Απο ποσταρισμα του Σαββα Βλασση στο facebook
ΤΕΤΡΑΕΤΗΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ SPITFIRE ΠΑ ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟΥΣ ΑΙΘΕΡΕΣ
Η Γιορτή της Πολεμικής Αεροπορίας πέρασε με τις συνήθεις, σε γενικές γραμμές, εκδηλώσεις αλλά μόλις μερικές ημέρες πριν είχαν δημιουργηθεί οι προϋποθέσεις για ένα νέο «αστέρι» που θα δίνει διαφορετική νότα στις μελλοντικές εορταστικές εκδηλώσεις.
Στις 29 Οκτωβρίου ο υπουργός Εθνικής Αμύνης ενέκρινε την ομόφωνη γνωμοδότηση του Α
νωτάτου Αεροπορικού Συμβουλίου (7-9-2012) για την δωρεάν παραχώρηση του διατηρημένου καταδιωκτικού Spitfire με αριθμό σειράς MJ 755, κυριότητος Πολεμικής Αεροπορίας, σε κοινωφελές ίδρυμα που θα ιδρυθεί για τον σκοπό αυτό από τον επιχειρηματία Παναγιώτη - Πήτερ Λιβανό. Το ενδιαφέρον του τελευταίου είχε εκδηλωθεί επισήμως με την αποστολή επιστολής εκπροσώπου του στις 6 Ιουλίου 2011. Το αεροσκάφος είχε αποφασισθεί προ ετών να ανακατασκευαστεί και να λειτουργικό κι ενδεχομένως στο μέλλον πλόιμο. Έκτοτε, αποσυναρμολογήθηκε αλλά οι εργασίες προχώρησαν με αργό ρυθμό και το αεροσκάφος παραμένει αποσυναρμολογημένο στο ΚΕΑ.
Σύμφωνα με το σχέδιο Σύμβασης Δωρεάν Παραχώρησης Χρήσης που εγκρίθηκε, το Spitfire θα παραχωρηθεί για χρονικό διάστημα 4 ετών, αρχής γενομένης από της υπογραφής του πρωτοκόλλου παράδοσης – παραλαβής. Η σύμβαση προβλέπει την μετάβαση του ιστορικού αεροσκάφους σε επισκευαστικό κέντρο της Μεγάλης Βρετανίας για την ανακατασκευή του και την εν συνεχεία κατά το δυνατό συμμετοχή του σε αεροπορικές εκθέσεις ή/και αεροπορικές επιδείξεις. Όλες οι σχετικές δαπάνες, θα βαρύνουν το κοινωφελές ίδρυμα στο οποίο παραχωρείται το αεροσκάφος και καμμία δαπάνη από τον προϋπολογισμό του ΥΠΕΘΑ δεν θα απαιτηθεί.
Στην σύμβαση καθορίζονται όροι για την ασφάλεια του αεροσκάφους και κάθε μορφή τυχόν ευθύνης στην διάρκειά της, την έκταση και φύση της παραχωρήσεως, της μεταφοράς, της ανακατασκευής και της συμμετοχής του αεροσκάφους σε επιδείξεις καθώς και της εκπαιδεύσεως στελεχών της ΠΑ επί του αεροσκάφους. Το τελευταίο, που αφορά την εκπαίδευση ιπταμένων και μηχανικών, είναι ένα θέμα που καλείται να εξετάσει το ΓΕΑ/Β5. Η υπογραφή της συμβάσεως θα γίνει μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας συστάσεως του υπ’ όψιν κοινωφελούς ιδρύματος, μετά την οποία το ίδρυμα θα πρέπει να προσκομίσει στο ΓΕΑ ασφαλιστήρια συμβόλαια του αεροσκάφους σύμφωνα με τις ασφαλιστικές καλύψεις συμβολαίων που αφορούν άλλο Spitfire MkI ξένης χώρας, επί του οποίου τελέστηκαν συναφείς εργασίες με τις προτεινόμενος για το αεροσκάφος της ΠΑ.
Η προ ετών προσπάθεια του ΓΕΑ να αξιοποιήσει το ιστορικό αεροσκάφος οδήγησε στην αποσυναρμολόγησή του στο ΚΕΑ και την προσπάθεια να καταστεί λειτουργικό έτσι ώστε τουλάχιστον να μπορεί να τροχοδρομήσει. Το MJ 755 έχει επιθεωρηθεί ήδη από μηχανικούς του μη κερδοσκοπικού φορέα Shuttleworth Collection και τεχνικούς της εταιρείας Personal Plane Services, που απεφάνθησαν ότι έχει διατηρηθεί σε εξαιρετική κατάσταση. Εκτίμησαν δε ότι μετά την αποκατάστασή του θα είναι το πιο αυθεντικό λειτουργικό δείγμα του συγκεκριμένου τύπου. Το ΚΕΑ προέβη στην απόκτηση της σχετικής βιβλιογραφίας μέσω του Μουσείου RAF ενώ στελέχη του μετέβησαν στην Μεγάλη Βρετανία για παροχή οδηγιών και συμβουλών από εξειδικευμένους φορείς εκμεταλλεύσεως ιστορικών αεροσκαφών όπως η εταιρεία The Fighter Collection.
Το MJ 755 ανήκει στον τύπο Spitfire Mk.IX και κατασκευάσθηκε τον Δεκέμβριο του 1943 στο εργοστάσιο Castle Bromwich της Vickers (παρτίδα ΜJ 721-756). Στις αρχές του 1944 μεταφέρθηκε στην 33η Μοίρα Συντηρήσεως στην Καζαμπλάνκα και τον Ιούνιο παραδόθηκε στο Β Σμήνος της 43ης Μοίρας της RAF, με την οποία συμμετείχε στις επιχειρήσεις των Συμμάχων στην Νότιο Γαλλία. Εκεί, δεχόμενο εχθρικά πυρά, εκτέλεσε αναγκαστική προσγείωση και κατόπιν επισκευής επανήλθε στην ενεργό δράση. Πολέμησε στην Γαλλία, την Βόρειο Ιταλία και τα Βαλκάνια, για να αποδοθεί τον Φεβρουάριο του 1947 στην Ελλάδα.
Το MJ755 αποτελεί στην ουσία ένα είδος «διασταυρώσεως» τύπων, καθώς διαθέτει πτέρυγα “Universal”, την οποία έφεραν τα Mk.Vc ενώ σε ελληνική υπηρεσία η άτρακτός του τροποποιήθηκε ώστε να εγκατασταθούν δύο φωτογραφικές μηχανές F.24 για την εκτέλεση αποστολών τακτικής αναγνωρίσεως (έρευνα - στοιχεία Κυριάκος Παλουλιάν). Αξιοποιήθηκε μέχρι τον Σεπτέμβριο του 1953 ως φωτοαναγνωριστικό και κατόπιν ως αεροσκάφος εκπαιδεύσεως. Έκτοτε, παρέμεινε εγκαταλελειμμένο μέχρι το 1972 στο αεροδρόμιο του Ελληνικού, οπότε εκτέθηκε στον προαύλιο χώρο της Σχολής Ικάρων μέχρι το 1978. Από το 1978 έως το 1994 εκτέθηκε στον προαύλιο χώρο του Πολεμικού Μουσείου (Αθήνα) και το 1995 μεταφέρθηκε στην συλλογή του Μουσείου της Πολεμικής Αεροπορίας (Ελευσίνα), όπου και αποκαταστάθηκε ως στατικό έκθεμα.