Θα προσπαθήσω να απαντήσω spamάροντας και δηλώνοντας ότι δεν αντέχω τις κόκκινες πιπεριές και αυτή η τιμωρία με τρομάζει. ΄Οσο δεν βλέπω δε και καμμία αντίδραση απ' τον Δημήτρη, τόσο περισσότερο σκιάζομαι !
Muzzle στην στρατιωτική ορολογία είναι το άκρο, το στόμιο της κάννης. Σημαίνει και φίμωτρο, αλλά όχι στο στρατό. Brake είναι το γνωστό φρένο. Muzzle brake είναι λοιπόν μία κατασκευή στο στόμιο της κάννης που φρενάρει κάτι. Την οπισθοδρόμηση. Στην ελληνικό ορολογία είναι το χαλινωτήριο ( !! ) στομίου.
Το χαλινωτήριο δεν τοποθετείται σε όλα τα πυροβόλα-οβιδοβόλα. Μόνο σε όσα κρίνεται σκόπιμο να περιορισθεί η οπισθοδρόμηση.
Παράδειγμα : Το 1941 στο συμμαχικό πυροβολικό στην Ελλάδα υπάρχουν και οβιδοβόλα των 25 λιβρών. Δεν έχουν χαλινωτήριο.
Λίγο αργότερα, στην έρημο, χρειάσθηκε τα 25λιβρα να εκτελέσουν αντιαρματική βολή. Τα αποτελέσματα κρίθηκαν θετικά, αλλά με την αύξηση των γεμισμάτων στον κάλυκα θα μπορούσαν να πετύχουν μεγαλύτερη ευθυτενή τροχία και να εμπλέκουν στόχους σε μεγαλύτερες αποστάσεις, άρα με περισσότερη ασφάλεια.
Δημιουργήθηκε λοιπόν το ονομαζόμενο super charge ( υπέρ γέμισμα ). Τώρα όμως η οπισθοδόμηση ήταν πολύ ισχυρότερη και απειλούσε δομικά το οβιδοβόλο. Τοποθετήθηκε λοιπόν ένα χαλινωτήριο στομίου.
Το ίδιο έγινε σε όλους σχεδόν τους στρατούς της εποχής. Το βραχύκαννο 75άρι στα πρώιμα γερμανικά StuG III δεν είχε χαλινωτήριο. Αντιθέτως το μακρύκαννο 75άρι είχε γιατί η οπισθοδρόμηση είναι πολύ ισχυρότερη και ο χώρος του πύργου, στα Panzer IV, περιορισμένος.
Τα είδη των χαλινωτηρίων είναι πολλά. Σχεδιαστικά χαρακτηρίζονται από οπές στα πλάγια. Κάτω οπές δεν υπάρχουν γιατί θα σήκωναν πολλή σκόνη και θα επισημαινόταν το όπλο. Επάνω πάλι δεν υπάρχουν γιατί θα έσπρωχναν την κάννη προς κάτω και θα έβγαινε από την θέση του το πυροβόλο.
Στην πρώτη φώτο φαίνεται το πρώτο οβιδοβόλο-πυροβόλο ML-20 των 152χιλ. στην δεύτερη το μεταπολεμικό D-20 των 152χιλ. και στην τρίτη ένα M-46 των 130χιλ.
Σε ορισμένα κρίνεται ότι ο κιλλίβαντας και τα χαλινωτήρια ( επανατάκτης κλπ. ) είναι αρκετά ισχυρά και δεν απαιτείται χαλινωτήριο στομίου.
Αυτό είναι το Α-19 των 122χιλ. Το ίδιο πυροβόλο, όταν τοποθετηθεί στον στενό πύργο του IS 2 θα αποκτήσει χαλινωτήριο.
Η θεωρία είναι αρκετά απλή και στηρίζεται σε γνώσεις Φυσικής και ΄Αλγεβρας Γυμνασίου.
Υπάρχει λοιπόν η δράση και η ισόποση αντίδραση. Σε ένα απλό πυροβόλο τα εξερχόμενα αέρια ωθούν το βλήμα και ισόποσα σπρώχνουν προς τα πίσω το συγκρότημα τα πυροβόλου. Στο χαλινωτήριο στομίου ένα τμήμα των αερίων φεύγει από τις πλαινές οπές. Ας υποθέσουμε ότι από τα πλαινά φεύγει ένα 30% ( 15+15 ). Αυτά τα 15άρια φεύγουν δεξιά και αριστερά και οι αντιδράσεις τους "αλγεβρικά" μηδενίζονται. Μένει λοιπόν ένα 70% να δράσει σαν αντίδραση στο συγκρότημα του πυροβόλου. ΄Ενα καλά σχεδιασμένο χαλινωτήριο περικόπτει κατά το 1/3 τις δυνάμεις οπισθοδρομήσεως.
Αυτή η λύση δεν εφαρμόζεται μόνο στο πυροβολικό.
Εδώ έχουμε τον αντισταθμιστή του Cutts σε αυτόματο Thompson M 1928. Χαμηλώνει μεν την κάννη, αλλά παράλληλα μειώνει και την ανάκρουση.
Ο φλογοκρύπτης είναι άλλη κατασκευή, που τοποθετείται και αυτή στο στόμιο του όπλου. Προσπαθεί να μειώσει το φωτεινό ίχνος του όπλου για να μην προδοθεί η θέση του. Αυτό συμβαίνει γιατί η πυρίτιδα δεν έχει καεί όλη μέσα στην κάννη και καίγεται ακόμη και μετά την έξοδο του βλήματος ( άδικα ). Η διαφορά φαίνεται στα μακρύκαννα παλαιά τυφέκια, σε σχέση με τα ίδια όπλα σε έκδοση αραβίδας ( μικρότερο μήκος κάννης , ίδιο φυσίγγιο ).
Πολεμικό Μουσείο. Γερμανικά Α/Α πυροβόλα με φλογοκρύπτες.