Zvezda Panzer IV Ausf H 1/35 - in box review

στατικό κιτ μοντέλο  Panzer iV παρουσίαση μοντελισμου

Η νέα κυκλοφορία της Zvezda στην 1/35 έρχεται να διεκδικήσει ένα κομμάτι της αγοράς έχοντας απέναντι τις αξιόλογες κυκλοφορίες της Dragon, αλλά και τα παλιότερα των Tamiya, Italeri και Academy

Panzer IV Ausf.H 1/35
Zvezda 3620
Inbox Review
Βλαχογιάννης Κωνσταντίνος

Λίγα λόγια για το Panzer IV

Το μέσο άρμα μάχης Panzerkampfwagen IV αποτέλεσε τη “σπονδυλική στήλη” των γερμανικών τεθωρακισμένων κατά τη διάρκεια του Β' Π.Π. και υπηρέτησε σε κάθε Τ/Θ μονάδα και μέτωπο όπου επιχείρησε ο Γερμανικός Στρατός από το 1939 μέχρι το 1945. Η λήξη της παγκόσμιας σύρραξης δεν σήμανε και το τέλος της δράσης του αφού αρκετά Panzer IV χρησιμοποιήθηκαν στη διάρκεια των Αραβοϊσραηλινών Πολέμων στη Μέση Ανατολή μέχρι το τέλος της δεκαετίας του '60.Κατασκευάστηκαν συνολικά περί τις 8.500 μονάδες και ήταν το πιό πολυκατασκευασμένο γερμανικό άρμα του πολέμου και εξήχθη σε πολλές χώρες όπως η Ρουμανία, η Φινλανδία, η Βουλγαρία, η Ισπανία ,η Συρία (παρέλαβε άρματα από τη Γαλλία και τη Τσεχία) κλπ.

Άρχισε να αναπτύσσεται το 1935 από την Krupp ώς “άρμα υποστήριξης” και ήταν το “πνευματικό παιδί” του “Πατέρα των Τεθωρακισμένων”,στρατηγού Heinz Guderian. Η παραγωγή ξεκίνησε με την έκδοση Ausführung A το 1936 που έφερε ως κύριο οπλισμό το βραχύ πυροβόλο KwK 37 L/24 των 75 mm. Έκτοτε θα ακολουθούσαν πλήθος εκδόσεων και εκσυγχρονισμών για να καλυφθούν οι ολοένα αυξανόμενες και μεταβαλλόμενες ανάγκες στα διάφορα μέτωπα του πολέμου. Αποδείχθηκε αξιόπιστο και εύκολο στη συντήρηση και το σκάφος του χρησιμοποιήθηκε ως βάση για μια πληθώρα άλλων οχημάτων όπως Α/Κ αντιαεροπορικών, πυροβόλων εφόδου, περισυλλογής κ.α.

Η παραγωγή της έκδοσης Ausf H ξεκίνησε τυπικά τον Απρίλιο του 1943 και συνεχίστηκε μέχρι τον Φεβρουάριο του 1944 με τα άρματα με αρ. σειράς Fgst.84400 εώς Fgst.89540. Υπήρξε μία απο τις σημαντικότερες εκδόσεις του άρματος με 2.322 μονάδες (379 από την Κrupp,693 απο τη Vomag και 1.250 απο την Nibelungen-Werk) και σύμφωνα με πολλές πηγές,η καλύτερη αφού ενσωμάτωνε βελτιώσεις με βάση την αποκτηθείσα εμπειρία από όλες τις προηγούμενες εκδόσεις (η έκδοση που ακολούθησε, το Ausf J ήταν,ουσιαστικά, μιά υποβαθμισμένη εκδοχή του Η). Διέθετε ως κύριο οπλισμό το μακρύ πυροβόλο KwK40 L/48 των 75 mm και ισχυρή εμπρόσθια θωράκιση 80 mm,χαρακτηριστικά που το καθιστούσαν έναν επικίνδυνο αντίπαλο για κάθε συμμαχικό άρμα.

Άν και ποτέ δεν απέκτησε τη φήμη των εντυπωσιακών Tiger και Panther, το “τεσσάρι” ήταν πιο αξιόπιστο ,φτηνότερο σε κόστος και διαθέσιμο σε μεγαλύτερους αριθμούς και ουσιαστικά μαζί με τα πυροβόλα εφόδου StuG III “σήκωσε” το μεγαλύτερο βάρος του αγώνα για τη γερμανική πλευρά.

Η σειρά της Zvezda

Η νέα κυκλοφορία (στο κάτω μέρος του σκάφους γράφει “2017”) της ρώσικης εταιρείας στην 1/35 έρχεται να διεκδικήσει ένα κομμάτι της αγοράς από τα αντίστοιχα κιτ της Dragon (εξαιρετικό), Tamiya (παλιό αλλά καλό), Italeri (ακόμα παλιότερο) και Academy (μετριότατο). Απ'όσα είδα,κατέληξα στο συμπέρασμα οτι πρόκειται για ένα Ausf H mid.production με χαρακτηριστικά της παραγωγής του Οκτωβρίου-Νοεμβρίου του 1943. Αυτό κάνει τα πράγματα λίγο πιο σαφή σε σχέση με τον ανταγωνισμό και τις υπο-εκδόσεις που προσφέρουν τα κιτ των άλλων εταιρειών. Οι τελευταίες κυκλοφορίες της Zvezda είναι πολύ βελτιωμένες σε σχέση με το παρελθόν και προσφέρουν καλή ποιότητα και εύκολη κατασκευή σε προσιτές τιμές. Πάμε λοιπόν να δούμε αν και αυτή του Panzer IV κάνει το ίδιο.

Ανοίγοντας το κουτί

H καλαίσθητη συσκευασία με την όμορφη καλλιτεχνική απεικόνιση του άρματος “536” της 12ης SS Pz.Div. στο εμπρός μέρος προστατεύει πολύ καλά τα διάφορα πλαίσια απο τυχόν ατυχήματα αφού ουσιαστικά είναι διπλή με ένα δεύτερο κουτί απο σκληρό χαρτόνι να εμπεριέχεται μέσα στο πρώτο. Στο πίσω μέρος υπάρχουν φωτογραφίες του κατασκευασμένου,με επιμέλεια, μοντέλου. Γρήγορα διαπιστώνεται οτι ενώ, σωστά στη καλλιτεχνική απεικόνιση, το άρμα φέρει zimmerit (αντιμαγνητική επίστρωση) στις κάθετες επιφάνειες πύργου, στο εμπρόσθιο τμήμα του σκάφους, στα φτερά και στις ποδιές (schurzen), στο φτιαγμένο κιτ υφίσταται λανθασμένα, μόνο στις ποδιές.

 

Το κιτ περιλαμβάνει εννιά πλαίσια μπεζ πλαστικού, καλής ποιότητας, συσκευασμένα στα σακουλάκια τους, τη “μπανιέρα” του σκάφους, ένα πλαίσιο διάφανων για τα περισκόπια και τις θυρίδες και μία μικρή καρτέλα χαλκομανιών σε ξεχωριστό σακουλάκι και το φυλλάδιο των οδηγιών. Μέτρησα πρόχειρα 390 κομμάτια, ενδεικτικό της καλής λεπτομέρειας που προσφέρεται, κάποια εκ των οποίων δεν χρησιμοποιούνται και μάλλον αποτελούν προάγγελο για τη μελλοντική κυκλοφορία και άλλων εκδόσεων απο τη Zvezda. Τα κομμάτια είναι καθαρά, χωρίς φλάς. Σημάδια χύτευσης υπάρχουν μόνο σε σημεία που δεν θα φαίνονται μετά το πέρας της συναρμολόγησης εκτός απο την μέσα πλευρά των schurzen όπου και μάλλον θα ήταν καλό να στοκοτριφτούν.

Οδηγίες

Το οκτασέλιδο φυλλάδιο χωρίζει τη κατασκευή σε 27 στάδια. Γενικά φαίνονται σαφείς και εύκολες.Διατηρώ μόνο κάποιες επιφυλάξεις για τα χρώματα που προτείνονται για το εσωτερικό του πύργου.

Σκάφος

Η κατασκευή του σκάφους χωρίζεται σε 17 στάδια. Το κάτω μέρος μέρος προσφέρεται σε ένα,μεγάλο κομμάτι. Οι εδαφιαίοι τροχοί είναι σωστοί και παρέχονται με τα απλά καλύμματα-γρασαδόρους που εμφανίστηκαν μετά τον Σεπτέμβρη του 1943. Οι τροχίσκοι υποστήριξης είναι οι ατσάλινοι, χωρίς ελαστικό,παραγωγής του Οκτωβρίου 1943 κι έπειτα, ενώ καλοί δείχνουν και οι τροχοί ρύθμισης τάσης με τις σωληνωτές ακτίνες. Οι κινητήριοι είναι ελαφρώς μεγάλοι σε μέγεθος με πλατειά στεφάνη και κοντές ακτίνες και οι πιο “μερακλήδες” θα τους αντικαταστήσουν με αντίστοιχους απο το spare box ή με κάποια aftermarket αγορά. Τα φύλλα σούστας με τους βραχίονες δίνονται σε ενιαία κομμάτια, απαλλάσσοντας το μοντελιστή απο ένα βαρετό στάδιο της κατασκευής αλλά η λεπτομέρεια τους είναι κάπως “ρηχή”. Στο πίσω μέρος παρέχεται πλούσια και σωστή λεπτομέρεια ενώ στο εμπρόσθιο,το μόνο που με προβλημάτισε ήταν οι πίροι ασφάλισης του συρματόσκοινου που χρήζουν βελτίωσης.

Τα φτερά έχουν αρκετή λεπτομέρεια, ικανοποιητικές αντιολισθητικές επιφάνειες και πολύ όμορφα ελατήρια στους λασπωτήρες. Από τα πιό εντυπωσιακά πλεονεκτήματα του κιτ είναι οι ερπύστριες τύπου link and length. Δεν έχουν σημάδια, δεν χρειάζονται καθάρισμα, τα πάνω, ενιαία κομμάτια έχουν και ελαφρύ κρέμασμα για να αποδίδουν το εφέ του βάρους και καθιστούν την αγορά οποιουδήποτε aftermarket προϊόντος, περιττή. Άνω και κάτω μέρη του σκάφους εφαρμόζουν καλά και δεν θα χρειαστεί καθόλου στόκος ή κάποια ιδιαίτερη προσπάθεια απο τον μοντελιστή.

Οι πλαϊνές γρίλιες είναι απλές όπως ήταν και στο πραγματικό άρμα. Η εξάτμιση αποτελείται απο δύο κύρια κομμάτια τα οποία εφαρμόζουν καλά. Με ικανοποίησαν επίσης τα καπάκια του κινητήρα και τα πλαϊνά φίλτρα αέρα που αποδίδουν καλά τα πραγματικά. Ο πίσω και άνω θώρακας δίνεται με τη σωστή κλίση αλλά χωρίς zimmerit. Αντίθετα δεν εντυπωσιάστηκα απο κάποια εργαλεία όπως π.χ. το φτυάρι, το μάκτρο καθαρισμού κλπ που είναι εμφανώς under scale και το συρματόσκοινο που δεν είναι αληθοφανές. Το πολυβόλο είναι αποδεκτό και παρέχεται ολόκληρο. Το διάφανο κομμάτι για τη θυρίδα παρατήρησης του οδηγού προσθέτει ενδιαφέρον. Οι ράγες-στηρίγματα των schurzen είναι λεπτές και ρεαλιστικές. Καλές και οι θυρίδες εισόδου οδηγού και ασυρματιστή.

Πύργος

Κατασκευάζεται στα επόμενα 10 στάδια που χωρίζονται σε αρκετές,επιμέρους κατασκευές και είναι το καλύτερο μέρος του κιτ. Η εφαρμογή στα βασικά του μέρη είναι απροβλημάτιστη και η λεπτομέρεια κινείται σε υψηλά επίπεδα. Παρέχεται ένα στοιχειώδες εσωτερικό με πάτωμα, κλείστρο πυροβόλου, καθίσματα κλπ που με λίγη δουλειά μπορεί να γίνει πλήρες. Σε κάθε περίπτωση,αν οι θυρίδες κολληθούν ανοιχτές, θα διακρίνεται η εσωτερική λεπτομέρεια δίνοντας άλλη διάσταση στο μοντέλο μας.

Η κάνη του πυροβόλου δίνεται σε ένα κομμάτι με δυνατότητα επιλογής ανάμεσα σε τρείς διαφορετικούς φλογοκρύπτες! Ο μοντελιστής λοιπόν θα πρέπει να ανατρέξει σε φωτογραφίες του άρματος που επιθυμεί να κατασκευάσει για να επιλέξει τον σωστό. Το πίσω κιβώτιο αποθήκευσης των προσωπικών ειδών (Rommelkiste) είναι ικανοποιητικό.

Ο πυργίσκος του αρχηγού πληρώματος μπορεί να κολληθεί σε ανοιχτή ή κλειστή θέση ενώ τα περισκόπια παρέχονται σε διαφανές κομμάτι. Σωστός και λεπτός είναι ο ατσάλινος δακτύλιος με την ακίδα,χαρακτηριστικό της έκδοσης.

Zimmerit και schurzen

Τα schurzen (ποδιές) του πύργου έχουν ικανοποιητικό πάχος και με την επιλογή οι θύρες τους να κολληθούν ανοιχτές ή κλειστές αλλά αυτές του σκάφους είναι μάλλον πιο χοντρές απ'όσο θα ήθελα και επιπλέον δίνονται σε ενιαία κομμάτια γεγονός που θα αναγκάσει τον μοντελιστή, αν θέλει να αναπαραστήσει άρμα που έχει απολέσει κάποια-ες απο αυτές, πράγμα καθόλου ασυνήθιστο, να καταφύγει σε...εγχειρήσεις. Αμφότερες φέρουν καλοφτιαγμένο zimmerit το οποίο είναι εντός κλίμακας. Δυστυχώς δεν δίνεται zimmerit στα μέρη του σκάφους και πύργου όπου και έφεραν τα άρματα της έκδοσης (φυσικά και αυτά που δίνονται σαν επιλογές στη καρτέλα των decals) οπότε θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί η γνωστή μέθοδος αναπαράστασης του με εποξικό στόκο. Γενικά τα Panzer IV ήταν συνηθέστερο να έχουν zimmerit σε πύργο-σκάφος και όχι στις ποδιές παρά και στα τρία μέρη μαζί.

Χαλκομανίες

Η μικρή καρτέλα χαλκομανιών παρέχει τα απολύτως απαραίτητα για δύο άρματα:
α)No “1251” της 24ης Panzer Division,Ουκρανία Δεκέμβρης του 1943.Whitewash πάνω από dark yellow με το δεύτερο να διακρίνεται έντονα και να μην έχει καλυφθεί σε κάποια σημεία.
β)Νο “536” της 12ης SS Panzer Division “Hitlerjugend”,Νορμανδία Ιούνιος-Ιούλιος 1944,το άρμα του άσου Willy Kretzschmar.Τρίχρωμη με dark yellow,red brown και olive green.

Συμπέρασμα

Tο νέο Panzer IV Ausf. H της Zvezda είναι ένα καλό κιτ και μια ευπρόσδεκτη νέα κυκλοφορία.Σίγουρα δεν απειλεί την πρωτοκαθεδρία του αντίστοιχου κιτ της Dragon αλλά κοστίζει αρκετά λιγότερα χρήματα.Σε σχέση με τα άλλα κιτ της αγοράς υπερέχει σε πολλά σημεία και απαλλάσει τον μοντελιστή από δαπανηρές αγορές aftermarket προϊόντων όπως κάνη πυροβόλου,ερπύστριες κλπ.Δίνει την ευκαιρία στον αρχάριο μοντελιστή να κατασκευάσει αρκετά εύκολα,ένα κάπως πιό πολύπλοκο,εντυπωσιακό μοντέλο του ιστορικού άρματος ενώ ο έμπειρος μοντελιστής θα έχει μια καλή βάση για να φτιάξει ένα ωραίο Panzer IV διορθώνοντας τα λαθάκια και της παραλείψεις του κιτ με απλές προσθήκες από το spare box του και λίγη προσωπική εργασία.

Παρουσίαση του κιτ, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Βλαχογιάννης Κωνσταντίνος
37,20€

Tο κιτ το αγοράσαμε από το κατάστημα Plastimodellismo με σκοπό την παρουσίαση στα μέλη μας
Μπορείτε να το προμηθευτείτε απο το κατάστημα Plastimodellismo, Ιπποκράτους 48, 10680 Αθήνα, 210 3613011, ή από το e-shop www.pla.gr