγας. Πραγματοποιήθηκαν μόνο δευτερεύουσες τροποποιήσεις στο C-47, συμπεριλαμβανομένης μιας ενισχυμένης πόρτας και θύρας φορτίου που επιτρέπει την μεταφορά ευρύτερων φορτίων. Θα μπορούσε να μεταφέρει φορτίο 6000lb, όπως ένα τζιπ, ένα κανόνι 37mm, 28 πλήρως φορτωμένους στρατιώτες ή 14 φορεία και ιατρικό προσωπικό. Με αυτήν την απίστευτη ευελιξία, κατασκευάστηκαν πάνω από 10.000 C-47 & C-53 με παραγωγή που έληξε το 1945. Προσπάθειες έγιναν αργότερα για την εισαγωγή ενός Super C-47, αλλά ο τεράστιος αριθμός των πρώην στρατιωτικών αεροσκαφών μετά τον πόλεμο σήμαινε ότι ήταν προσιτές εναλλακτικές λύσεις για τις αεροπορικές εταιρείες να αγοράσουν. Για να συνοψίσουμε την απίστευτη καριέρα αυτού του αεροσκάφους που εξακολουθεί να πετάει σήμερα, χτίστηκαν πάνω από 50 εκδόσεις και λειτουργούν περίπου 100 εκατοντάδες έθνη σε κάθε γωνιά της γης.

Το κιτ

Πρόκειται για το πρώτο new tool κιτ από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 (πρώτη κυκλοφορία από την ESCI και μετά rebox από Italeri-Revell-Airfix) και και εννοείται πως το καλωσορίζουμε με ιδιαίτερη χαρά. Συσκευασμένο στο νέο στυλ της εταιρίας με το γερό κόκκινο κουτί με εκπληκτικό boxart από τον Alan Tooby, οι πρώτες εντυπώσεις που μας αφήνει είναι πολύ ευχάριστες! Ανοίγοντας το κουτί βρίσκουμε 5 μεγάλα γκρι πλαίσια για το σκάφος και 2 για το willys jeep, ένα πλαίσιο με τα διάφανα μέρη και ένα εντυπωσιακό φύλλο οδηγιών 3D απεικόνισης το οποίο πραγματικά δείχνει την προσπάθεια της εταιρίας στην βελτίωση της ποιότητας των μοντέλων της σε όλους τους τομείς. Χαραγμένη γράμμωση παντού και μάλιστα διορθωμένη ως προς το βάθος σε σχέση με τις πρώτες κυκλοφορίες των new tool kit . Βέβαια και πάλι είναι λίγο πιο βαθειά σε σύγκριση με κιτ των Hasegawa ή Tamiya, ωστόσο δεν είναι τόσο υπερβολική όσο περίμενα και μάλιστα δεν υπάρχουν ενδείξεις φλας!

Η συναρμολόγηση ξεκινά με το εσωτερικό όπως θα περίμενε άλλωστε κανείς. Το εσωτερικό του θαλάμου διακυβέρνησης και της πίσω καμπίνας είναι πολύ ωραίο με αρκετά καλή λεπτομέρεια, και συμπεριλαμβάνονται επίσης και φιγούρες κυβερνήτη-συγκυβερνήτη (κλασσική τακτική της Airfix να τους δίνει σε όλα τα κιτ). Υπάρχει περιθώριο βελτίωσης αρκετό, χρησιμοποιώντας aftermarket βελτιωτικά τα οποία ήδη κυκλοφορούν, όπως τα καθίσματα του θαλάμου διακυβέρνησης που μοιάζουν μάλλον δυσάρεστα σε σύγκριση με αυτά που μπορούν να παρέχονται σε pe. Ο πίνακας οργάνων δίδεται μόνο σε επιλογή decal δυστυχώς, αν και υποθέτω ότι δεν θα μπορεί να δει κανείς πολλά στο εσωτερικό μετά το κλείσιμο της καμπίνας. Τα διαγράμματα στις οδηγίες είναι εξαιρετικά σχεδιασμένα χρησιμοποιώντας χρώμα για να βοηθήσουν στην αποσαφήνιση των σταδίων συναρμολόγησης. Η πίσω καμπίνα είναι εξοπλισμένη με καθίσματα στα οποία υπάρχει επιλογή είτε να τοποθετηθούν σε ανοικτή είτε σε κλειστή θέση ή παραλείποντας τα προκειμένου να έχουμε μεγαλύτερο χώρο φορτίου! Υπάρχουν αρκετά pin marks στην εσωτερική επιφάνεια, ωστόσο υποψιάζομαι ότι δεν θα είναι τόσο ορατά όταν το κιτ συναρμολογηθεί.

Οι πρώτες εντυπώσεις μου από την άτρακτο με έκαναν να αμφισβητήσω το προφίλ, συγκρίνοντάς το με τα σχέδια της έκδοσης Squadron Signal. Παρότι δέχομαι ότι υπάρχει κίνδυνος εσφαλμένων σχεδίων ή ακόμα και λάθους στην ευθυγράμμιση του τμήματος με μια εικόνα στην οθόνη, ωστόσο φαίνεται να υπάρχει μια μικρή διαφορά που επηρεάζει κυρίως το προφίλ πάνω από το παρμπρίζ. Η επιφάνεια της ατράκτου καλύπτεται από ένα μείγμα χαραγμένων γραμμώσεων και μερικές ανυψωμένες επιφάνειες που μοιάζουν είτε με πλάκες ενίσχυσης είτε με θωράκιση.

Περνώντας στην ένωση της ατράκτου με τα φτερά, εδώ το κάτω τμήμα των πτερυγίων στερεώνεται στη θέση του με τοποθέτηση μίας μπάρας για την ενίσχυση της δομής του πτερυγίου. Υπάρχουν και μερικά παράξενα βήματα συναρμολόγησης τα οποία τράβηξαν την προσοχή μου. Το πρώτο είναι ξεχωριστές ρίζες των ανω πτερύγων που χρειάζονται τοποθέτηση πριν από την τοποθέτηση των άνω φτερών. Μία ωραία πινελιά είναι η προσθήκη δεξαμενών λαδιού που θα είναι ευδιάκριτες μέσα απο τις φωλέες του Σ/Π όπως επίσης και το πίσω μέρος του κινητήρα!

Όσον αφορά τους κινητήρες και εδώ έχει γίνει προσπάθεια για ανάδειξη λεπτομέρειας. Βέβαια εγώ θα προτιμούσα έναν ρητινένιο aftermarket κινητήρα αλλά περί ορέξεως κολοκυθόπιτα θα μου πείτε! Αυτό που δεν μου άρεσε επίσης είναι η μη απεικόνιση με ραβδώσεις στις επιφάνειες ψύξης με αέρα των κυλίνδρων, παρόμοιες με εκείνες στο κιτ του Lancaster B.II.

Τα σκέλη προσγείωσης μπορούν να τοποθετηθούν είτε σε raised θέση για αναπαράσταση σε πτήση είτε σε lower θέση και αποτελούνται από όχι λιγότερα από 6 κομμάτια.

Όλες οι πόρτες παρέχονται ως χωριστά τμήματα. Ενώ δεν υπάρχει εσωτερική λεπτομέρεια στην μπροστινή πόρτα κοντά στο θάλαμο διακυβέρνησης, η θύρα φορτίου έχει ευχάριστες λεπτομέρειες για να μπορέσετε να την έχετε σε ανοιχτή θέση. Έχοντας αυτό υπόψη, υπάρχει μια μεγάλη ευκαιρία για ανάδειξη της πίσω καμπίνας ώστε να μπορείτε να θαυμάσετε την δουλειά σας στη συνέχεια! Τα παράθυρα καμπίνας είναι τοποθετημένα από έξω, το οποίο είναι καλό για λόγους συναρμολόγησης, χωρίς να τα σπρώχνετε κατά λάθος κατά την συναρμολόγηση και να πέφτουν στο εσωτερικό της καμπίνας. Το δεύτερο χαρακτηριστικό που θεωρώ λίγο ασυνήθιστο είναι το γεγονός ότι το παρμπρίζ αποτελείται από 3 μέρη, πλευρικά παράθυρα και μπροστινό τμήμα. Δεδομένου ότι αυτό είναι πάντα ένα δύσκολο κομμάτι για να αποφευχθεί η κόλληση, ιδιαίτερα για τους αρχάριους μοντελιστές, ένα αλεξήνεμο από ένα κομμάτι ή ακόμα και ένα διαμορφωμένο τμήμα για την επάνω περιοχή πιλοτηρίου θα μπορούσε να κάνει τη συναρμολόγηση ευκολότερη. Η συναρμολόγηση τελειώνει με τις έλικες και τις διάφορες κεραίες. Διατίθενται δύο τύποι ελίκων, needle και paddle type.

Χαλκομανίες

Τα decals (μία μόνο επιλογή) είναι απο την Cartograf οπότε η ποιότητα είναι δεδομένη και δεν θα χρειαστεί πιστεύω να αναφέρω κάτι παραπάνω. Επίσης υπάρχει μεγάλη ποικιλία απο stencils τα οποία μπορεί να φαίνοναι αρκετά μικρά ωστόσο είναι πλήρως ευανάγνωστα.

Douglas Dakota Mark III  - No. 194 Sqdr, Royal Air Force, Ipmhal Garrison, Burma, March-June 1944

Willys Jeep

Το τζιπ μπορεί να κατασκευαστεί ως ένα τυπικό όχημα του US Army με πυροβόλο Browning. Επιπλέον, μπορεί να προκύψει ένα τζιπ του βρετανικού στρατού με κανόνι 75 χιλιοστών ή ρυμουλκούμενο. Η λεπτομέρεια και ε΄δω είναι αρκετά καλή παρά την μικρή κλίμακα ενώ η Airfix έχει συνοψίσει πολλά μέρη πράγμα που απλοποιεί τη συναρμολόγηση. Το εσωτερικό έχει ωραία καθίσματα και φυσικά μοχλό ταχυτήτων και τιμόνι. Δίνεται επίσης επιλογή για τοποθέτηση κουκούλας και αναδίπλωσης του παρμπρίζ. Φυσικά, η Airfix έχει επίσης σκεφτεί την προστατευτική πλατφόρμα στο ρυμουλκούμενο σε περίπτωση άφεσης του τζιπ με αλεξίπτωτο.

Οδηγίες βαψίματος εμπεριέχονται στην ίδια σελίδα με το αερσκάφος σε μικρό μέγεθος και δεν είναι άμεσα ευδιάκριτες οπότε μην ανησυχήσετε ότι δεν υπάρχουν (όπως την πάτησα εγώ!!!)

Εν κατακλείδι

Μπορεί να υπάρχουν κάποια θέματα εφαρμογής και μικρή ποσότητα στόκου να είναι απαραίτητη, έχει γίνει αρκετά καλή δουλειά όμως που θα ικανοποιήσει πιστεύω στο έπακρο τους λιγότερο έμπειρους μοντελιστές με μία ΟΟΒ κατασκευή, ενώ για τους εμπειρότερους σίγουρα μπορεί να αποτελέσει μία καλή βάση, που με τα κατάλληλα βελτιωτικά που κυκλοφορούν ήδη στην αγορά να βγει ένα εξαιρετικό αποτέλεσμα και γιατί όχι και ένα διόραμα με το Willys jeep σε δράση!

Τέλος για τους λάτρεις της Πολεμικής μας Αεροπορίας, αξίζει να σημειωθεί πως με αρκετά μικρές μετατροπές κυρίως στις αντέννες και μία καρτέλα σημάτων από την LM Decals, άνετα μπορεί να προκύψει ένα ελληνικότατο θέμα!

Παρουσίαση, σύνταξη-επιμέλεια κειμένου, φωτογραφίες

- Αλέξανδρος Μαρίνος
44,64€

Tο κιτ το αγοράσαμε από το κατάστημα στατικού μοντελισμού Plastimodellismo με σκοπό την παρουσίαση στα μέλη μας
Μπορείτε να το προμηθευτείτε απο το κατάστημα Plastimodellismo, Ιπποκράτους 48, 10680 Αθήνα, 210 3613011, ή από το e-shop www.pla.gr

Μοιραστείτε το άρθρο