Sd.Kfz. 184 Ferdinand 1/35 Zvezda - Review - Modelclub.gr - Πύλη Μοντελισμού

Sd.Kfz. 184 Ferdinand 1/35 Zvezda - Review

Ξεχάστε το παλιό κιτ του Ferdinand (καλούπια Italeri) που κυκλοφορούσε από την Zvezda, η νέα αυτή κυκλοφορία βασίζεται σε ολοκαίνουργια σύγχρονα καλούπια και διεκδικεί επάξια μια θέση στο πάγκο μας

Sd.Kfz. 184 Ferdinand 1/35
Zvezda 3653
In box review
Μάνος Τζώρτζης

Το Sd.Kfz.184 ή Panzerjäger Tiger (P) ή απλά Ferdinand ,είναι το θέμα του νέου κίτ της Zvezda στην 1/35. Ο συγκεκριμένος κυνηγός αρμάτων εξελίχτηκε μετά την πολύ ικανοποιητική εμπειρία που είχαν οι Γερμανοί από τη χρήση του Sd.Kfz.164 Nashorn, το οποίο είχε κι αυτό πυροβόλο των 88mm. Η ιδέα της δημιουργίας του προήλθε από την επιθυμία να αξιοποιηθούν τα 100 σασί για Tiger I VK 45.01(P), που είχαν ξεμείνει στην Porsche, όταν δεν προκρίθηκε το σχέδιο της για το Tiger I για χάρη του σχεδίου της Henschel. Επιλέχθηκαν 90 (+1 ως πρωτότυπο) πήγματα από τα 100 και τα οποία μετατράπηκαν, με την προσθήκη σταθερής θωρακισμένης υπερκατασκευής με το πανίσχυρο StuK 43/1 88mm L/71 πυροβόλο, τη μετακίνηση του ιδιόμορφου συγκροτήματος ισχύος λίγο πιο μπροστά, αλλά και αλλαγή των κινητήρων Porsche με άλλους πιο αξιόπιστους Maybach.

Το ίδιο το συγκρότημα ισχύος του κυνηγού ήταν εξαιρετικά ιδιόμορφο και περίπλοκο, ενώ προσομοίαζε πάρα πολύ στη διάταξη που έχουν οι diesel μηχανές των τραίνων. Δύο βενζινοκινητήρες Maybach (σε κάθε όχημα!) κινούσαν δύο ηλεκτρογεννήτριες Siemens, οι οποίες με τη σειρά τους το ρεύμα που παρήγαγαν, το διοχέτευαν σε δύο ηλεκτροκινητήρες Siemens, που κινούσαν με τη σειρά τους τους κινητήριους τροχούς πίσω. Το όχημα, όπως τελικά αποδείχτηκε στην πράξη, ήταν πολύτιμο στη μάχη, αρχικά στο Kursk, ενώ η καριέρα του έφτασε μέχρι τη μάχη του Βερολίνου και τη συνθηκολόγηση των Γερμανών. Κάποια οχήματα φτάσανε μέχρι το τέλος του πολέμου στην αρχική τους μορφή, ενώ τα περισσότερα σαν Elefant, μιά late έκδοση που προέκυψε από εργοστασιακή ελαφριά μετατροπή/ανακατασκευή μετά το Kursk και τις προτάσεις για βελτιώσεις των πληρωμάτων.

Παρότι σχετικά αργό και δυσκίνητο το όχημα είχε φοβερή ισχύ πυρός, λόγω του μακρύκαννου 88αριού και βέβαια σχεδόν αδιαπέραστη (από 85άρια και 100άρια πυροβόλα) θωράκιση. Τα περισσότερα δε που καταστράφηκαν, πρώτα ακινητοποιήθηκαν με νάρκες ή εκρηκτικά στις ερπύστριες και αφού εγκαταλείφθηκαν, καταστράφηκαν στη συνέχεια από τους σύμμαχους. Σήμερα σώζωνται μόνο δύο από τα 91 Ferdinand/Elefant, ένα στην Kubinka στην Ρωσία και ένα στο Aberdeen proving ground στις ΗΠΑ.

To Κιτ

Το κιτ έρχεται στο γνωστό πλέον εξαιρετικό νέο κουτί της Zvezda, καλοσυσκευασμένο σε σακουλάκια. Αποτελείται από 283 κομμάτια σε μπεζ πλαστικό (10 πλαίσια), 9 σε διαφανές (1 πλαίσιο) για τα περισκόπια, το κάτω πήγμα σε ένα κομμάτι και ένα κομμάτι πλαστική σίτα καλής ποιότητας. Το πακέτο ολοκληρώνεται από την καρτέλα των χαλκομανιών και τις οκτασέλιδες οδηγίες.

Η λεπτομέρεια είναι ξεκάθαρη και καλοαποτυπωμένη σε ένα ποσοστό 98%, ενώ δεν υπάρχει καθόλου flash. Σύμφωνα με μετρήσεις που έκανα στο κιτ, είναι σωστό από άποψη διαστάσεων σε σχέση με το πραγματικό. Αφορά όντως ένα πρώιμο Sd.Kfz.184 και όλες οι λεπτομέρειες που έχει αναπαραστήσει η Zvezda είναι ορθές για τον τύπο. Πιθανώς κάποιος τελειομανής θα καταφύγει ίσως σε κάποιο photo etch set, αλλά το μοντέλο μπορεί να ολοκληρωθεί όπως δίνεται από τη Zvezda, σε ένα αληθοφανέστατο σύνολο.

Ξεκινώντας από χαμηλά, το πήγμα δίνεται με σωστές λεπτομέρειες, απ’ όσο μπορώ να το αντιστοιχίσω με σχέδια και φωτoγραφίες από walk around, με όλα τα γαζιά να βρίσκονται αποτυπωμένα εκεί που πρέπει. Η ανάρτηση έχει αποδοθεί ακριβέστατα και μάλιστα με τα ελάχιστα δυνατά κομμάτια, κάτι που απλοποιεί το φόρτο εργασίας του μοντελιστή σε αυτό το συνήθως βαρετό κομμάτι. Οι τροχοί, sprockets αλλά και εδαφικοί είναι σωστοί, αν και θα ήθελα τη λεπτομέρεια τους λίγο πιο... ξεκάθαρη, crispy που λένε και στο νησί. Πάντως γενικότερα μετά το βάψιμο, το wash και τις πιθανές φθορές/σκόνισμα, θα δείχνουν ΟΚ. Οι ερπύστριες που έρχονται σε μορφή link & length, είναι απλά καταπληκτικές. Είναι ακριβέστατες, καλοκαλουπωμένες, ενώ έχουν απειροελάχιστα pin marks και οι οποίες μετά από ένα γρήγορο «χάιδεμα» με λίγο ντουκόχαρτο, θα είναι έτοιμες για βάψιμο.

Ανεβαίνοντας πιο πάνω στο πήγμα, όλες οι σχάρες και καπάκια του συγκροτήματος ισχύος καθώς και οι θυρίδες οδηγού/ασυρματιστή είναι αξιοπρεπέστατες, ενώ και οι μικρολεπτομέρειες όπως μεντεσέδες, κλείστρα, περισκόπια και άγκιστρα αποδίδονται ρεαλιστικότατα για την κλίμακα. Η υφή της θωράκισης στα πάνελ του πήγματος είναι σωστή, δηλαδή σχεδόν ανύπαρκτη, όπως ακριβώς στο πραγματικό. Αν κάποιος τώρα θέλει να κάνει την υπέρβαση και να πάει ένα βήμα παρακάτω, θα μπορούσε κατά την κατασκευή να κάνει με τον κόφτη εδώ κι εκεί μικροατέλειες για να προσδώσει λίγο περισσότερο αέρα αληθοφάνειας.

Ορθώς βέβαια η Zvezda, δεν δίνει Zimmerit αφού το μοντέλο αναπαριστά Ferdinand και όχι Elefant. Όλα τα περισκόπια δίνονται σε διαφανές πλαστικό κάτι το οποίο προσθέτει στο τελικό αποτέλεσμα. Παρομοίως αληθοφανέστατα αποδίδονται όλες οι απαραίτητες λεπτομέρειες στην οροφή, αλλά και στο πίσω μέρος του πήγματος, όπου και χρησιμοποιείται η παρεχόμενη σίτα. Σωστές σαν λεπτομέρεια, αλλά και σαν θέση δίνονται και όλες οι οπλοθυρίδες και οπές θέασης του πήγματος. Η κάννη του πυροβόλου δίνεται σε ένα κομμάτι, ενώ ο ρεαλιστικότατος φλογοκρύπτης σε τρία. Εσωτερικά του άρματος, πέρα από το πηγαίο του πυροβόλου που αποδίδεται υποτυπωδώς, δεν παρέχεται η οποιαδήποτε άλλη λεπτομέρεια.

Ευτυχώς δίνονται οι λεπτομέρειες εσωτερικά των θυρίδων, οπότε μπορούν να κολληθούν εύκολα σε ανοιχτή θέση. Επίσης ανοικτά ή κλειστά μπορούν να κολληθούν τα θωρακισμένα καλύμματα των περισκοπίων στην οροφή του πήγματος, ενώ και το στήριγμα του πυροβόλου αποδίδεται πολύ ρεαλιστικά στο εμπρόσθιο μέρος. Τα τεράστια πιρτσίνια του άρματος έχουν αποδοθεί πολύ καλά, ενώ τα συρματόσχοινα, για πλαστικά, μπορούν να θεωρηθούν επαρκέστατα και με ένα προσεκτικό καθάρισμα από την απειροελάχιστη γραμμή του καλουπιού, μπορούν άνετα να χρησιμοποιηθούν ως έχουν. Τέλος η αναπαράσταση του ανάγλυφου άνω μέρους των φτερών του άρματος κρίνεται εξαιρετικά αληθοφανής. 

Στις επιλογές βαφής του οχήματος περιλαμβάνονται τρεις επιλογές για δίχρωμα (πράσινο-κίτρινο) οχήματα, δύο για την 654η Ίλη κυνηγών και μία για την 653η. Η ποιότητα των χαλκομανιών είναι η κλασσική της Zvezda, δηλαδή μέτρια, ενώ όπως διαπίστωσα για τους αριθμούς των αρμάτων, η εταιρία έχει χρησιμοποιήσει μία κοινή γραμματοσειρά, η οποία στις δύο από τς τρεις επιλογές είναι λάθος, καθώς διαφέρει από το στυλ γραφής των πραγματικών.

Συνοψίζοντας

Το μοντέλο της Ρώσικης εταιρίας είναι εξαιρετικό, με μοναδικό ίσως μελανό σημείο την ανακρίβεια των χαλκομανιών, κάτι το οποίο ξεπερνιέται εύκολα, αφού πολύ εύκολα μπορεί ο μοντελιστής, ακόμα και με ψιλό πινελάκι να αντικαταστήσει τα με λάθος στυλ γραμμένα νούμερα. Εν κατακλείδι, το κιτ είναι πραγματικό value for money και συνίσταται ανεπιφύλακτα!

Παρουσίαση του κιτ, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Μάνος Τζώρτζης
33,48€

Tο κιτ το αγοράσαμε από το κατάστημα στατικού μοντελισμού Plastimodellismo με σκοπό την παρουσίαση στα μέλη μας
Μπορείτε να το προμηθευτείτε απο το κατάστημα Plastimodellismo, Ιπποκράτους 48, 10680 Αθήνα, 210 3613011, ή από το e-shop www.pla.gr

Μοιραστείτε το άρθρο