Πρώτη ματιά στο 9A52-2 SMERCH της Meng στην 1/35

Ένα θηριώδες από κάθε άποψη αποτέλεσμα είχε η απόπειρα της Meng να «μπει» στον χώρο των οκτάτροχων ρωσικών θηρίων, με τον «Ανεμοστρόβιλο» να διεκδικεί δάφνες σε όλα τα επίπεδα.

9A52-2 SMERCH 1/35
MENG SS-009
In box review
Ορέστης Παντελόγλου

Το 9A52-2 Smerch

Το σύστημα ΒΜ-30 Cмерч (Ανεμοστρόβιλος), αναπτύχθηκε στις αρχές της δεκαετίας του ‘80 και εντάχθηκε στον Κόκκινο Στρατό το 1987. Την εποχή της ένταξής του, ήταν ο ισχυρότερος πολλαπλός εκτοξευτής πυραύλων στον κόσμο. Ο Ρωσικός Στρατός αυτή την στιγμή χρησιμοποιεί περίπου 100 τέτοια συστήματα, τα οποία έχουν δει δράση τόσο στους δύο πολέμους της Τσετσενίας, όσο στην Ουκρανία, αλλά και στην Συρία. Άλλοι χρήστες του συστήματος είναι η Λευκορωσία, η Ουκρανία, το Αζερμπαϊτζάν, η Συρία, η Αλγερία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, το Κουβέιτ, το Περού και η Βενεζουέλα.

Η επίσημη ονομασία του συστήματος (εκτοξευτής και όχημα) στον Ρωσικό Στρατό, είναι 9K58, ενώ το όχημα είναι το BM 9A52-2, βασισμένο στο γνωστό οκτατροχο θηρίο MAZ-543 «Ураган» (Τυφώνας). Το σύστημα έχει 12 πυροσωλήνες για τις ρουκέτες των 300 χιλιοστών, που μπορούν να εκτοξευθούν σε μέγιστο βεληνεκές των 70 χιλιομέτρων, είτε μεμονωμένα, ή σε μπαράζ (μέσα σε 36 δευτερόλεπτα). Η βασική διαμόρφωση των ρουκετών, είναι 7,6 μ. Μήκος και 800 Kg βάρος, ενώ είναι εξοπλισμένες με σύστημα διεύθυνσης. Διάφοροι τύπου ρουκετών έχουν αναπτυχθεί, όπως HE-FRAG, fuel-air explosive, εμπρηστικές, διασποράς με βομβίδια κατά προσωπικού ή αντιαρματικά, top attack, αλλά και λευκού φωσφόρου. Δεν είναι λίγες οι φορές που το σύστημα έχει κατηγορηθεί ως όπλο μαζικής καταστροφής, λόγο της ποσότητας των πυρομαχικών που μπορεί να ρίξει, αλλά και της έκτασης που μπορεί να «καλύψει» ένας εκτοξευτής (67 εκτάρια).

Το κίτ

«Δέος», είναι μία από τις λέξεις που μπορούν να περιγράψουν επακριβώς ένα από τα κυρίαρχα συναισθήματα που επικρατούν, μόλις κάποιος ανοίξει το θηριώδες κουτί. Κυριολεκτικά ένα βουνό από πλαίσια, πλημμυρίζει τον πάγκο. Τα συναισθήματα ξεπερνούν τα εσκαμμένα, όταν αρχίζει η πιο προσεκτική μελέτη των κομματιών.

Η Meng, έχει δώσει ρέστα! Τέλεια λεπτομέρεια, ξεκάθαρη, και προσεκτική. Το «σπάσιμο» του μοντέλου, ακολουθεί την γνωστή λογική με κάποια από τα πλαίσια να επαναλαμβάνονται μέχρι και τέσσερις φορές , ενώ σε όλα τα πλαίσια το φλας ήταν ανύπαρκτο!

Οι πλέον προσεκτικοί θα παρατηρήσουν ότι κάποια κομμάτια του κιτ, έχουν «κάτι» διαφορετικό. Η προσεκτικότερη μελέτη και κυρίως η συναρμολόγηση, θα αποκαλύψει ότι η Meng χρησιμοποίησε πολλούς τρόπους χύτευσης των κομματιών, με αποτέλεσμα κάποια από τα κομμάτια (όπως π.χ. οι πυροσωλήνες) να μην έχουν ίχνος από pin ή ejector marks ενώ σε άλλα κομμάτια, αυτά τα σημάδια είναι σε σημεία που δεν θα φανούν. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι ένα από τα πλαίσια (το Τ), είναι από... λάστιχο!!!! Ολόκληρο το sprue, είναι ελαστικό και περιλαμβάνει τις σωληνώσεις και τα καλώδια που διατρέχουν τον εκτοξευτήρα, τις τάπες των πυροσωλήνων, αλλά και το κάλυμμα του ψυγείου για χρήση του οχήματος σε ψύχρες θερμοκρασίες! Έχοντας ήδη προχωρήσει στην συναρμολόγηση, διαπίστωσα ότι τα κομμάτια αυτά κολλιούνται μια χαρά με την «γαλάζια» κόλλα της gunze.

Η συναρμολόγηση ολοκληρώνεται σε 64 στάδια, τα οποία καταγράφονται επακριβώς στο γνωστού πλέον στιλ της Meng, βιβλιαράκι οδηγιών.
Η πρώτη ανάγνωση των οδηγιών, μπορεί να προκαλέσει ένα μικρό πανικό: Η κατασκευή του πλήρους διαφορικού (στο οποίο δίνονται και κάποια τμήματα των σωληνώσεων), του κινητήρα (στον οποίο μένει μόνο η προσθήκη των καλωδιώσεων), του συστήματος διεύθυνσης (λειτουργικού), αλλά και του εσωτερικού των διαμερισμάτων του προσωπικού, μπορεί να δημιουργήσουν έναν κόμπο στον λαιμό.

Μια προσεκτική μελέτη όμως (και αργότερα η έναρξη της συναρμολόγησης), θα επιφυλάξει και κάποιες ευχάριστες εκπλήξεις: Υπάρχουν τα σχετικά «jigs» («καλούπια») για την σωστή διαμόρφωση των φωτοχαραγμένων κομματιών (όπως π.χ. τα κάγκελα των προβολέων), ενώ η εφαρμογή των κομματιών θυμίζει μία εκ των πρωτοπόρων εταιριών του χώρου, όπου κυριολεκτικά τα κομμάτια κουμπώνουν μεταξύ τους.

Το καθάρισμα των κομματιών από την γραμμή του καλουπιού (στα κομμάτια που φτιάχτηκαν με αυτή την μέθοδο), είναι μεν απαραίτητο, αλλά στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν χρειάζεται πάνω από ένα με δυο περάσματα... Αξίζει και πάλι να αναφερθώ στην δουλειά που έχει γίνει στο tooling του κιτ, καθώς όλα τα διάφορα μέρη (κινητήρας, πλατφόρμα εκτόξευσης, εκτοξευτές, καμπίνες), μπορούν να συναρμολογηθούν ξεχωριστά και να κουμπώσουν στο σασί, βοηθώντας έτσι αφενός την συναρμολόγηση, αλλά κυρίως το βάψιμο, το οποίο μπορεί να είναι από τα πλέον απλά (όλο sand για την έκδοση της Σαουδικής Αραβίας), μέχρι πιο απαιτητικά (παραλλαγή).

Καλή μελέτη των οδηγιών, νέες λεπίδες για τον κόφτη και καινούργια κόλλα, είναι τα βασικά, χρόνος και αποφασιστικότητα είναι τα προαιρετικά και η Meng θα χαρίσει ημέρες πραγματικά διασκεδαστικού μοντελαρίσματος σε οποίον επιλέξει να φτιάξει το μοντέλο αυτό!

Παρουσίαση του κιτ, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Ορέστης Παντελόγλου

INFO: Μπορείτε να επισκεφθείτε το θέμα στο φόρουμ του Modelclub για περισσότερες πληροφορίες.

Ενημερωθείτε από το κατάστημα που συνεργάζεστε για την διαθεσιμότητα και τιμές. Αναφέρετε ότι το διαβάσατε στο Modelclub.gr.