Modelclub.GR - Hellenic Scale modelling community

ΜΟΝΤΕΛΙΣΤΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ => Ελικοφόρα Αεροσκάφη => Prop: Γενική συζήτηση-Reference => Μήνυμα ξεκίνησε από: sfyris στις Νοεμβρίου 23, 2013, 06:51:55 μμ

Τίτλος: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: sfyris στις Νοεμβρίου 23, 2013, 06:51:55 μμ
Καλησπέρα. Μήπως μπορεί κάποιος να μου πει πού μπορώ να βρω ή αν έχει φτιάξει κανείς σε στατικό σε οποιαδήποτε κλίμακα τον ελληνικό "Ναυτίλο" ή αλλιώς Bat-Boat II; Ευχαριστώ εκ των προτέρων
Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: Theios Nontas στις Νοεμβρίου 24, 2013, 12:24:45 πμ
Καλησπέρα, και καλώς όρισες  ::salut::

Ο "Ναυτίλος" και το Bat-Boat είναι 2 διαφορετικά υδροπλάνα. Το πρώτο Γαλλικής κατασκευής της εταιρείας Astra και το δεύτερο Βρετανικής της εταιρείας Sopwith.
Αν θυμάμαι καλά σε κιτ έχει κυκλοφορήσει παλαιότερα μόνο το Bat-Boat στην 1/72 (vac) απο την joystick models, αμφιβάλω αν μπορεί να βρεθεί σήμερα. Οπότε η ιδιοκατασκευή είναι μονόδρομος.
Σχέδια 3 όψεων του Γ. Κανδυλάκη και για τα 2 έχουν δημοσιευτεί στο περιοδικό της IPMS Ελλάδος, νομίζω οτι είναι τα μοναδικά παγκοσμίως.

Επι πολλά χρόνια υπήρχε η εσφαλμένη πληροφορία οτι η πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας στον κόσμο  απο τους Μουτούση και Μωραϊτίνη είχε εκτελεσθεί με τον "Ναυτίλο". Στην πραγματικότητα είχε χρησιμοποιηθεί ένα άλλο υδροπλάνο, το Maurice Farman Hydroplane.
Οπότε αν ενδιαφέρεσαι να φτιάξεις μοντέλο του αεροσκάφους της ιστορικής αποστολής αυτό θα πρέπει να κατασκευάσεις. Δυστυχώς και σ΄αυτήν την περίπτωση δεν υπάρχει κιτ και νομίζω ούτε σχέδια.
Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: gpav στις Νοεμβρίου 24, 2013, 12:56:41 πμ
Καλησπέρα σε όλους σας!

Έψαξα στο διαδίκτυο και σε κάτι παλιά AEROPLANE Monthly που είχα και συμπέρανα ότι το μοντέλο της Joystick είναι το Sopwith Batboat 1a, ενώ τα ελληνικά ήταν τα Sopwith Batboat 2. Δυστυχώς δεν είναι εύκολη η μετατροπή από 1a σε 2 γιατί αλλάζει εντελώς το σχήμα και το μέγεθος της ακάτου, όπως και των επιφανειών ελέγχου της ουράς...

Η μοναδική φωτογραφία ελληνικού που βρήκα (υπάρχει στο παραπάνω περιοδικό και στο διαδίκτυο (http://flyingmachines.ru/Site2/Crafts/Craft28730.htm)) είναι η ακόλουθη:

Click to see the original size.

Πάντως, το μοντέλο της Joystick φαίνεται ότι είναι διαθέσιμο στα Hannants (http://www.hannants.co.uk/product/JOY01), 1001 modelkits (http://www.1001modelkits.com/aircraft-model-kits-1-72/22172-sopwith-batboat-1a-1-72-joystick-aircraft-model-kit-01.html), Kingkit (http://www.kingkit.co.uk/product_detail.php?prodID=22493) (ενδεικτικά αυτά, πιθανότατα θα βρεθεί και αλλού)
Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: gpav στις Νοεμβρίου 24, 2013, 03:02:53 πμ
...Επι πολλά χρόνια υπήρχε η εσφαλμένη πληροφορία οτι η πρώτη αποστολή ναυτικής συνεργασίας στον κόσμο  απο τους Μουτούση και Μωραϊτίνη είχε εκτελεσθεί με τον "Ναυτίλο". Στην πραγματικότητα είχε χρησιμοποιηθεί ένα άλλο υδροπλάνο, το Maurice Farman Hydroplane...
Οπότε αν ενδιαφέρεσαι να φτιάξεις μοντέλο του αεροσκάφους της ιστορικής αυτής αποστολής αυτό θα πρέπει να κατασκευάσεις. Δυστυχώς και σ΄αυτήν την περίπτωση δεν υπάρχει κιτ και νομίζω ούτε και σχέδια.

Μιά αφήγηση με περισσότερες λεπτομέρειες (http://library.techlink.gr/4t/article-main.asp?mag=1&issue=283&article=3805). Περιέχεται και μια αναφορά του Ηλία Νταλούμη στο "μπλεξιμο" του Astra με το Farman...

Edit: Τα παρακάτω είναι άκυρα, σύμφωνα με τις σωστότατες παρατηρήσεις του Θείου Νώντα, οι οποίες ακολουθούν!

Για το Farman MF.7 των Μουτούση και Μωραϊτίνη, υπάρχει ένα ρητινένιο 72άρι της Ludemann (http://www.scalemates.com/products/product.php?id=163422), το οποίο φέρεται διαθέσιμο εδώ: (http://www.classic-plane-mrr.de/listen/luedemann.html)

Για τους σκρατσάδες, ορισμένα 3D σχέδια (http://www.wwi-models.org/Images/Saler/MF7/index.html):
Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: Theios Nontas στις Νοεμβρίου 24, 2013, 11:43:20 πμ
Το MF7 και το Hydroplane δεν ήταν τα ίδια. Το πηδάλιο ύψους-βάθους μπροστά απο το πιλοτήριο δεν υπήρχε στο Hydroplane, και είχαν διαφορετικό κινητήρα, έλικα, και πιθανότατα πολλές άλλες μικρότερες διαφορές.

 Εκείνη την περίοδο κάθε αεροπλάνο που κατασκευαζόταν ήταν μοναδικό κι ας ήταν της ίδιας "σειράς" ή υποτύπου. Δυστυχώς για τα πρό του Α΄ΠΠ αεροσκάφη δεν υπήρχαν λεπτομέρειες ούτε ακριβή σχέδια. Ακόμα και στην περίπτωση που υπήρχαν ήταν σκοπίμως αλλοιωμένα από τους κατασκευαστές ώστε να δυσκολεύονται οι ανταγωνιστές τους να τους αντιγράψουν. (Ο πλέον διαδεδομένος τρόπος αντιγραφής ήταν η αγορά κάποιου πετυχημένου τύπου και το "reverse engineering". Τους έκλεβαν, αλλά τουλάχιστον είχαν πουλήσει ένα αεροπλάνο  :) ).
Μόνο μετά την έναρξη του Α΄ΠΠ οταν έγιναν τεράστιες στρατιωτικές παραγγελίες αναγκάσθηκαν οι κατασκευαστές να τυποποιήσουν μοντέλα, σχέδια, ανταλλακτικά και προδιαγραφές.
Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: sfyris στις Νοεμβρίου 24, 2013, 03:50:08 μμ
 ::salut:: Ανταποδίδω το χαιρετισμό και σας ευχαριστώ για το ενδιαφέρον σας. Μόνο που μπερδεύτηκα λίγο Θείε Νώντα. Μου έγραψες οτι η πτήση έγινε με το Maurice Farman Hydroplane. Παρακάτω διευκρινίζεις οτι το συγκεκριμένο δεν έχει elevator μπροστά από το πιλοτήριο. Αλλά Εδώ http://ellinika-ftera.blogspot.gr/2012/01/2411913.html δείχνει το Hydroplane με μπροστινό elevator εκτός και αν κάνω λάθος. Τι πρέπει να ψάξω τελικά; Ίσως να γίνομαι κουραστικός, σας ζητάω συγνώμη, αλλά μπερδεύτηκα λίγο  ::sorry::
Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: Theios Nontas στις Νοεμβρίου 24, 2013, 06:09:15 μμ
Δεν έχεις άδικο τα πράγματα είναι κάπως μπερδεμένα...
 
Παρ όλα αυτά δεν χρειάζεται να είναι κάποιος ειδικός για να βγάλει μια άκρη, απλά χρειάζεται λίγη παρατηρητικότητα.  Στο site που παραπέμπεις αν προσέξεις τη φωτο θα δεις οτι το εικονιζόμενο αεροσκάφος δεν έχει πλωτήρες άρα δεν είναι υδροπλάνο Είναι ένα απο τα Μ. Farman 7 που χρησιμοποιήθηκαν στο μέτωπο Ηπείρου-Μακεδονίας.

Ακόμη και επίσημες πηγές έχουν λάθος πληροφορίες , φωτογραφίες και λεζάντες, οπότε μην  εμπιστεύεσαι τίποτε περισσότερο απο αυτό που βλέπεις και την κοινή λογική.
 πχ στην ιστοσελίδα της ΠΑ το εικονιζόμενο ως Maurice Farman Hydroplane ή Hydravion/F-7" (http://www.haf.gr/el/mission/weapons/historic/1911_1928/Maurice_Farman_Hydravion.asp) δεν έχει την "άτρακτο" που έιχε το Μ. Farman hydravion. Είναι ένα απο τα 4 πρώτα Henry Farman το οποίο είχε μετατραπεί προσωρινά απο τον Δ. Καμπέρο σε υδροπλάνο λίγο πριν από την έναρξη των Βαλκανικών πολέμων.


Το M. Farman hydravion έχει φωτογραφηθεί μετά το πέρας της αποστολής μέ τους Μουτούση και Μωραϊτίνη να στέκονται επάνω στούς πλωτήρες
(http://www.mchost.gr/v/6773)
 και να ρυμουλκείται απο το "Βέλος"
(http://www.mchost.gr/v/6772)



Απο μια πρόχειρη έρευνα που έκανα στο διαδίκτυο δεν μπόρεσα να βρω φωτο ή σχέδιο M. Farman Hydravion που να είναι ίδιο με το "Ελληνικό".
Σημεία που διαφέρουν απο μία μόνο φωτογραφία(!) :
1-η δοκοί που ενώνουν το ουραίο πτέρωμα δεν είναι ευθείες όπως τις δείχνουν όλα τα σχέδια
2-ο άξονας κίνησης των πηδαλίων προεκτείνεται πολύ έξω από την άτρακτο
3-πίσω δεν υπάρχει πλωτήρας αλλά κύλινδρος

(http://www.mchost.gr/v/6774)



Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: gpav στις Νοεμβρίου 24, 2013, 06:51:25 μμ
Το MF7 και το Hydroplane δεν ήταν τα ίδια. Το πηδάλιο ύψους-βάθους μπροστά απο το πιλοτήριο δεν υπήρχε στο Hydroplane, και είχαν διαφορετικό κινητήρα, έλικα, και πιθανότατα πολλές άλλες μικρότερες διαφορές...

Σε ευχαριστώ πολύ για την διόρθωση και τα διαφωτιστικά σχόλια!  ::salut::
Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: sfyris στις Νοεμβρίου 24, 2013, 07:24:49 μμ
Μάλιστα, κοίτα τι δε γνωρίζει κανείς. Θείε Νώντα και λοιποί μοντελιστές ευχαριστώ για τη διαφωτιστική συζήτηση. Και επειδή το ψάχνω και θέλω τα λεφτά μου να τα δίνω όσο γίνεται σε ελληνικό έδαφος  ::avgreekflag5pn:: πριν ψάξω παραπέρα, όποιος μοντελιστής μπορεί να μου το φτιάξει σε κάποια κλίμακα και σε καλή τιμή, ας επικοινωνήσει με πμ μαζί μου, να συζητήσουμε παραπέρα  :wink:
Θα περιμένω καμιά βδομαδούλα για μια απάντηση, μετά θα αποτανθώ στο εξωτερικό----με λύπη μου βέβαια αλλά αν δε γίνεται αλλιώς...


::thanx::
Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: g_kandylakis στις Νοεμβρίου 26, 2013, 01:53:54 μμ
Καλημέρα και από εμένα,

ο θείος Νώντας τα λέει, όπως πάντα, πάρα πολύ σωστά...

Είναι πράγματι απορίας άξιο πόσο λίγο τεκμηριωμένα είναι τα περισσότερα από τα παλιά ελληνικά αεροπλάνα. Και όχι μόνο στην Ελλάδα (φυσιολογικό και αναμενόμενο) αλλά και στις ίδιες τις χώρες προέλευσής τους.

Έχω ψάξει αρκετά και δεν έχω καταφέρει να βρω αξιόπιστα σχέδια για τα παρακάτω
Henry Farman 1911-1912 (τα πρώτα Ελληνικά αεροπλάνα)
Maurice Farman Hydro (αυτό που έκανε την αποστολή)
Bleriot XXI του Καραμανλάκη

Ούτε σε πηγές τις εποχής, ούτε σε νεότερες εκδόσεις, ούτε στο διαδίκτυο έχω βρει κάτι καλό - σωστό - ολοκληρωμένο. Ούτε στο ίδιο του Μουσείο του Le Bourget, πέρα από κάποιες φωτογραφίες. Ο μόνος τρόπος είναι να γίνει προσπάθεια σχεδιασμού εκ των υστέρων και με βάση διαθέσιμες φωτογραφίες, κάτι αρκετά δύσκολο και χρονοβόρο. Ίσως στο μέλλον.


Εάν πάντως κάποιος ενδιαφέρεται για παλιά αεροπλάνα, μπορεί να ανατρέξει στα παρακάτω περιοδικά της εποχής που είναι πλέον διαθέσιμα ελεύθερα:
Flight
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/search.aspx?ArchiveSearchForm%24search=&ArchiveSearchForm%24fromYear=&ArchiveSearchForm%24toYear=&x=46&y=12

L Aerophile
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/cb344143803/date.r=l%27aerophile.langEN

L Aero
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/cb32682874k/date.r=.langEN

La Revue Aerienne
http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/cb328561959/date.r=la+revue+a

gkan

Υ.Γ. γεια σου Κοσμά...
Τίτλος: Απ: Ναυτίλος ή Bat-Boat II
Αποστολή από: sfyris στις Νοεμβρίου 26, 2013, 06:13:25 μμ
 ::handshake:: Γεια σου και από μένα Γιώργο....πάει καιρός....κάπου...κάποτε... :wink: