Άφησα πολλές μέρες να περάσουν από την τελευταία απάντηση που γράφτηκε σ΄αυτό εδώ το θέμα,περιμένοντας ίσως κάποιες προτάσεις γιά το μέλλον καί λιγότερη κριτική γιά το παρόν.
Ο μόνος που έγραψε κάποια πρόταση,έστω πολύ γενική ήταν ο φίλος ΗΦΑΙΣΤΟΣ.Βέβαια κι εκείνος έκλεισε το ποστ του με την φράση
το κοστος ( αμα θελουμε λεφτα βρισκουμε)
Εγώ θα γράψω εδώ τις προτάσεις μου,έτσι γιά να υπάρχουν κάπου γραμμένες καί ξέρω πως αυτοί που πρέπει να τις δούν καί να τις κρίνουν θα το κάνουν.
Ένα μουσείο,οποιουδήποτε είδους,χρειάζεται λίγα πράγματα γιά να προκόψει καί πολλά λεφτά.Αφήνω τα λεφτά γιά το τέλος καί αναφέρομαι στα υπόλοιπα.Ποιά είναι αυτά ?
Χώρος.Άνθρωποι.Εξωστρέφεια.
Γιά να τα δούμε ένα-ένα.
Χώρος.Είναι σαφές ότι αν καί όχι τελείος ακατάλληλος ο χώρος που στεγάζεται σήμερα το μουσείο,σίγουρα δεν αρμόζει σε ένα μουσείο Ευρωπαικών προδιαγραφών,την στιγμή μάλιστα που ο συγκεκριμένος χώρος δεν αφήνει καμμιά ελπίδα γιά μελλοντική ανάπτυξη,τουλάχιστον όσο αφορά το στεγασμένο κομμάτι.Ένα υπόστεγο πολύ παλιό που μπάζει από παντού χωρί κλιματισμό είναι δυστυχώς αφιλόξενο καί γιά τους επισκέπτες καί γιά τα εκθέματα.Είμαι σίγουρος πως οι άνθρωποι του μουσείου ξέρουν πως όσο καί να προσπαθήσουν να ετοιμάσουν νέα εκθέματα,αυτά αργά ή γρήγορα θα καταστραφούν από τα στοιχεία της φύσης αφού κατά πάσα πιθανότητα αυτά θα εκτεθούν έξω καθώς το υπόστεγο είναι μάλλον γεμάτο πιά.
Στα περισσότερα μουσεία τα αεροσκάφη βρίσκονται μέσα σε κλειστούς χώρους,πολλές φορές προστατευμένα ακόμα καί από τους ίδιους τους επισκέπτες,καί όσα βρίσκονται έξω εναλλάσονται τακτικότατα με άλλα που βρίσκονται γιά συντήρηση σε υπόστεγα.
Ποιά θα ήταν η λύση? Δυστυχώς η γενική αεροπορία βάλλεται από παντού.Χώροι γιά δράση δεν υπάρχουν,πόσο μάλλον χώροι γιά ανάλογα μουσεία.
Το Ελληνικό θα ήταν μιά λύση.Ίσως.Όμως εκεί τα πράγματα είναι ασαφή καί πολλά κοράκια έχουν πέσει γιά να αρπάξουν.Άλλωστε αν ήταν να γίνει κάτι θα είχε γίνει τόσα χρόνια τώρα.
Γιά μένα η πρόταση είναι μία.Τα Σπάτα.Περιμετρικά εντός του χώρου του διεθνούς αεροδρομίου της Αθήνας.Υπάρχουν απέραντοι χώροι που θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν παραπάνω από ένα υποστεγα.
Ξέρω ακούγεται δύσκολο.Είναι.Αν όμως υπήρχε θέληση καί ολοκληρωμένη πρόταση εκ μέρους της πολιτείας προς τους διαχειριστές του αεροδρομίου,ίσως κάτι να μπορούσε να αλλάξει.Οι Γερμανοί χαζοί δεν είναι.Αν έβλεπαν κέρδος θα το σκεφτόντουσαν καλύτερα.
Άνθρωποι.Σε καμμία περίπτωση δεν θέλω να θίξω ή να προσβάλλω τους ανθρώπους του μουσείου.Αγωνίζονται με τα πενιχρά μέσα που έχουν καί δίνουν τον καλύτερο τους εαυτό γιά να παρουσιάσουν το αποτέλεσμα που όλοι βλέπουμε.Οι ίδιοι όμως πώς αισθάνονται ? Αρκούν ? Ή μήπως καί οι ίδιοι αισθάνονται μόνοι.
Οι περισσότεροι είναι βαθμοφόροι της Π.Α. καί οι περισσότεροι είναι μεγάλης ηλικίας.Οι ανάγκες της Π.Α. σε ανθρώπινο δυναμικό είναι τεράστιες.Πόσους παραπάνω θα μπορούσε να διαθέσει στο μουσείο το οποίο μάλλον το θεωρεί πολυτέλεια ?
Είναι γνωστό πως στους κύκλους της Π.Α. το μουσείο θεωρείτε μιά καλή μετάθεση.Σίγουρα.Δεν μπορεί να θεωρηθεί το ίδιο κουραστικό με μιά πολεμική μοίρα.Είναι καί κοντά στην Αθήνα.
Άν αύριο το πρωί έβγαινε μιά απόφαση που να λέει πως το μουσείο θα είναι ανοιχτό κάθε μέρα εκτός Τρίτης καί φυσικά καί τα Σαβατοκύριακα,είμαι σίγουρος πως κανείς δεν θα ήθελε να μετατεθεί στου μουσείο.Καί μην μου πείτε πως κάνω λάθος γιατί δεν κάνω.........
Η λύση.Η δημιουργία ενός μουσείου υπό την διοίκηση ενός συμβουλίου στρατιωτικών καί πολιτών με πρόεδρο στρατιωτικό.Προσωπικό με τεχνικές γνώσεις,αλλά καί ειδικούς περί ιστορίας κσί αεροναυτικής,ξεναγούς κλπ τόσο στρατιωτικούς όσο καί πολίτες.
Ξέρω κι αυτό δύσκολο θα μου πείτε.Μα γιά να γίνει το καλό καλύτερο οι τομές είναι απαραίτητες.
Εξωστρέφεια.Όλα από εδώ ξεκινάνε.Στη αγορά σε ελεύθερη μετάφραση το λένε marketing.
Πρώτα απ΄όλα το μουσείο πρέπει να είναι ανοικτό γιά το κοινό.Συγκεκριμένο ωράριο,ελεύθερο καί ανοιχτό γιά όλους.Σήμερα είναι ανοιχτό με άδεια.Ο τουρίστας δεν έχει καμμία ελπίδα να το επισκεφθεί.
Μην ξαναγράφω γιά πινακίδες.Τελικά υπάρχουν αλλά πρέπει να είσαι τυχερός γιά να τις βρείς.
Συγκοινωνία?Ανέκδοτο.
Διαφημίσεις στο τύπο,ειδικό ή ημερήσιο? Ανύπαρκτες
Πριν λίγες μέρες έγιναν στο Τατόι δύο γεγονότα διεθνούς σημασίας γιά να μην πω παγκόσμιας.Το ράλλυ Ακρόπολις καί η έκθεση γενικής αεροπορίας.Μαζεύτηκαν χιλιάδες κόσμου.Πόσο απλό θα ήταν να μοίραζε το μουσείο κάποια φυλλάδια που να λένε........."παιδιά εδώ είμαστε,ελάτε να μας δείτε"
Ποιός όμως θα καθόταν "μέσα" δυό σαβατοκύριακα γιά να κάνει ο καθένας την τσάρκα του στο μουσείο?
Ένα βιβλίο βρε παιδιά.Η Π.Α είναι η ιστορικότερη του κόσμου.Δείξτε το,πείτε το,φωνάξτε το.
Το φτωχότερο μουσείο σήμερα έχει μιά ιστοσελίδα.Το δικό μας όχι.Τόσο δύσκολο είναι? Δεν νομίζω.
Κι άλλα πολλά που μπορούν να γίνουν.Σίγουρα κι άλλοι φίλοι θα κάνουν σωστότερες προτάσεις.
Καί πάμε εκεί που αρχίσαμε...........στα λεφτά.
Το μουσείο σήμερα έχει τεράστια κεφάλαια αναξιοποίητα.
Πρώτα απ όλα μπορεί να έχει όλα τα αεροπλάνα,ιστορικής αξίας που είναι παρατημένα από εδώ κι από εκεί ανά την Ελλάδα.F5,F84,F86,noratlas,albatros,T33,F102,F104,A7 κλπ.
Πολλά από αυτά θα μπορούσαν να συντηρηθούν,να πουληθούν σε άλλα μουσεία ή καί να ανταλλαχθούν.Ακόμα κι έτσι θα τραβούσαν επισκέπτες.
Καί λέγοντας γιά επισκέπτες.Υπό το συγκεκριμένο νομικό πλαίσιο το μουσείο δεν μπορεί να πουλάει εισητήρια εισόδου.Λάθος.Το εισητήριο είναι ανάγκη.Είναι μέσο ανάπτυξης,αρκεί βέβαια να μπορεί το μουσείο να προσφέρει καί τις ανάλογες υπηρεσίες στον επισκέπτη.
Χορηγείες.Έστω καί με την διαφήμιση του χορηγού ως αντάλλαγμα.Σήμερα πολλοί εκμεταλεύονται το μουσείο,εκδόσεις,περιοδικά κλπ.Έχουν δώσει όλοι αυτοί κάτι στο μουσείο σαν αντάλλαγμα ή αρκούνται σε ένα δωρεάν τεύχος του περιοδικού τους καί μιά ευχαριστήρια κάρτα?
Αν το μουσείο ήταν ανοιχτό στο κοινό θα είχε οργανωμένο catering καί κατάστημα αναμνηστικών,χώρια κάποια άλλα καταστήματα που πιθανότατα να ενδιαφέρονταν να είναι εκεί,αερολέσχες,μοντελισμός κλπ.Όλα αυτά είναι χρήματα.Με σωστό πλάνο καί διαχείρηση ίσως να μπορούσαν να γίνουν πολλά.
Κλείνοντας άφησα τελευταίο τον εθελοντισμό.
Δεν είναι απαραίτητο με την παραπάνω λέξη να εννοούμε ένα θύμα που κουράζεται σκουπίζοντας ένα υπόστεγο,γιαλίζοντας αεροπλάνα ή βαφοντας τις γραμμές του πάρκιγκ.
Όχι πως τα παραπάνω δεν είναι χρήσιμα ή ακόμα καί απαραίτητα.Όποιος θέλει να μπορεί να βοηθήσει.Όμως το μουσείο χρειάζεται κυρίως την βοήθεια ανθρώπων με άποψη καί συγκεκριμένες γνώσεις,έστω κι αν αυτός δεν μπορεί να βρεθεί στο μουσείο ούτε γιά μιά στιγμή.
Υπάρχουν άνθρωποι (ακόμα καί μέσα σ΄αυτό το φόρουμ) με τεράστιες ιστορικές γνώσεις που μπορούν να βοηθήσουν με τις πολύτιμες γνώσεις τους.Στοιχεία,αρχειοθέτηση,φωτογραφίες,συλλογές κλπ. Είμαι βέβαιος πως όλοι θα πρόσφεραν τις γνώσεις καί τον χρόνο τους αφιλοκερδώς.
Ακόμα καί τώρα.Με την παρούσα κατάσταση όλοι μας σαν modelclub θα μπορούσαμε να αναλάβουμε την κατασκευή όλων των τύπων αεροσκαφών της ιστορίας της Π.Α. καί να μπορούσαν να εκτεθούν σε μιά μεγάλη καλαίσθητη βιτρίνα.
Πολλά έγραψα.Συγνώμη αν σπατάλησα τον χρόνο σας.Τουλάχιστον ας δώσουμε κάποιες ιδέες κι ίσως κάτι ν΄αλλάξει.Προς το καλύτερο πάντα.