ΕΡΓΑΛΕΙΑ, ΥΛΙΚΑ & ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΜΟΝΤΕΛΙΣΜΟΥ > Μοντελιστικές τεχνικές & Αρθρα
Φωτογράφηση μοντελων - Τεχνική
Raw_Shooter:
Φίλοι μου καλημέρα,
επειδή πολλές ερωτήσεις έχουν γίνει και πολλές απαντήσεις έχουν δωθεί περι φωτογράφησης μοντέλων, θα προσπαθήσω να κάνω μια "συγκεντρωτική" σ' αυτό το θέμα, δίνοντας κάποιες απλές και εύκολες λύσεις για βοήθεια.
Πρώτα απ' όλα να καταλάβουμε απλά ορισμένες έννοιες της φωτογραφικής μας μηχανής. Σαν ψηφιακές πια μηχανές υπάρχουν 2 είδη, οι compact και οι Dslr. Dslr είναι αυτές που έχουν εναλλάξιμους φακούς.
Όλες οι μηχανές έχουν πλέον ορισμένα στάνταρ χαρακτηριστικά.
α. Ανοιγμα διαφράγματος
β. Ταχύτητα φωτοφράκτη
γ. Το φωτόμετρο
δ. Βαθμός έκθεσης
ε. Θερμότητα χρώμματος
και κάποια άλλα που όμως απαιτούνται κάποιες παραπάνω γνώσεις για να αναφερθούμε σ' αυτά.......
Επίσης οι μηχανές έχουν κάποια ήδη έτοιμα προγράμματα όπως "πρόσωπο", "τοπίο", macro, νυχτερινή λήψη, auto, αλλά και άλλα προγράμματα που επεμβαίνεις εσύ στις ρυθμίσεις τις μηχανής όπως "P", "Tv", "Av", "M"........
Καλό είναι να αποφεύγουμε τα ήδη έτοιμα προγράμματα, εκτός του macro στην αρχή τουλάχιστον. Γιατί όμως :?: :?:
Όπως ο άνθρωπος έχει 2 μάτια και μ' αυτά αντιλαμβάνεται τον γύρω χώρο, έτσι και οι μηχανές έχουν τον οπτικό αισθητήρα, ο οποίος όμως ξεγελιέται πολύ εύκολα :!: :!: :!: Γιαυτό και τα ήδη έτοιμα προγράμματα μπορεί να μας δώσουν τελείως λάθος αποτελέσματα.....
Εγώ προσωπικά προτιμώ το πρόγραμμα "Tv" ή αλλιώς "προτεραιότητα διαφράγματος" όπως λέγεται. Μ' αυτό μπορώ να "πειράξω" πολλές παράμετρους όπως θα πούμε παρακάτω....
Ωραία.... θα μου πείτε....ρε φίλε αλλά τί είναι όλα αυτά :?: :?: :?:
ΑΝΟΙΓΜΑ ΔΙΑΦΡΑΓΜΑΤΟΣ
Λέγοντας άνοιγμα διαφράγματος εννοούμε το σύστημα που "ανοίγει" ή "κλείνει" το διάφραγμα του φακού. Όλοι οι φακοί έχουν κάποια όρια ως πρός την τιμή του διαφράγματος. Αυτή η τιμή συμβολίζεται μ' ενα f. Όσο πιο μικρός είναι ο αριθμός του f τόσο πιο πολύ φώς μπαίνει στον αισθητήρα μας.
Τώρα ΠΟΥ βοηθά αυτό :?: :?:
Στην στατική φωτογράφηση που μας ενδιαφέρει βοηθά στο λεγόμενο "βάθος πεδίου" δλδ έχοντας μικρό f π.χ. f/2 ή f/4 δεν θα αποτυπωθεί καθαρά όλο το μοντέλο και κάποια σημεία του θα βγούν θολά (φλουταρισμένα). Αυξάνοντας την τιμή του f έχουμε πλέον καθαρά αποτυπωμένο πλήρες το μοντέλο. Με μεγάλο όμως f είναι απαραίτητο το τρίποδο.
ΤΑΧΥΤΗΤΑ ΦΩΤΟΦΡΑΚΤΗ
Η ταχύτητα φωτοφράκτη ελέγχει την διάρκεια του χρόνου κατα τον οποίο παραμένει ανοιχτή η "κουρτίνα" της μηχανής. Όσο περισσότερο χρόνο είναι ανοιχτή τόσο περισσότερο φώς θα μπεί στον αισθητήρα και αντίστροφα. Οι τιμές της ταχύτητας είναι του τύπου 1'', 2'', 0,5'', 1/50, 1/100, 1/500, 1/1000 κτλ.
Μιας και θα μιλήσουμε για φωτογραφήσεις στο πρόγραμμα "Tv" αυτή την ρύθμιση την αφήνουμε να ρυθμιστεί αυτόματα απο την μηχανή, εφαρμόζωντας όμως κάποιο κολπάκι που θα πούμε μετά :wink:
ΒΑΘΜΟΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
Συμβολίζεται με το + ή - AV και βοηθά στην ρύθμιση του κόντραστ. Όσο αυξάνουμε την τιμή του AV τόσο υπερφωτίζουμε τα "φώτα" ενώ όσο μειώνουμε την τιμή τόσο αυξάνουμε τις "σκιές". Που βοηθά όμως αυτή η ρύθμιση :?: :?:
Έχοντας πολύ φώς στο πλάνο που θέλουμε να φωτογραφίσουμε π.χ. έντονο ηλιακό φώς ή άσπρο φόντο (ή ανοιχτόχρωμμο) θα "καούν τα λευκά"όπως λένε δλδ θα υπερτονιστούν τα "φώτα" και θα μαυρίσει το αντικείμενο που θέλουμε να φωτογραφίσουμε. Έτσι μειώνουμε λίγο το AV και ισορροπούμε την διαφορά μεταξύ "φώτων" και σκιών".
ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ ΧΡΩΜΜΑΤΟΣ
Όλες οι πηγές φωτός δεν είναι ίδιες, υπάρχουν διαβαθμίσεις ώς προς την τιμή της θερμοκρασίας τους π.χ. μια λάμπα πυρακτώσεως δίνει "ζεστό φώς" τονίζοντας τις κόκκινες και πορτοκαλί αποχρώσεις ενώ μια λάμπα οικονομίας δίνει "ψυχρό" φώς τονίζοντας τις μπλέ και πράσινες αποχρώσεις.
Όλες οι μηχανές έχουν ήδη έτοιμες κάποιες τιμές σχετικά με την θερμοκρασία του φωτός και συμβολίζονται είτε με σχηματάκια π.χ. λάμπα, ήλιος, λάμπα ράβδο, σκιά κτλ. είτε με λεξούλες όπως ήλιος, toung κτλ. Που βοηθά όμως αυτό :?: :?: :?:
Αυτή η ρύθμιση βοηθά στο να αποδωθούν σωστά τα χρώμματα και να μην υπάρχουν αλλοιώσεις π.χ. ενα dessert yellow με λάθος ρύθμιση θερμοκρασίας μπορεί να "βγέι" απο λαχανί μέχρι πορτοκαλί :!: :!: :!:
ΦΩΤΟΜΕΤΡΟ
Όλες μα όλες οι μηχανές έχουν ενα φωτόμετρο. Αυτό είναι ενα ηλεκτρονικό μάτι που μετρά την ποσότητα του φωτός που ανακλάται επάνω σ' ενα αντικείμενο. ΠΡΟΣΟΧΗ όμως μπερδεύεται συνέχεια :!: :!: :!: Εαν ενα αντικείμενο, όπως είπαμε και στο βαθμό έκθεσης, φωτίζεται υπερβολικά ή υπάρχει άσπρος φόντος το φωτόμετρο "τρελένεται" και υπερφωτίζει τα "φώτα" και μαυρίζει τις "σκιές" μ' αποτέλεσμα να "καίει" την φώτο :!: :!: Πώς διορθώνεται αυτό :?: :?:
Πέρα απο την ρύθμιση του AV απαραίτητη είναι και μια κάρτα γκρί απόχρωσης. Το γκρί θεωρείται ώς βάση για την ρύθμιση του φωτόμετρου και ισορροπεί την διαβάθμιση "φώτων" και "σκιών".
Αφού αναφέραμε όσο πιο εύκολα κάποια πράγματα πάμε πλέον για φωτογράφηση.........
JohnMet:
Παρα πολύ καλές συμβουλές....πολλά Μπράβο...
Raw_Shooter:
Η φωτογράφηση κάποιου μοντέλου είναι ενα είδος φωτογράφησης studio......Τα πράγματα δεν είναι τρομερά και κυρίως δαπανηρά :!: :!: :!:
Πρέπει να αποφύγουμε το ηλιακό φώς, είναι πολύ "σκληρό" - δυνατό και υπάρχει κίνδυνος και να υπερεκθέσουμε (κάψουμε τα λευκά) αλλά και να έχουμε πολύ "ζεστό" φώς (υπερβολικά κόκκινα - πορτοκαλί).....
Λοιπόν διαλέγουμε που θα φωτογραφίσουμε και τοποθετούμε το μοντέλο μας.
1. Βάζουμε αριστερά και δεξιά απλές λάμπες γραφείου με λάμπες πυρακτώσεως. Έτσι φωτίζουμε τρισδιάστατα το μοντέλο και δεν έχουμε σκιερή πλευρά.
2. Στήνουμε την μηχανή σ' ενα τρίποδο (ΠΑΝΤΑ) ή κάποιο άλλο σταθερό σημείο.
3. Ζουμάρουμε και δημιουργούμε την εικόνα όπως θέλουμε και πατάμε ελαφρά το κουμπί που "βγάζουμε" φώτο μέχρι να δουμε οτι καθαρίζει η εικόνα στην πίσω οθόνη (compact) ή ακούγεται ενα "μπίπ" στις Dslr
4. Επιλέγουμε το πρόγραμμα Tv
5. Επιλέγουμε την θερμοκρασία φωτός, εδώ δλδ την επιλογή λάμπες πυρακτώσεως
6. Αυξάνουμε την τιμή του f, ώστε να έχουμε μεγάλο βάθος πεδίου και να "βγεί" καθαρά όλο το μοντέλο. Λόγω του προγράμματος Tv η μηχανή θα ρυθμίσει την ταχύτητα φωτοφράκτη.
7. Εάν έχουμε λευκό φόντο ή οι λάμπες "χτυπούν" έντονα το μοντέλο, μειώνουμε λίγο κατα 1/3 ή 2/3 το AV ώστε να μην αυξήσουμε τα "φώτα"
8. Τοποθετούμε μια απλή γκρί κάρτα στο μοντέλο μας
9. Τοποθετούμε το πρόγραμμα αυτοφωτογράφησης (αυτό που μετρά ανάποδα) ή χρησιμοποιούμε ντεκλασέρ. ΑΚΟΜΑ και με τρίποδο
Είμαστε έτοιμοι :!: :!: :!: Πατάμε ελαφρά το κουμπί φωτογράφισης μέχρι να καθαρίσει η πίσω οθόνη (στις compact) ή ακουστεί το "μπίπ" στις Dslr. Η μηχανή έχει ρυθμιστεί σχεδόν απόλυτα ::icon_thumright:: ::icon_thumright::
ΚΡΑΤΩΝΤΑΣ σταθερά μισοπατημένο το κουμπί φωτογράφισης, απομακρύνουμε την γκρί κάρτα και πλέον πατάμε τελείως το κουμπί φωτο/σης. Αρχίζει η αντίστροφη μέτρηση ή "βγάνει" η φώτο με την χρήση του ντεκλασέρ.
ΔΕΝ βιαζόμαστε να δούμε τί βγάλαμε....ίσως ο φωτοφράκτης έχει ταχύτητα 1'' ή και 2'' και αργεί να "βγεί" η φώτο :!: :!: :!: Μόλις καταλάβουμε οτι τελείωσε και "βγήκε" βλέπουμε τί κάναμε ::icon_thumright:: ::icon_thumright::
Για macro φωτογραφίσεις πρέπει να προσέξουμε την ελάχιστη απόσταση που μπορεί να ζουμάρει καθαρά η μηχανή :!: :!: :!: Σε κάποιες μηχανές ,κυρίως Dslr, μπορούμε να βελτιώσουμε κάθετα τις επιδόσης του macro.... Με ενα φακό macro πάμε στην χειροκίνητη εστίαση (οχι AF αλλά MF), "καθαρίζουμε" ζουμάρωντας, αυξάνουμε όπως προείπαμε το βάθος πεδίου και βγάζουμε την φώτο......
ΠΡΟΣΟΧΗ όμως το macro ΠΑΝΤΑ με τρίποδο :!: :!: :!:
Raw_Shooter:
Τώρα φωτογράφηση τοπίου. Επειδή πολλά παιδιά πάμε παρελάσεις ή σε Air Shows ή πετυχαίνουμε κάποιο αεροσκάφος ενα πτήση ας πούμε μερικά κολπάκια.....
Οπως προείπαμε οι φακοί έχουν κάποιες τιμές f για το άνοιγμα του διαφράγματος. Οι καλύτεροι φακοί έχουν πολύ μικρό f της τάξεως f/1 ή f/2. Αυτοί οι φακοί λέγονται και "γρήγοροι" δλδ "αφήνουν" αρκετό φώς να μπεί στον αισθητήρα και έχουν μεγάλες τιμές ταχύτητας φωτοφράκτη.
Που βοηθάνε :?: :?:
Λόγω των τιμών f και ταχύτητας μπορούν να βγάλουν φωτογραφίες "παγωμένες" και φωτεινές. Η τιμή f βοηθά στην μεγάλη φωτεινότητα ενώ η μεγάλη ταχύτητα φωτοφράκτη π.χ 1/1000 ή 1/1500 "παγώνει" την κίνηση.
Ok...θα πεί κάποιος....ας βγάλω φώτο στο πρόγραμμα "M" όπου ρυθμίζω και το f άλλά και την ταχύτητα, με τιμές f/4 και ταχύτητα 1/1000. Ναί γίνεται αλλά θα βγούν σκοτεινές και ίσως θολές.
Γίνεται να πλησιάσεις τις επιδόσεις ενος "γρήγορου" φακού με το πρόγραμμα "M" αλλά πρέπει να είσαι "τσάκαλος" και να ξέρεις τέλεια την ισσοροπία μεταξύ f και ταχυτήτων :!: :!: :!:
Επίσης πρέπει να αλλάξουμε την ρύθμιση εστίασης απο AI Focus σε AI Servo, ώστε να μπορούμε να εστιάζουμε συνέχεια ενώ κινείται το αντικείμενο μας.
Και 1000% σίγουρα τρίποδο :!: :!: :!: Και φακό superzoom.
Γιαυτό και οι φωτογραφίσεις κινούμενων αρμάτων σε άσκηση ή αεροσκαφών είναι δύσκολες και δαπανηρές σε εξοπλισμό :evil: :evil:
siva:
Παναγιώτη πολύ χρήσιμες οι συμβουλές σου! ::eusa_clap:: ::eusa_clap:: ::eusa_clap::
Πλοήγηση
[0] Λίστα μηνυμάτων
[#] Επόμενη σελίδα
Μετάβαση στην πλήρη έκδοση