Valentine Tanks, 1/35 - Modelclub.gr - Μοντελισμός & Hobby

Valentine Tanks, 1/35

Το Valentine υπό κλίμακα ήταν μέχρι πρότινος κάπως παραμελημένο καθώς το κυκλοφορούσε μόνο η VM / ALAN σε ένα μέτριο κιτ το οποίο είχε επανακυκλοφορήσει και η Dragon. To 2010 η Mini Art έκανε μια ξαφνική κίνηση και ξεκίνησε μια νέα «οικογένεια» Valentine η οποία ακόμη συνεχίζεται και πλέον πρακτικά προσφέρει όλους τους κύριους τύπους

MiniArt 35092 - 35096
Κλίμακα 1/35
In box review

Ιστορικά Στοιχεία

Ο … τεθωρακισμένος Βαλεντίνος (Valentine Infantry Tank Mk III) ήταν το πιο πολυπληθές Βρετανικό άρμα του Β’ ΠΠ και πήρε το όνομα του (κατά μια εκδοχή) από την ημερομηνία που κατατέθηκε η σχετική πρόταση της εταιρείας Vickers-Armstrong στο Βρετανικό Υπουργείο Πολέμου (War Office, 14/2/1938). Κατά μια άλλη εκδοχή το όνομα του το οφείλει στο πατρώνυμο του σχεδιαστή του, Sir John V. Carden, οποίος είχε σχεδιάσει και όλα τα προηγούμενα άρματα της εταιρείας, στα οποία σε μεγάλο βαθμό βασίστηκε το Valentine.

To γεγονός ότι στην ονομασία του δεν περιέχει κωδικό από -Α- (πχ. Α.9, Α.10, Α.11) δείχνει ότι πρόκειται για σχεδιαστική πρωτοβουλία της Vickers – Armstrong και όχι για «απάντηση» σε κάποια συγκεκριμένη απαίτηση του Υπουργείου Πολέμου. Η σκέψη ήταν να συνδυάσει το μικρό βάρος ενός cruiser tank με την θωράκιση και τον οπλισμό ενός infantry tank (η συγκεκριμένη κατηγοριοποίηση προϋπήρχε της σημερινής με τα ελαφρά-μέσα-βαρέα άρματα). Αυτό οδήγησε σε ένα άρμα με μικρές σχετικά διαστάσεις και υπερβολικά στενάχωρο εσωτερικό το οποίο όμως επειδή βασιζόταν σε μεγάλο βαθμό στα προηγούμενα άρματα παραγωγής της εταιρείας (κυρίως στο Α.10 Cruiser Mk II αλλά και στα Α.9 Cruiser Mk I και Α.11 Matilda I) ήταν εύκολο στην παραγωγή του και σχετικά φθηνό.

Αρχικά η συγκεκριμένη πρόταση απορρίφθηκε από το Υπουργείο Πολέμου αλλά με τον Β’ ΠΠ πλέον πολύ κοντά, τον Ιούλιο του 1939 δόθηκε έγκριση στην πρόταση της Vickers – Armstrong και εντολή για έναρξη της παραγωγής του άρματος με την ονομασία Tank, Infantry, Mk III. Τα πρώτα άρματα παραγωγής παραδόθηκαν τον Μάιο του 1940, λίγο πριν την καταστροφή της Δουνκέρκης, από την οποία ουσιαστικά οι Βρετανοί «ξέμειναν» από όλο βαρύ εξοπλισμό τους. Αυτή ήταν μια ικανή δικαιολογία για να αρχίσει η μαζική παραγωγή του Valentine όχι μόνο στo εργοστάσιο της Vickers – Armstrong Ltd. (Sir. W.G. Armstrong, Whitworth & Co Ltd.) αλλά και στα δύο εργοστάσια της Metropolitan – Cammell Carriage & Wagon Co. Ltd. και από το εργοστάσιο της Birmingham Railway Carriage & Wagon Co. Ltd..

H παραγωγή του Valentine άρχισε το 1940 και κράτησε μέχρι τον Απρίλιο του 1944. Στα 4 αυτά χρόνια κατασκευάστηκαν συνολικά 6.855 άρματα (με ρυθμό παραγωγής αρχικά στα 10 άρματα, έπειτα στα 45 άρματα το μήνα στο 2ο έτος παραγωγής και αργότερα 20 άρματα την εβδομάδα στο 3ο έτος παραγωγής), σε 11 κύριες εκδόσεις, ενώ άλλα 1420 άρματα κατασκευάστηκαν στον Καναδά, κατόπιν άδειας, από την εταιρεία Canadian Pacific Railway (κατασκευάστηκαν από τον Ιούνιο 1941 έως τον Ιούνιο 1943 με μέσο ρυθμό , 80 άρματα ανά μήνα). Το σύνολο αυτό των 8275 Valentine ήταν το μεγαλύτερο από κάθε άλλο Βρετανικό άρμα του Β’ ΠΠ.

Ο μεγαλύτερος χρήστης του Valentine, πλέον του Βρετανικού στρατού ήταν η Σοβιετική Ένωση η οποία μέσω του περίφημου προγράμματος «Δανεισμού – Ενοικίασης» (“Lend – Lease”) έλαβε όλη την Καναδική παραγωγή πλην ελαχίστων (εκτός των 30 πρώτων, οι Σοβιετικοί έλαβαν από τον Καναδά 1420 άρματα). Σημειώνεται ότι περίπου 400 Valentine – κυρίως Καναδικής παραγωγής αλλά και Βρετανικής - κατέληξαν στο βυθό του Ατλαντικού και της Β. Θάλασσας, από Γερμανικές επιδρομές στις νηοπομπές μεταφοράς τους. Οι Σοβιετικοί, από το Νοέμβριο 1941 έως τα τέλη του 1944 (!) έλαβαν συνολικά 3332 Valentine : 216 το 1941, 595 το 1942, 1776 το 1943 και 381 το 1944.

Συνοπτική περιγραφή των παραλλαγών του Valentine

Οι αντιστοιχίες του διαμετρήματος των πυροβόλων είναι 2 pdr/40mm, 6 pdr/57mm, 17 pdr/76.2mm, 18 pdr/84mm, 25 pdr/87.6mm.

  • Valentine I, διθέσιος πύργος, πυροβόλο 2 pdr., συζυγές Besa, κινητήρας A.E.C. βενζίνης, A189/135hp , (τύπου Comet, από πολιτικά οχήματα).
  • Valentine IΙ, διθέσιος πύργος, πυροβόλο 2 pdr., συζυγές Besa, κινητήρας A.E.C. diesel, A190/131hp ,. Συνολικά κατασκευάστηκαν 1025 Valentine I & II.
  • Valentine III, τριθέσιος πύργος, πυροβόλο 2 pdr., συζυγές Besa, κινητήρας A.E.C. diesel.
  • Valentine IV, διθέσιος πύργος, πυροβόλο 2 pdr., συζυγές Besa, κινητήρας General Motors diesel, GMC6004/138hp.
  • Valentine V, τριθέσιος πύργος, πυροβόλο 2 pdr., συζυγές Besa, κινητήρας General Motors diesel, GMC6004/138hp.
  • Valentine VI & VII (όλα τα Καναδικής παραγωγής), διθέσιος πύργος, πυροβόλο 2 pdr., συζυγές Besa στα 15 πρώτα και στα επόμενα Browning .30cal, κινητήρας General Motors diesel. Οι δυο τύποι είχαν εσωτερικές διαφορές στο τηλεχειριζόμενο πολυβόλο και στον ασύρματο.
  • Valentine VΙΙΙ, διθέσιος πύργος, πυροβόλο 6 pdr. , χωρίς συζυγές πολυβόλο, κινητήρας A.E.C. diesel.
  • Valentine IX, διθέσιος πύργος, πυροβόλο 6 pdr., , χωρίς συζυγές πολυβόλο, κινητήρας General Motors diesel.
  • Valentine X, διθέσιος πύργος, πυροβόλο 6 pdr., συζυγές πολυβόλο Besa, κινητήρας General Motors diesel, 165hp.
  • Valentine XI, διθέσιος πύργος, πυροβόλο 75mm., συζυγές πολυβόλο Besa, κινητήρας General Motors diesel, GMC6004/210hp.

Επιπλέον κατασκευάστηκαν αρκετές παραλλαγές του με πιο γνωστή αυτή ως αυτοκινούμενο πυροβόλο των 25pdr σε ημι-κλειστό πύργο (Bishop) και το ελαφρύτερο Archer (17 pdr.). Επίσης, υπήρξε αμφίβιο (Valentine DD), γεφυροφόρο (30feet/30ton), με κιτ διάνοιξης ναρκοπεδίων, με φλογοβόλο, με εξοπλισμό μηχανικού (dozer), ΚΔΠ (O.P.tank) έως και πυραυλοκίνητο (με την ευφάνταστη ονομασία Valentine Gap Jumping Tank) το οποίο επρόκειτο – σύμφωνα με την εκπληκτική ιδέα του σχεδιαστή του - με τη βοήθεια ρουκετών να …πηδά πάνω από ναρκοπέδια και άλλα εμπόδια(!). Το συγκεκριμένο δεν προχώρησε πέρα από το στάδιο των δοκιμών διότι διαπιστώθηκε ότι είχε την τάση να προσγειώνεται πάντα με τη λάθος πλευρά (δηλαδή …ανάποδα).

Επιχειρησιακά, το Valentine χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1942 στην Β.Αφρική (επιχείρηση Crusader) όπου ήταν και το κύριο μέτωπο όπου επιχείρησε ενώ παράλληλα, μεγάλος αριθμός από Valentines παρέμεινε στη Μ.Βρετανία όπου χρησιμοποιούνταν για σκοπούς εκπαίδευσης και για την άμυνα της νήσου. Στη Σοβιετική Ένωση όπως προαναφέρθηκε στάλθηκαν Valentines όλων των τύπων πλην του Mk.I και είχαν ευρεία χρήση στο ανατολικό μέτωπο και μάλιστα οι Σοβιετικοί επανειλημμένα ανέφεραν θετικά σχόλια για την αξιοπιστία του στη μάχη. H απόδοση του Valentine στην υπηρεσία του Κόκκινου Στρατού ήταν καλή (η αξιοπιστία του κυρίως και όχι η «αναιμική» ισχύς πυρός του μικρού πυροβόλου των 2pdr που είχαν οι πρώιμοι τύποι) και μάλιστα κάποια στιγμή έγινε προσπάθεια μετατροπής του σε αυτοκινούμενο πυροβόλο (Zis-95 με το αντιαρματικό των 45χιλ. και διατρητικό ταχυβόλο).

Εκτός των ανωτέρω στη διάρκεια του Β’ ΠΠ, μικρός αριθμός Valentine, υπερασπίστηκαν το Βράχο του Γιβραλτάρ, κάποια άλλα συμμετείχαν σε μια μικρής κλίμακας αποβατική επιχείρηση στη …Μαδαγασκάρη, αργότερα συμμετείχαν στην άμυνα της Ινδίας ενώ είχαν και μικρή συμμετοχή στις επιχειρήσεις του μετώπου του Ειρηνικού και συγκεκριμένα στη Μπούρμα το 1943 (πριν τις μεγάλης κλίμακας επιχειρήσεις του 1944) και στα νησιά του Σολομώντα από τους Νεοζηλανδούς. Από το 1944 και μετά, όταν άρχισαν οι διάφορες εκδόσεις του Sherman και του Churchill να είναι διαθέσιμες σε ικανούς αριθμούς στο Βρετανικό στρατό, το Valentine άρχισε να περιορίζεται σε δευτερεύοντες ρόλους αλλά συνέχισε να χρησιμοποιείται μέχρι το τέλος του πολέμου.

Το Valentine υπό κλίμακα

Το Valentine υπό κλίμακα ήταν μέχρι πρότινος κάπως παραμελημένο καθώς το κυκλοφορούσε μόνο η VM / ALAN σε ένα μέτριο κιτ το οποίο είχε επανακυκλοφορήσει και η Dragon, τόσο στην απλή έκδοση όσο και ως Bishop. Πέρυσι (2010) η Mini Art έκανε μια ξαφνική κίνηση και ξεκίνησε μια νέα «οικογένεια» Valentine η οποία ακόμη συνεχίζεται και πλέον πρακτικά προσφέρει όλους τους κύριους τύπους αλλά παραδόξως αγνοεί τα παράγωγα αυτού. Για τα τελευταία ….φρόντισε η Bronco (25pdr Bishop) ενώ παράλληλα νέο Valentine κυκλοφόρησε και η AFV Club.

Παρακάτω θα παρουσιαστούν τα κιτ στην Βρετανική έκδοση Mk.III (35096) και σε αυτή που χρησιμοποιούσαν οι Σοβιετικοί (35092) και όχι μόνο (Mk.IV), καθώς είναι τα πρώτα που κυκλοφόρησαν και όπως είναι φυσικό έχουν πάρα πολλά κοινά μεταξύ τους.

Η παρουσίαση του κιτ

Κοινά πλαίσια και στα δυο κιτ

Το Πλαίσιο A περιλαμβάνει 34 κομμάτια. To μεγαλύτερο είναι το μονοκόμματο κατάστρωμα. Το κεντρικό τμήμα με το δαχτυλίδι του πύργου, δίνεται χωριστά, προφανώς για να μπορούν να φτιάχνονται οι διάφοροι τύποι/εκδόσεις του άρματος σε μελλοντικές κυκλοφορίες. Χωριστά δίνονται και τα καπάκια του κινητήρα (χωρίς όμως να δίνεται ο ίδιος ο κινητήρας). Σε αυτό το πλαίσιο δίνονται και τα όργανα ελέγχου της θέσης του οδηγού.

Το Πλαίσιο Β περιλαμβάνει 78 κομμάτια και δίνεται δύο φορές. Προσφέρει τα τμήματα της (κατά κάποιο τρόπο λειτουργικής) ανάρτησης και τους εδαφικούς τροχούς σε 2 ή 3 κομμάτια τον καθένα (είναι δυο τύπων). Η εξωτερική τους λεπτομέρεια είναι πολύ καλή. Η εσωτερική πλευρά (ζάντα) δίνεται χωριστά στους μικρούς ενώ στους μεγάλους δίνονται χωριστά και τα ελαστικά.

Το Πλαίσιο C περιλαμβάνει 74 κομμάτια, για τις πολλές πλευρικές μπαγκαζιέρες του σκάφους (επί των φτερών) και διάφορες άλλες εξωτερικές λεπτομέρειες.

Το Πλαίσιο D περιλαμβάνει 57 κομμάτια, τα 3 μεγαλύτερα είναι για τον πύργο (δύο πλευρικά κομμάτια και ένα της οροφής), 2 διαφορετικά ασπίδια του πυροβόλου, ενώ τα υπόλοιπα είναι για διάφορες λεπτομέρειες του εσωτερικού και του εξωτερικού του πύργου όπως είναι ο ασύρματος, το συζυγές πολυβόλο BESA, το κύριο πυροβόλο (2 pdr), το αντιαεροπορικό BREN κλπ.

Το Πλαίσιο Ε περιλαμβάνει 44 κομμάτια, δίνεται 5 φορές και δίνει τις ερπύστριες κομμάτι – κομμάτι (σύνολο 220 πέδιλα) οι οποίες δεν έχουν σημάδια από το καλούπι και έχουν πολύ καλή λεπτομέρεια έως και ανάγλυφα νούμερα στην εξωτερική τους πλευρά.

Το Πλαίσιο G περιλαμβάνει το ένα και μοναδικό κομμάτι για το πήγμα (τύπου «σκάφης») που δίνεται σε ένα πολύ ρηχό κομμάτι, γεμάτο μπουλόνια και τεράστια πριτσίνια στην εξωτερική πλευρά του και λίγη λεπτομέρεια για τη θέση του οδηγού.

Το Πλαίσιο με τα Photoetched είναι από μπρούτζο και περιλαμβάνει 54 κομμάτια. Μεταξύ άλλων δίνει και μπουλόνια για τον πύργο τα οποία είναι μεν πολύ καλά αλλά θέλουν κάποιο καθάρισμα και μάλλον θα είναι καλύτερο να φτιαχτούν στο punch & die.

Ξεχωριστά πλαίσια των συγκεκριμένων τύπων

Το Πλαίσιο D1 δίνεται μόνο στο 35096/Mk.III (British Army) και περιλαμβάνει 12 κομμάτια για τις προσθήκες των φτερών του συγκεκριμένου τύπου και φυσικά για τα πλαϊνά ασπίδια («ποδιές»).

Το Πλαίσιο των φιγουρών στο 35096/Mk.III (British Army) προέρχεται από το σετ 35069 της εταιρείας (που πωλείται χωριστά) και δίνει 31 κομμάτια για τις 3 φιγούρες (το εν λόγω σετ δίνει κανονικά 5 φιγούρες).

Η ανάλυση τους είναι η κλασική (1+2+1+2) και η λεπτομέρεια είναι πολύ καλή ενώ έχουν αρκετά επιπλέον αξεσουάρ.

Το Πλαίσιο D2 δίνεται μόνο στο 35092/Mk.IV (Red Army) και περιλαμβάνει 6 κομμάτια για τις προσθήκες των φτερών του συγκεκριμένου τύπου και έχουν πολύ ρεαλιστική ανάγλυφη λεπτομέρεια (πιρτσίνια).

Το Πλαίσιο των φιγουρών στο 35092/Mk.IV (Red Army) προέρχεται από το σετ 35017 της εταιρείας (που πωλείται χωριστά) και δίνει 38 κομμάτια για τις 4 φιγούρες. Η ανάλυση τους είναι η κλασική (1+2+1+2) και η λεπτομέρεια είναι πολύ καλή.

Τα σήματα (decals) είναι φυσικά διαφορετικά στα δυο κιτ και προσφέρουν 6 επιλογές στο Σοβιετικό και 7 επιλογές στο Βρετανικό (η μία είναι για Γερμανικό λάφυρο).

Σχολιασμός του κιτ

Το κιτ συνολικά είναι πάρα πολύ καλό με εξαιρετική λεπτομέρεια παντού, και το κυριότερο χωρίς καθόλου σημάδια από το καλούπι, γεγονός που απλουστεύει πολύ την κατασκευή. Οι επιμέρους λεπτομέρειες της κάθε έκδοσης αποδίδονται σωστά. Το σύνολο των 630+ κομματιών του κάθε κιτ, μαρτυρά από μόνο του την ύπαρξη άφθονης λεπτομέρειας. Η ανάλυση και διάταξη των κομματιών στα πλαίσια έδειξε εξ’ αρχής ότι έπονται και άλλες εκδόσεις και ήδη η εταιρεία φρόντισε να κυκλοφορήσει ολόκληρη των οικογένεια των Valentine. Παραδόξως δεν έβγαλε ακόμη κάποιο από τα παράγωγα, αφήνοντας τη δουλειά αυτή για τους …ανταγωνιστές της από τη μακρινή άπω ανατολή.

Τα πάρα πολλά κομμάτια, μοντάρονται χωρίς κάποιο τρικ, δυσκολία ή σημείο που να χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή, σε 53 στάδια κατασκευής (55 στάδια στη Βρετανική έκδοση). Προσοχή μόνο θα χρειαστούν τα πάρα πολλά κομμάτια και το μαλακό πλαστικό του κιτ, τα οποία – υπενθυμίζω τα αυτονόητα – καλό θα είναι να δοκιμάζονται πριν να κολληθούν (dry fit) ώστε να μην αντιμετωπίσουμε προβλήματα στη συνέχεια σε ότι αφορά στην εφαρμογή και τη συμμετρία.

Όλες οι θυρίδες δίνονται χωριστά και είναι μάλιστα πολύ λεπτές. Πλήρη δίνονται και τα χαρακτηριστικά περισκόπια βρετανικού τύπου. Το στοιχειώδες εσωτερικό (ασύρματος, πυροβόλο και πολυβόλο Besa για τον πύργο και θέση οδηγού με όργανα και χειριστήρια για τον οδηγό) κρίνεται επαρκές για ότι φαίνεται από τις ανοικτές θυρίδες και είναι μια καλή αρχή για όποιον θελήσει να προσθέσει υπερ-λεπτομέρεια. Κινητήρας όπως προαναφέρθηκε δεν δίνεται και για την ώρα εξ όσων γνωρίζω δεν υπάρχει κάτι σε ρητίνη αν και είναι σχεδόν βέβαιο ότι κάτι θα εμφανιστεί σύντομα.

Το σύστημα ανάρτησης και μετάδοσης είναι πολύ καλό σε λεπτομέρεια. Στο διαδίκτυο έχει «προκύψει» ένα θέμα με το μέγεθος των μεγάλων εδαφικών τροχών του κιτ αλλά σύμφωνα με τη βιβλιογραφία, στα πραγματικά οι εν λόγω εδαφικοί ήταν σε δύο εκδόσεις (με διάμετρο 20 και 24 ίντσες) οπότε η έκδοση του κιτ που αντιστοιχεί στις 20 ίντσες είναι μάλλον σωστή.

Η ερπύστρια δείχνει εύκολη στη συναρμολόγηση και με λίγη προσοχή, μπορεί να φτιαχτεί, να μονταριστεί σε δυο τμήματα για κάθε πλευρά και στη συνέχεια να αφαιρεθούν για να βαφτούν και να «φθαρούν» πιο εύκολα, το ίδιο και τα χαμηλά του άρματος. Οι οδηγίες λένε ότι χρειάζονται 98 πέδιλα σε κάθε πλευρά, οπότε θα υπάρξουν 24 πέδιλα περίσσευμα (πχ. για εξωτερικό φόρτωμα ως πρόσθετη θωράκιση κλπ.). Ως μόνο σημείο προσοχής θα σημείωνα το καθάρισμα που θα χρειαστούν τα πέδιλα κατά την αφαίρεση τους από το πλαίσιο καθώς έχουν 4 σημεία επαφής το καθένα.

Στο εξωτερικό, οι δύο εκδόσεις διαφέρουν μόνο από τα ασπίδια της Βρετανικής έκδοσης, στα πρόσθετα στρογγυλά κάνιστρα καυσίμου και στον παράξενο έστορα (τύπου «Lakeman») για το αντιαεροπορικό Bren του πύργου (τα τελευταία δίνονται και στα δυο κιτ αλλά χρησιμοποιούνται μόνο στο Βρετανικό Mk.III).

Το πολυβόλο των 2 pdr. δίνεται σε ένα κομμάτι και θέλει ελάχιστο καθάρισμα. Για τους απαιτητικούς ήδη κυκλοφόρησαν τα αντίστοιχα μεταλλικά πυροβόλα, φτιαγμένα σε τόρνο, από την Model Point. Οι επιλογές των σημάτων - κατασκευής BEGEMOT – είναι καλές καθώς προσφέρονται πολύ «γνωστές» επιλογές από τη βιβλιογραφία, 6 μονόχρωμα πράσινα – τα 2 με λευκό χειμερινό βάψιμο - στο Σοβιετικό κιτ (πιο γνωστό το «κίτρινο 23» από την απελευθέρωση της Λιθουανίας) και 7 για το Βρετανικό - τα 5 μονόχρωμα Sand εκ των οποίων το 1 με Γερμανικούς σταυρούς (λάφυρο) και 2 με δίχρωμο καμουφλαζ αμμώδες με καφετί (το CHEETAH και το RESPOND της 23ης AB.).

Πολύ ευχάριστη προσθήκη στα κιτ της Mini Art είναι ότι οι οδηγίες βαφής δίνονται σε έγχρωμο φυλλάδιο, χωριστά από τις α/μ οδηγίες συναρμολόγησης. Τα προτεινόμενα χρώματα για το βάψιμο των κιτ είναι σε κωδικούς Vallejo – Testors – Tamiya – Humbol – Revell – Gunze και με τις «διεθνείς» ονομασίες τους.

H ύπαρξη των φιγουρών του πληρώματος και στα δύο κιτ (αλλά και σε όλες τις κυκλοφορίες της Mini Art) θεωρείται πλεονέκτημα και μεγάλο προσόν έναντι των κιτ του ανταγωνισμού και σίγουρα θα δώσουν άλλη ζωντάνια στην κατασκευή, ιδίως αυτές του Σοβιετικού που είναι ιδανικές για μίνι διόραμα (προσοχή μόνο στη σκηνοθεσία καθώς δίνονται 5 φιγούρες ενώ το Valentine είχε 4-μελές πλήρωμα). H λεπτομέρεια τους είναι πολύ καλή και οι στάσεις τους ρεαλιστικές. Ως μόνη βελτίωση για τους πολύ απαιτητικούς είναι η αντικατάσταση των κεφαλιών με τα κορυφαία κεφάλια της Hornet.

Συμπέρασμα

Τα κιτ του Valentine της Mini Art είναι πάρα πολύ καλά, καλύπτουν (πλήρως σχεδόν) το κενό που υπήρχε στην αγορά για τον συγκεκριμένο τύπο άρματος και προσφέρουν μια ευχάριστη κατασκευή ενώ για όποιον έχει παραπάνω όρεξη και αρέσκεται σε «οικογενειακές» παρουσιάσεις, δίνει τη δυνατότητα να φτιαχτούν υπό κλίμακα όλοι οι κύριοι τύποι του πραγματικού Valentine. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα στους λάτρεις των Συμμαχικών αρμάτων του Β’ ΠΠ. Συνολική βαθμολογία 9,5 / 10.

Τις ευχαριστίες μας στο HOBBYTERRA.COM & PLASTIMODELLISMO που μας παραχώρησαν τα κιτ με σκοπό να παρουσιαστεί στο ModelClub.gr.

Σταύρος Σουλής
Μοιραστείτε το άρθρο
 
DMC Firewall is a Joomla Security extension!