Westland Sea King HAR.3/Mk.43 - Airfix 1/72 Review - Modelclub.gr - Μοντελισμός & Hobby

Westland Sea King HAR.3/Mk.43 - Airfix 1/72 Review

Πρόκειται για ένα από τα new tool κιτ της Airfix που κυκλοφόρησε αρχές του 2018 και στην ουσία είναι το κιτ Α04056 (Sea King HC.4) στην έκδοση SAR.

Westland Sea King HAR.3/Mk.43 1/72
Airfix A04063
In box review
Αλέξανδρος Μαρίνος

Ιστορία

Το Westland WS-61 Sea King είναι η βρετανική έκδοση του Αμερικανικού Sikorsky S-61 με το ίδιο όνομα. Το Ε/Π διαφέρει σημαντικά από την αμερικανική έκδοση, καθώς διαθέτει κινητήρες Rolls-Royce Gnome, βρετανικά συστήματα ανθυποβρυχιακού πολέμου και ένα πλήρες σύστημα ελέγχου πτήσεως μέσω υπολογιστή (τακτικό σύστημα). Σχεδιάστηκε κυρίως για την εκτέλεση αποστολών ανθυποβρυχιακού πολέμου (ASW) ωστόσο η Westland υιοθέτησε και μια έκδοση για τη μεταφορά στρατευμάτων γνωστή και ως Commando.

Στη βρετανική υπηρεσία, το Westland Sea King παρείχε ένα ευρύ φάσμα υπηρεσιών τόσο στο Βασιλικό Ναυτικό όσο και στη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία. Χρησιμοποιήθηκε στον πόλεμο του Κόλπου, στον πόλεμο των Falkland, στην σύρραξη των Βαλκανίων, στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν, αλλά έμεινε περισσότερο γνωστό -κυρίως λόγω της χωρητικότητας του- για τον ρόλο του σε αποστολές SAR τόσο στο RN (κόκκινη/γκρι παραλλαγή) όσο και στη RAF (κίτρινη παραλλαγή). Τέλος χρησιμοποιήθηκε για να καλύψει τις απαιτήσεις του RN σε ναυτικές επιχειρήσεις για αποστολές εγκαίρου προειδοποιήσεως (early warning system).

Στις 26 Σεπτεμβρίου 2018, η τελευταία παραμένουσα σε υπηρεσία στο RN έκδοση του Sea King αποσύρθηκε. Οι περισσότερες χώρες-χρήστες έχουν αντικαταστήσει ή σχεδιάζουν να αντικαταστήσουν το Sea King με πιο σύγχρονα ελικόπτερα, όπως το NH90 και το AgustaWestland AW101.

Μια ειδική έκδοση για έρευνα και διάσωση (SAR), η HAR.3, αναπτύχθηκε για την RAF Search and Rescue Force. Ο τύπος τέθηκε σε λειτουργία το 1978 (15 Ε/Π) για να αντικαταστήσει το Westland Whirlwind HAR.10. Ένα 16ο ελικόπτερο παραγγέλθηκε λίγο μετά, ενώ μετά τον Πόλεμο των Falkland το 1982, αγοράστηκαν άλλα τρία για να καταστούν δυνατές πτήσεις SAR στα νησιά, αρχικά από το ναυτικό σταθμό στη βόρεια πλευρά του λιμανιού Stanley και αργότερα από τη RAF στο όρος Pleasant . Το 1992, έξι επιπλέον ελικόπτερα παραγγέλθηκαν για να αντικαταστήσουν τα τελευταία εναπομείναντα Westland Wessex σε ρόλο SAR, τα οποία τέθηκαν σε υπηρεσία το 1996. Αυτά τα Sea King HAR.3A έφεραν αναβαθμισμένα συστήματα, συμπεριλαμβανομένου ενός ψηφιακού συστήματος πλοήγησης και πιο σύγχρονου ηλεκτρονικού εξοπλισμού (avionics).

Η Westland δημιούργησε επίσης εκδόσεις SAR του Sea King για τη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία της Νορβηγίας, το Γερμανικό Πολεμικό Ναυτικό και τη Βελγική Πολεμική Αεροπορία. Στις εκδόσεις SAR, η καμπίνα διευρύνθηκε περισσότερο από το τμήμα της ατράκτου πίσω από την πόρτα και προς τα πίσω, ενώ ένα άλλο βασικό χαρακτηριστικό, είναι ότι προστέθηκαν πλωτήρες μέσα στο σύστημα προσγείωσης, για χρήση σε περίπτωση αναγκαστικής προσθαλάσσωσης. Οι αναβαθμίσεις και οι αλλαγές που έγιναν στη SAR έκδοση του Sea King περιελάμβαναν την προσθήκη προειδοποιητικών δεκτών ραντάρ, ενός αγκίστρου φορτίου (cargo hook) για τη μεταφορά εμπορευμάτων από το έδαφος και ο επανασχεδιασμός του cockpit προκειμένου να είναι συμβατό για πτήση με γυαλιά νυχτερινής όρασης NVGs (night vision goggles).

Από το 2006, έως και 12 HAR.3 / 3A διασκορπίστηκαν σε ολόκληρο το Ηνωμένο Βασίλειο, δύο επιπλέον HAR.3 μεταστάθμευσαν στις νήσους Φώκλαντ παρέχοντας 24ωρη κάλυψη SAR, ενώ ορισμένες εκδόσεις του RN όπως η HAS.5 ASW προσαρμόστηκαν για χρήση σε ρόλο SAR και υπηρέτησαν με την 771 ναυτική αεροπορική μοίρα.

Το κιτ

Πρόκειται για ένα από τα new tool κιτ της Airfix που κυκλοφόρησε αρχές του 2018 και στην ουσία είναι το κιτ Α04056 (Sea King HC.4) στην έκδοση SAR. Αποτελείται από 135 κομμάτια, όχι πολλά θα μπορούσα να πώ για τέτοιου μεγέθους ελικόπτερο, αλλά αυτό δείχνει την προσπάθεια της εταιρίας να προωθήσει μία εύκολη και γρήγορη κατασκευή που θα κερδίσει τους μοντελιστές εκείνους που βρίσκονται σε μία ενδιάμεση κατάσταση, ούτε αρχάριοι αλλά ούτε και έμπειροι δηλαδή, που ψάχνουν τέτοια κιτ για το ράφι-βιτρίνα τους! Το γεγονός και μόνο ότι πρόκειται για ελικόπτερο, αυτόματα το κατατάσσει σε αυτή την κατηγορία, άλλωστε και ο βαθμός δυσκολίας που αναγράφει και η Airfix στο κουτί της είναι 3. Για όσους δεν έχουν δεί από κοντά το Sea King είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα εντυπωσιαστούν από το μέγεθος του κιτ ακόμα και σε αυτή την κλίμακα, με το μήκος του ολοκληρωμένου μοντέλου να φτάνει τα 30cm και πλάτος με ανεπτυγμένο κύριο στροφείο τα 26,2cm. Κάποιοι άλλοι δε, θα απογοητευτούν από το επίπεδο λεπτομέρειας κυρίως στο εσωτερικό. Προσωπικά ανήκω και εγώ στην δεύτερη κατηγορία, καθότι περίμενα το κάτι παραπάνω να δώσει η εταιρία και όχι μόνο κάποια καθίσματα.

Το ανοιχτό γκρι πλαστικό είναι μαλακό τόσο ώστε να είναι εύκολο να το δουλέψει κανείς αν χρειαστεί. Τα σημεία σύνδεσης στα sprue είναι μικρά και τοποθετημένα κατά τέτοιο τρόπο ώστε να διευκολύνουν την απομάκρυνση των κομματιών χωρίς ζημιές στο πλαστικό. Δεν υπάρχει επίσης σχεδόν καθόλου φλας. Επιπλέον, κάτι που δεν το περίμενα και το έπραξε η Airfix, είναι ότι παρέχει την δυνατότητα ενσωμάτωσης στην καμπίνα του κιτ ενός μικρού ηλεκτρικού μοτέρ ώστε το κύριο στροφείο να είναι λειτουργικό. Βέβαια μισές δουλειές έπραξε, καθότι αυτό στην πραγματικότητα δεν μπορεί να συμβαίνει, το ουραίο στροφείο περιστρέφεται και αυτό μαζί με το ΚΣ. Το μοτερ πωλείται ξεχωριστά από την σελίδα της Airfix (AF1004) και στις υφιστάμενες οδηγίες παρέχεται βήμα-βήμα η τοποθέτηση αυτού, ωστόσο δεν συνίσταται η τοποθέτηση του για μη έμπειρους μοντελιστές.

Αξίζει να σημειωθεί ότι λόγω του μεγάλου μεγέθους του κιτ, σε συνδυασμό μάλιστα με το 20σέλιδο έγχρωμο βιβλίο οδηγιών και τα διάφανα μέρη καθώς και το γεγονός ότι το κουτί που τα συσκευάζει όλα αυτά μαζί η Airfix είναι αρκετά μικρό, οι πτέρυγες του ΚΣ στρεβλώθηκαν, ευτυχώς όχι τόσο ώστε να μην διορθώνεται εύκολα η ζημιά. Παρόλα αυτά είναι κάτι που θα έπρεπε να το έχει προσέξει η εταιρία λίγο καλύτερα θεωρώ.

Κατασκευή

Η κατασκευή ξεκινά με το κόκπιτ και την καμπίνα και όπως προανέφερα το επίπεδο λεπτομέρειας είναι λίγο απογοητευτικό. Τα καθίσματα του κοκπιτ και της καμπίνας είναι αρκετά απλά χωρίς καν ζώνες πρόσδεσης έστω και σε decal, οι πίνακες οργάνων δεν είναι ανάγλυφοι αλλά με decal ενώ ιδιαίτερα εμφανής είναι και η απουσία των καπιτονέ πλευρικών επενδύσεων τόσο στο κόκπιτ όσο και στην καμπίνα. Αντί αυτού η Airfix φρόντισε να μας ταλαιπωρήσει παραπάνω με πλήθος pinmarks σε όλο το μήκος της καμπίνας.

Για αυτούς που σκοπεύουν να κατασκευάσουν το Sea King "χωρίς πολλά πολλά", θεωρώ ότι οι λεπτομέρειες που δίνονται τόσο εσωτερικά όσο και εξωτερικά είναι αρκετές. Για εκείνους, που θα αποφασίσουν να αφήσουν τις πόρτες καμπίνας ανοικτές -καθότι παρέχεται η επιλογή- τότε απαιτούνται επιπλέον λεπτομέρειες να προστεθούν για μια πραγματικά ρεαλιστική κατασκευή. Εξωτερικά, η γράμμωση του κιτ είναι πολύ καλή-ντελικάτη λίγο πιο βαθειά ίσως από τα κιτ της Hasegawa ωστόσο είναι εμφανής η έλλειψη πριτσινιών. Κάποιες αντένες επίσης φαίνεται να τοποθετούνται σε λάθος θέση αν ακολουθήσει κανείς κατά γράμμα τις οδηγίες, οπότε καλό είναι να ανατρέξετε στο φωτογραφικό σας υλικό για να είστε σίγουροι.

Το κάτω μέρος της ατράκτου δίνεται μονοκόμματο-κάτι που διευκολύνει αρκετά τον μοντελιστή- ενώ όταν τοποθετηθεί δεν αφήνει καθόλου κενά. Γενικά όλη η εφαρμογή του κιτ κυμαίνεται σε αρκετά καλό επίπεδο. Οι προσλήψεις κινητήρα είναι ωραία χυτευμένες αλλά ρηχτές και απαιτούν προσεκτική βαφή για να επιτύχουν μια σωστή εμφάνιση. Οι εισαγωγές των κινητήρων ίσως είναι λίγο ρηχές οπότε θα χρειαστεί προσοχή στο βάψιμο για την απόδοση του κατάλληλου βάθους.
Περνώντας στο Σ/Π, εδώ όσο εξαιρετική είναι η απόδοση της λεπτομέρειας με πατημένους τροχούς, σωστή αποτύπωση πέλματος, δυνατότητα τοποθέτησης σε κλειστή/ανοικτή θέση, τόσο απογοητευτική είναι η λεπτομέρεια στις φωλέες.

Το ουραίο τμήμα της ατράκτου είναι αρθρωτό για εκμετάλλευση χώρου στο πλοίο. Έτσι και εδώ η Airfix μας δίνει την επιλογή είτε για διπλωμένο είτε εκτεταμένο ουραίο στροφείο. Επιπλέον δίνονται δύο είδη ουραίου στροφείου, ένα πενταπτέρυγο και ένα εξαπτέρυγο ανάλογα με την έκδοση που θα επιλέξουμε να κατασκευάσουμε. Με την τοποθέτηση του ουραίου τμήματος, η άτρακτος έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και η κατασκευή περνά στα διάφανα μέρη.

Τα διάφανα μέρη, είναι ίσως από τα πιο καθαρά-διαυγή και κρυστάλλινα διάφανα που έχω συναντήσει σε κιτ. Είναι τόσο διαυγή που ίσως και να μην χρειάζεται να εμποτιστούν με παρκετίνη. Το μόνο αρνητικό που έχω να προσάψω είναι ότι η Airfix δίνει ανάγλυφους τους υαλοκαθαριστήρες επάνω στο αλεξίνεμο κάτι που θα απαιτήσει περισσότερη προσοχή στο βάψιμο τους.

Τέλος η κατασκευή ολοκληρώνεται με την τοποθέτηση του κύριου στροφείου. Εδώ έχουμε πάλι δύο επιλογές, είτε να επιλέξουμε να τοποθετήσουμε τις πτέρυγες σε stowed είτε σε extended position. To καλό είναι ότι η Airfix παρέχει ξεχωριστές πτέρυγες για την κάθε επιλογή κάτι που διευκολύνει ακόμα περισσότερο την τοποθέτηση τους. Επομένως για κάποιον που θέλει να κερδίσει χώρο στην βιτρίνα του και δεν πρόκειται να εστιάσει στη απόδοση της λεπτομέρειας στο εσωτερικό, λογικά η επιλογή για stowed position κύριου και ουραίου στροφείου, θεωρώ ότι είναι η καλύτερη που θα μπορούσε να κάνει.

Χαλκομανίες

Για τις χαλκομανίες δεν χρειάζεται να αναλύσω κάτι παραπάνω καθότι είναι της Cartograf και επομένως η εξαιρετική ποιότητα τους είναι δεδομένη. Εντύπωση προκαλεί το πλήθος των stencil data που παρέχονται. Έτσι δύο εκδόσεις SAR είναι διαθέσιμες:

  • Westland Sea King HAR.3 - No. 78 Squadron, Royal Air Force Mount Pleasant, Falkland Islands, January 1991.
    Έκδοση SAR για τη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία. Μετατοπισμένο διάφραγμα πίσω θαλάμου, δίνοντας μεγαλύτερο μήκος καμπίνας, επιπλέον καύσιμα και πρόσθετα παράθυρα παρατήρησης.
  • Westland Sea King Mk.43Α - No. 330 Squadron, Royal Norwegian Air Force, 1996.
    Αναβαθμισμένη έκδοση του Sea King Mk.43 για τη Βασιλική Πολεμική Αεροπορία της Νορβηγίας, με την άτρακτο του Mk.2 αλλά με τις μηχανές του Mk.1.

Εν κατακλείδι

Ένα αρκετά καλό κιτ με απλό engineering, σχετικά μικρό αριθμό κομματιών, καλή σχέση ποιότητας-τιμής, ιδανικό για μία γρήγορη και ανώδυνη κατασκευή. Συνίσταται ανεπιφύλακτα για λίγο πιο έμπειρους μοντελιστές ενώ για πεπειραμένους αποτελεί μία καλή βάση που με τη προσθήκη της κατάλληλης λεπτομέρειας κυρίως στο εσωτερικό μέρος θα αποτελέσει μία ρεαλιστικότατη και σωστή κατασκευή.

Παρουσίαση, σύνταξη-επιμέλεια κειμένου, φωτογραφίες

- Αλέξανδρος Μαρίνος
21,02€

Tο κιτ το αγοράσαμε από το κατάστημα στατικού μοντελισμού Plastimodellismo με σκοπό την παρουσίαση στα μέλη μας
Μπορείτε να το προμηθευτείτε απο το κατάστημα Plastimodellismo, Ιπποκράτους 48, 10680 Αθήνα, 210 3613011, ή από το e-shop www.pla.gr

Μοιραστείτε το άρθρο