Hawker Typhoon IB, 1/72 - Modelclub.gr - Μοντελισμός & Hobby

Hawker Typhoon IB, 1/72

Η Airfix για μία ακόμα φορά στη σύγχρονη πορεία της κατάφερε να παρουσιάσει ένα ποιοτικό μοντέλο, με πολύ καλή λεπτομέρεια και σε λογικότατη τιμή. Μπορεί να μην έχει την αίγλη ενός Hasegawa ή Academy ή να απαιτεί κάπως περισσότερη δουλειά από ένα Tamiya, δεν παύει όμως να είναι μία αξιολογότατη προσπάθεια

Hawker Typhoon IB, 1/72
Airfix 02041
In box review

Το αεροσκάφος

Είναι Μάρτιος το 1937 και με το Hurricane να μην έχει μπει ακόμα σε παραγωγή ο Sydney Camm ξεκινά να σχεδιάσει τον αντικαταστάτη του Hurricane. Σύντομα θα καταλήξει σε δύο προσχέδια, το Ν με κινητήρα τον Napier Sabre και το R με κινητήρα τον Rolls-Royce Vulture. Τον Ιούλιο του ίδιου έτους θα καταθέσει τα δύο προσχέδια στο Υπουργείο Αεροπορίας όπου του απαντούν πως πρέπει να περιμένει γιατί επεξεργάζονται μία νέα προδιαγραφή την οποία τελικά θα ανακοινώσουν το Μάρτιο του 1938 σαν Air Ministry Specification F.18/37 όπου ζητούν ένα καταδιωκτικό με ταχύτητα 644Km/h σε ύψος 4600m με βρετανικό κινητήρα και υπερσυμπιεστή δύο σταδίων. Η απαίτηση για τον οπλισμό περιελάμβανε 12 (!) πολυβόλα Browning .303in με αναχορηγία 500 βλήματα ανά όπλο.

Ο Camm θα ξεκινήσει να αναπτύσει τα προσχέδια του 1937 και σύντομα θα καταλήξει σε πτέρυγα τύπου NACA 22, χαρακτηριστικό της οποία ήταν το μεγάλο πάχος της το ποίο επέτρεπε την εύκολη τοποθέτηση, συντήρηση και τροφοδοσία του οπλισμού. Το πρωτότυπο με νηολόγιο P5212 και κινητήρα Napier θα πετάξει στις 24/02/1940 αλλά στις 15/05/1940 ο Lord Beaverbrook, Υπουργός Αεροπορικής Παραγωγής, θα διατάξει την επικέντρωση της παραγωγής σε πέντε μόνο τύπους, τα καταδιωκτικά Spitfire και Hurricane και τα βομβαρδιστικά Whitley, Wellington και Blenheim. Σαν αποτέλεσμα η εξέλιξη του Typhoon θα συνεχίσει με πιο αργούς ρυθμούς και το δεύτερο πρωτότυπο θα πετάξει μόλις στις 03/05/1941. Το πρωτότυπο αυτό όμως θα έχει και μία σημαντική διαφορά με το πρώτο, σαν οπλισμό θα φέρει όχι τα 12 αναιμικά πολυβόλα των .303in αλλά 4 πυροβόλα Hispano Mk II των 20mm πολλαπλασιάζοντας τον όγκο πυρός. Νωρίτερα, με τη Μάχη της Αγγλίας να έχει κερδηθεί, το Υπουργείο Αεροπορίας θα δώσει εντολή στη Hawker για την παραγωγή 1000 μονάδων από το νέο καταδιωκτικό. Η Hawker όμως έχει πνιγεί στις απαιτήσεις για Hurricanes οπότε την παραγωγή του Typhoon αναλαμβάνουν η Avro και η Gloster με το πρώτο αεροσκάφος παραγωγής να βγαίνει από το εργοστάσιο της Gloster στις 27/05/1941.

Η αρχή της καριέρας του Typhoon ήταν προβληματική. Ο κινητήρας Napier Sabre (ένα τέρας διάταξης Η με 24 κυλίνδρους) απέδιδε μεν έκολα 2000hp αλλά απαιτούσε προσεκτική συντήρηση, είχε προβλήματα αξιοπιστίας και για να ξεκινήσε με κρύο καιρό απαιτούσε τέχνη και υπομονή. Μαζύ με αυτό ήρθαν και αναφορές για δομικές αστοχίες της ατράκτου λίγο πιο μπροστά από το πτέρωμα της ουράς με το Typhoon να διαλύεται στον αέρα. Ενας μεγάλος αροθμός αλλαγών θα κριθεί απαραίτητος (πχ η ενίσχυση της ουράς ήταν η Modification 286!) αλλά ακόμα και με αυτές το Typhoon αντιμετώπιζε ένα αβέβαιο μέλλον. Την ίδια όμως χρονική περίοδο η Luftwaffe θα ξεκινήσει επιδρομές με Fw 190 τα οποία με την υψηλή ταχήτητα που είχαν εκτελούσαν την αποστολή τους απολαμβάνοντας σε μεγάλο βαθμό ατιμωρησία απέναντι στις προσπάθειες αναχαίτισης από τη RAF. Σύντομα, χάρη στην πρωτοποριακή δουλειά πιλότων σαν τον Roland Beamont, διοικητή του 609Sq, θα γίνει φανερό πως το Typhoon είχε την ταχύτητα και την ικανότητα να φτάσει και να καταρρίψει ακόμα και τους ταχύτερους επιδρομείς της Luftwaffe. Το Typhoon είχε πλέον αποκτήσει ένα ρόλο.

Στη συνέχεια, κάπου στα τέλη του 1943, θα γίνει προφανές πως το Typhoon είχε την ικανότητα να φέρει οπλικό φορτίο 1000Kgr και πως τα 4 πυροβόλα του το έκαναν ιδανικό για προσβολή στόχων εδάφους. Οταν στην ποικιλία του οπλισμού προσθέθηκαν και οι ρουκέτες RP-3 με εκρηκτική κεφαλή των 60lb, τότε το Typhoon έγινε η νέμεση κάθε γερμανού που είχε την ατυχία να αποτελέσει στόχο του. Με φορτίο 8 ρουκέτες, οι οποίες μπορεί να ήταν δύσκολες στη σκόπευση, αλλά "the sheer firepower of just one Typhoon was equivalent to a destroyer's broadside" τα Typhoon θα αποτελέσουν τη ραχοκοκαλιά της 2nd Tactical Air Force και ειδικοί πρατηρητές της RAF θα αρχίσουν να κινούνται μαζύ με τα στρατεύματα στο έδαφος σε οχήματα με ασυρμάτους, Ετσι οι οδηγίες για τους στόχους θα αρχίσουν να φτάνουν στους πιλότους σε πραγματικό χρόνο κάτι που πολλαπλασίασε την αποτελεσματικότητα των προσβολών. Μπορεί οι ρουκέτες να ήταν δύσκολες στην σκόπευση, το αντίκτυπο όμως τέτοιο προσβολών στο ηθικό των γερμανών ήταν βαρύτατο και πολλές φορές αρκούσε η υποψία ύπαρξης Typhoon στον αέρα για να διαλυθούν φάλλαγες και σχηματισμοί. Παρά την τεράστια συμβολή του στη νίκη, με το τέλος του πολέμου δεν είχε πλέον κανένα ρόλο και μέχρι τον Οκρώβριο του 1945 είχαν όλα αποσυρθεί από τη δύναμη της RAF..

Το μοντέλο

Το μοντέλο της Airfix είναι της νέας γενιάς της εταιρείας και έχει όλα τα χαρακτηριστικά ενός σύγχρονου μοντέλου. Αποτελείται από 4 πλαίσια πλαστικού και 1 διαφανές και συνολικά περιλαμβάνονται 76 κομμάτια. Η γράμμωση είναι εγχάρακτη, δείχνει εντός κλίμακας και η λεπτομέρεια που παρέχεται σε εγχάρακτη αλλά και ανάγλυφη υφή είναι εντυπωσιακή. Στα αρνητικά του κιτ είναι κάποια τεράστια σημεία ένωσης των κομματιών με τα πλαίσια. Ευτυχώς το σχετικά μαλακό πλαστικό βοηθέι αλλά θα απαιτηθεί πολύ προσοχή κατά το κόψιμο των κομματιών και το καθάρισμά τους. Στα θετικά να σημειώσω πως δεν μπόρεσα να βρω sink marks ή pin marks, τουλάχιστον σε σημεία που στο τελειωμένο μοντέλο θα είναι ορατά.

Το cockpit μπορεί να θεωρηθεί πλήρες για τα τρέχοντα μέτρα και σταθμά μιας και δίνει πολύ όμορφη λεπτομέρεια στα τοιχώματα, σκοπευτικό, όργανα σε χαλκομανία, θωρακισμένο κάθισμα, φιγούρα πιλότου και χειριστήριο. Από το κάθισμα απουσιάζουν οι ζώνες και λόγω της ανοικτής καλύπτρας αλλά και των εξαιρετικής ποιότητας διαφανών κομματιών καλό είναι να προστεθούν, είτε με απλή masking tape είτε κάποιες photoetched. Δώστε προσοχή στο σκοπευτικό (Type I Mk.III) το οποίο θυμίζω πως δεν έχει διαφανές τμήμα γιατί πρόβαλε τα δεδομένα του κατ’ ευθείαν πάνω στο θωρακισμένο εμπρός τμήμα του αλεξηνεμίου και πολύ σωστά το δίνει έτσι η Airfix. Για χρώμα στο cockpit οι οδηγίες προτείνουν το Humbrol 78 με το οποίο δε θα διαφωνήσω, οι πηγές μου όμως λένε πως τα Typhoon που κατασκευάστηκαν από την Gloster είχαν cockpits στο χρώμα του αλουμινίου και british interior green από το ύψος της μέσης και πάνω, σε κάθε περίπτωση ελέγξτε τις πηγές σας σχετικά με το θέμα.

Η άτρακτος αποτελείται από 2 μισά και πρωτού αυτά κλείσουν πρέπει να τοποθετηθούν τα κομμάτια του ψυγείου οπότε προσοχή στις οδηγίες οι οποίες στο σημείο αυτό είναι αναλυτικότατες. Δίνετε η δυνατότητα ανοικτή ή κλειστής εξαγωγής αέρα για το ψυγείο και οι εξατμίσεις δίνονται σε ξεχωριστά κομμάτια κάτι που διευκολύνει πολύ το βάψιμο. Στο πίσω μέρος της ατράκτου φαίνονται οι ενισχύσεις που αυτή δέχτηκε (Modification 286). Οι ενισχύσεις αυτές ήταν 20 μικρά εξογκώματα περιμετρικά της ατράκτου και η αναπαράστασή τους από την Airfix είναι αρκετά πετυχημένη. Οι μανιακοί της τελειότητα θα τα μειώσουν λίγο με προσεκτικό τρίψιμο αλλά σίγουρα είναι πολύ καλύτερα από άλλες προσπάθειες όπως πχ της Academy.

Πρωτού κλείσετε τις πτέρυγες πρέπει να αποφασίσετε τι οπλικό φορτίο θα αναρτήσετε και να κάνετε τις ανάλογες οπές στο κάτω τμήμα της πτέρυγας. Η Airfix αποφάσισε να μας κάνει μία ευχάριστη έκπληξη και δίνει τη δυνατότητα να ανοίξουμε τις θυρίδες πρόσβασης στον οπλισμό στο άνω μέρος της πτέρυγας ενώ ταυτόχρονα δίνει και αρκετά καλή λεπτομέρεια με το σώμα των πυροβόλων και τα κιβώτιας πυρομαχικών με ανάγλυφα τα βλήματα. Για να αποδοθούν ανοικτές οι θυρίδες πρέπει να κοπεί και να αφαιρεθεί το ανάλογο κομμάτι από την πτέρυγα, μία εύκολη διαδικασία, και η Airfix δίνει τα σχετικά panels ανοικτά με όμορφη λεπτομέρεια στο μέσα μέρος τους. Τα πυροβόλα είναι τα σωστά για ένα Typhoon IB late και φέρουν τα ανάλογα fairings γύρω από τις κάνες τους. Δίνεται επιλογή για ανοικτό ή κλειστό σύστημα προσγείωσης και αν αποφασίσετε για το ανοικτό οι τροχοί είναι «πατημένοι» δίνοντας την αίσθηση του βάρους του αεροσκάφους στο έδαφος. Οι φορείς των ρουκετών είναι εξαιρετικοί και αποτελούν ίσως την καλύτερη αναπαράσταση που έχω δει στην κλίμακα, το ίδιο ισχύει και για τις ρουκέτες. Οι βόμβες αποτελούνται από 3 κομμάτια εκάστη και τα πτερύγιά τους είναι αρκετά λεπτά και αποδεκτά για την κλίμακα. Η έλικα είναι η 4φυλη Rotol με σωστό σχήμα και η τα διαφανή είναι λεπτά και χωρίς παραμόρφωση, και πάλι σωστά για IB late.

Οι οδηγίες, στο γνωστό στυλ της Airfix, είναι σαφείς ως προς τα βήματα και την τοποθέτη των κομματιών. Οδηγίες βαφής δίνονται σε κάθε βήμα της κατασκευής και στο τέλος των οδηγιών σε κωδικούς χρωμάτων Humbrol, οδηγίες με τις οποίες θα διαφωνήσω ως προς τη χρήση του Humbrol 30 για το πράσινο της παραλλαγής, προσωπικά βρίσκω πιο σωστό το Humbrol 116. Τα σήματα είναι τυπωμένα σωστά με τα χρώματα σε σύμπτωση και δείχνουν καλής ποιότητας, περιλαμβάνουν δε τις παρακάτω επιλογές:

- Hawker Typhoon IB, No. 246 Sq, No. 124 Wing, 2nd Tactical Air Force, Eindhoven, Netherlands, Δεκέμβριος 1944. Στην επιλογή αυτή δίνονται και τα invasion stripes για το κάτω μέρος των πτερύγων.

- Hawker Typhoon IB, No. 439 (Westmount) Sq, No. 143 Wing (Royal Canadian Air Force), 2nd Tactical Air Force, Eindhoven, Netherlands, Φεβρουάριος 1945..

Συμπέρασμα.

Η Airfix για μία ακόμα φορά στη σύγχρονη πορεία της κατάφερε να παρουσιάσει ένα ποιοτικό μοντέλο, με πολύ καλή λεπτομέρεια και σε λογικότατη τιμή. Μπορεί να μην έχει την αίγλη ενός Hasegawa ή Academy ή να απαιτεί κάπως περισσότερη δουλειά από ένα Tamiya, δεν παύει όμως να είναι μία αξιολογότατη προσπάθεια που θα δώσει ένα ποιοτικό αποτέλεσμα σε ένα κλάσμα της τιμής των «υπερεταιρειών», μπορώ μάλιστα να υποστηρίξω πως για την τιμή του είναι η καλύτερη συνολικά πρόταση στην κλίμακα. Εν ολίγοις, συνιστάται ανεπιφύλακτα σε μοντελιστές κάθε εμπειρίας και (σημαντικό στις μέρες μας) βαλαντίου.

Παρουσίαση του κιτ, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες 

-Γιώργος Κοντογιάννης

Ενημερωθείτε από το κατάστημα στατικού μοντελισμού που συνεργάζεστε για την διαθεσιμότητα και τιμές. Αναφέρετε ότι το διαβάσατε στο Modelclub.gr.

Βρείτε το πλησιέστερο σε εσάς κατάστημα. Αναφέρετε ότι τους βρήκατε από το Modelclub.gr

Μοιραστείτε το άρθρο
 



Our website is protected by DMC Firewall!