Ε, δεν παιρνω και ορκο
μερικες φορες καποιος δανεισμος μπορει καλιστα να υφισταται. Το Εnergia ητανε αρκετα μεγαλυτερο του Space Shuttle αλλα ολα τα σχεδια τροχιακων ακατων εχουν πανω κατω αυτη τη μορφη , οπως και το αναλογο σχεδιο της ΕSA που δεν ευοδοθηκε, αλλα και αλλα, οπως αλλων ή ιδιων κρατων, οπως σχεδια για οχηματα τροχιακης διασωσης ή εγκαταλειψης και εξυπηρετησης του ΙSS , με δεδομενες τεχνολογιες πανω κατω ιδιου επιπεδου , κλάσης, γενιάς, οι τροποι αντιμετωπισης ιδιων ζητηματων το πιο πιθανο ειναι να παρουσιαζουν παρομοιες λυσεις, χωρις πολλα περιθωρια αλλων επιλογων.
Σιγουρα σε επιμερους ζητηματα καποια στοιχεια του ενος ισως δινουν εναυσματα ή ιδεες ή "ανοιγουν τα ματια" του αλλου. Ετσι οι ρωσοι φανταζομαι οτι πηραν ενα μικρο σπρωξιμο στην τεχνολογια των ρανταρ οταν μπορεσαν να κανουν φυλο και φτερο καποτε ενα πεσμενο ιρανικο μου φαινεται , F-14. Οπως επισης φανταζομαι θα μπορουσε καποιος να πει οτι το F-15 χρησιμοποιησε διαφορες ιδεες που εφαρμοστηκαν πρωτα στο ΜιG-25 , κανεις δεν ξερει με σιγουρια, μια που για παραδειγμα το ενα αποτελει μια λυση για ενα μονοκοματο πτητικά καθαροαιμο αναχαιτιστικο της σχολης του 60 που την ενδιεφερε το μεγιστο υψος και η μεγιστη ταχυτητα και ρυθμος ανοδου για να κυνηγαει τα κατασκοπευτικά και υπερηχητικα στρατηγικά βομβαρδιστικα ενω το αλλο εδινε λυση σε ενα διαφορετικο ζητημα με αλλες αναγκες , αυτες ενος α/φ αεροπορικής υπεροχής.
Και οι δυο μεριες (για να αναφερθουμε σε αυτες μονο) εχουν και δυνατα μυαλα και τα επιστημονικα - τεχνολογικά μεσα ερευνας για να βρισκουν διαρκως εξελισσομενες και βελτιωμενες λυσεις στις προδιαγραφες που τους δινονται, οταν κιολας αυτες ειναι δε παρομοιες ειναι νομιζω αναμενομενο σε αρκετο βαθμο οι τελικες σχεδιασεις να παρουσιαζουν ομοιοτητες.
Τωρα σχετικα με το Τ-50 να πω τη γνωμη μου οτι το πρωτο 3D μοιαζει σκανδαλωδως του F-22 εκτος απο τα ακορφυσια και την επιλογη των Ρωσων τελευταια να δοκιμαζουν συστηματα ρανταρ οπισθιου ημισφαιριου (και αναλογου όπλου). Ειναι λιγο περιεργη επιλογη η συνκεκριμενη μια που καλιστα μπορουνε να κανουν ακροφυσια σαν του F-22 για μειωμενο ιχνος και με δυνατοτητα 2D μετακινησης. Ισως βεβαια θεωρουν οτι τα πλεονεκτηματα της αμερικανικης διαταξης ειναι αμελητεα μπροστα στα πλεονεκτηματα μια διαταξης κινουμενων ακροφυσιων προς ολες τις διευθυνσεις με τεχνολογια που ηδη εχουν απο το MiG-29 OVT και Su-35/37 αποφευγοντας σε πρωτη φαση τουλαχιστο επιπλεον χρονο αναπτυξης ενος stealth 3D συτηματος διευθυνσης ωσης (ισως ειναι το επομενο βημα των αμερικανων για το Raptor?)
Οι κινητηρες επισης στο 3D δειχνουν αν και μπορει να μην ειναι ετσι, να μη διαθετουν κατευθυνομενη ωση καθως επισης ισως να προκειται για παρουσης γενιας κνητηρες , που για καποιο λογο δεν ξερω ποιο απαιτουνε το πισω κομματι τους (μετακαυστηρας?) να ειναι εκτεθειμενο και οχι μεσα στην ατρακτο, δε μου πολυ φαινεται καλη stealth επιλογη ... περιεργο. Εκτος παλι εαν εχει δικιο ο Λιακοπουλος και οι ρωσσοι χρησιμοποιουνε .... πλασμα (Ρ20?
) για αποκρυψη
Eπισης δεν ακουγεται και πολυ σοβαρο να εχει μεγαλυτερες απαιτησεις χρηματοδοτησης ενα προγραμμα πολιτικου αεροσκαφους απο οτι ενα προγραμμα μαχητικου 5ης γενιας .... τα ποσα που απαιτουνε οι αμυντικες τεχνολογιες ειναι ασυγκριτα μεγαλυτερα οπως ξερουμε. Και τα προγραμματα πολιτικων αεροσκαφων ισως να αυτο χρηματοδοτουνται σαν εμπορικες δραστηριοτητες που ειναι, αλλα το μαχητικο 5ης γενια? ποιος θα το χρηματοδοτησει ? ....
Και σιγα μη πεταξει τον επομενο χρονο ... αν ειναι δυνατον
Tελος παντων δεν μπορω να το παρω στα σοβαρα αυτο το σχεδιο ακομη, και σαν σχεδιο και σαν προθεση και προοπτική
ο καιρος θα δειξει. Σιγουρα και εγω θα ηθελα να δω μια Ρωσικη Αεροπορια στις παλιες της δοξες και υλοποιημένα ρωσικα μαχητικα 4ης και 5ης γενιας με δικη τους ξεχωριστη ιδιομορφη διαφορετικη και πρωτοποριακη σχεδιαση .... αλλά ... δεν υπαρχει η αναγκη απο μεριας τους για κατι τετοιο. Ειναι σε αλλη φαση ακομη οι ανθρωποι, εχουν ζητηματα να αντιμετωπισουν που δεν επιτρεπουν τις πρωτοποριες του παρελθοντος