Καλησπέρα σε όλους!
Μετά από αρκετό καιρό νέο ξεκίνημα με ένα κτηνος στον πάγκο όπως φαίνεται και από τον τίτλο. Το μοντέλο φαντάζομαι γνωστό σε πολλούς αν όχι σε όλους, το F-14A της Tamiya στην 1:32.
Το κιτ έχει κυκλοφορήσει σε 3 εκδόσεις: το 1980, το 1994 και με την τελευταία (Black Knights Edition) το 2003 να είναι και αυτή που θα χρησιμοποιηθεί.
https://www.scalemates.com/kits/tamiya-60313-grumman-f-14a-tomcat--120407Το κιτ έχει αλλάξει σε κάποια σημεία από τις εκδόσεις του 1980 και του 1994 έχοντας κάποιες προσθήκες αλλά διατηρώντας και πάρα πολλές ελλείψεις. Επίσης δεν έχει απολύτως καμμία, μα καμμία σχέση με το επικό 48άρι κιτ της, που κυκλοφόρησε το 2016.
Το 32αρι της Tamiya μαζί με τα περισσότερα κιτ του F-14 της Hasegawa μέχρι και την κυκλοφορία του νέου της κιτ το΄16, αποτύπωναν με τον πιο πιστό τρόπο το σχήμα του F-14 υπο κλίμακα. Το 32άρι ακόμη και μετά την έλευση του κιτ της Trumpeter προσωπικά αποτελεί την καλύτερη βάση ώστε κάποιος να φτιάξει ένα Tomcat στην μεγάλη κλίμακα.
Πέρα από το σχήμα όμως, το κιτ εδώ και πολλά χρόνια δείχνει την ηλικία του πάσχοντας σε αρκετά σημεία:
-Απουσία ανάγλυφου cockpit και παροχή μόνο decals για τις κονσόλες
-Χαραγμένες γραμμώσεις στο ρύγχος αλλά ανάγλυφο σχεδόν όλο το υπόλοιπο αεροσκάφος με αρκετά λάθη στην αποτύπωση των γραμμώσεων
-Το κιτ αποδίδει μόνο την έκδοση -Α του Tomcat
Στην έκδοση του 2003 υπήρξε ανανέωση με την προσθήκη νεων sprue για την έκδοση Bombcat, δίνοντας οπλισμό αέρος εδάφους, φορείς για αυτόν και LANTIRN μεταξύ άλλων, ενώ ανανεώθηκαν και τα σήματα παρέχοντας αρκετές επιλογές για τους VF-154 Black Knights και VF-14 Top Hatters που έδρασαν με αυτή την διαμόρφωση κατά τις τότε πρόσφατες επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν και το Ιρακ.
Το μοντέλο θα αποτυπώνει F-14B των VF-102 Diamondbacks όπως έδρασε στο Αφγανιστάν κατά to 2001-2002.
Για την κατασκευή προβλέπεται να χρησιμοποιηθούν τα παρακάτω:
-Teknics ΤΚ32012 F-14B Tomcat/Bombcat Cockpit Superset
-Teknics TK32013 F-14B Airframe conversion set
-Τα καθίσματα GRU-7(A)από το cockpit σετ της Avionix BLC32039
-Aires 2099 F-14B/D Tomcat exhaust nozzles
-Αν βρεθούν, αντί των Aires θα χρησιμοποιηθούν τα ακροφύσια του F110 από το κιτ του F-16 της Tamiya στην 1:32
-Hadmodels 432003 F-14B/D Upgrade photoetched part set
-Crossdelta CD32002 F-14 Step area & Stiffeners
-Master Model AM-32-031 F-14 Alfa Probe & Angle Of Attack probe
-True Details TDP32202 1/32 F-14D Tomcat Resin Wheel Set (Late)
-Eduard 32144 F-14A Tomcat exterior photoetched part set
-Fightertown Decals 32009 VF-102 F-14B "Diamondbacks" OEF
-Οπλισμός από το ίδιο το κιτ ή από το κιτ του F-16 της TamiyaΗ κατασκευή ξεκίνησε από το ρύγχος ώστε να πραγματοποιηθούν αλλαγές και να προστεθεί λεπτομέρεια πρίν το κλείσιμο της ατρακτού με την εισαγωγή του cockpit.
H Tamiya αν και φανομενικά κάνει λάθος με κάποια πάνελ τα οποία δίνονται ανάγλυφα εκατέρωθεν του cockpit, αυτά υπήρχαν κατά τις πολύ αρχικές εκδόσεις του Tomcat οπότε και αποδόθηκαν σωστά στο καλούπι του 1980.
Είναι άγνωστο πόσο καιρό διατηρήθηκαν έτσι αλλά σε αεροσκάφη ήδη από την δεκαετία του 80 είχαν πάψει να υπάρχουν οπότε και αφαιρέθηκαν και από το μοντέλο.
Μία επίσης περίεργη αποτύπωση της Tamiya είναι το κομμάτι του συστήματος εναέριου ανεφοδιασμού το οποίο δεν δίνεται ούτε ανοικτό ούτε κλειστό. Κατα τις επιχειρήσεις στο Αφγανιστάν και το Ιρακ ή και στον πρώτο πόλεμο του Κόλπου, σε πολλές περιπτώσεις η θυρίδα αφαιρούνταν από τα F-14 (πρωτοι το είχαν ζητήσει οι Ιρανοί). Αυτό γινόταν ώστε να αποτραπεί η αποκόλλησή της κατα την διαρκεια του ανεφοδιασμού λόγω χειρισμών/αναταράξεων και να εισέλθει στην εισαγωγή προκαλώντας πρόβλημα στον κινητήρα.
Μιας και δεν θα πραγματοποιηθεί αποτύπωση του χώρου με την θυρίδα αφαιρεμένη, το σημείο αυτό καλύφθηκε με εποξικό στόκο και επαναχαράκτηκε.
Στη συνέχεια χαράχθηκε λεπτομέρεια σε θυρίδες ηλεκτρονικών πίσω από το cockpit και από τις δύο μεριές της ατράκτου
Ενα ακόμη σημείο το οποίο επιδέχεται βελτίωσης είναι οι οπές εξαερισμού του πυροβόλου. To kit του 2003 έχει αλλάξει και αποδίδει σωστά τα NACA vents που είχαν εγκατασταθεί τα τελευταία χρόνια στα Tomcat αλλά δυστυχώς αυτά δίνονται ενιαία με την άτρακτο οπότε μπορούν να ανοιχτούν για μεγαλύτερη αληθοφάνεια.
Με χρήση ταχυτροχού αφαιρεθηκε το πλαστικό στις οπές, μειώθηκε το πάχος στα χείλη προσβολής και χρησιμοποιήθηκε λετο φύλλο πλαστικού για την επαναφορά τους. Mr Surfacer 500 χρησιμοποιήθηκε για την εξομάλυνση των ενώσεων. Για το κάλυμμα της κάννης του πυροβόου χρησιμοποιήθηκε το σετ της Eduard.
Οι γρίλιες κάτω από την θυρίδα της σκάλας επιβίβασης αντικατάσταθηκαν από τo αντίστοιχο κομμάτι PE της HAD models μαζί με την έξτρα λεπτμέρεια που δίνεται στο σετ. Εποξικός στόκος χρησιμοποιήθηκε για την επαναφορά του εξογκώματος και παραγματοποιήθηκε επαναχάραξη όπου φανηκε να είναι απαραίτητο. Κάποιες γραμμώσεις χρειάζονται βελτίωση οπότε θα στοκαριστούν και θα επαναχαρακτούν.
Οι οπές απόρριψης καλύκων του πυροβόλου ήταν το επόμενο σημείο που βελτιώθηκε. Οι οπές από την Tamiya δίνονται σε λάθος σημείο οπότε καλύφθηκαν με κυανοκρυλική και στόκο και ανοίχθηκαν νέες μετά από κατάλληλη λέπτυνση και διαμόρφωση του πλαστικού από το εσωτερικό μέρος της ατράκτου ώστε να τοποθετηθούν οι αντίστοιχες PE γρίλιες από την HAD Model. Γύρω από τις οπές στο πραγματικό αεροσκάφος υπάρχουν ενισχύσεις οι οποίες δίνονται σε PE από τo σετ της HAD Model και αρχικά τοποθετήθηκαν στο μοντέλο. Κατα την διάρκεια της διάνοιξης των οπών όμως ξεκόλλησαν 2-3 φορές οπότε δημιουργήθηκαν νέες από φύλλο πλαστικού ώστε να επιτευχθεί καλύτερη κόλληση και τοποθετήθηκαν στο μοντέλο. Απομένει η προσθήκη πριτσινιών και η χρήση Mr Surfacer 500 για την καλύτερη κάλυψη των ενώσεων.
Επόμενη βελτίωση ξεκίνησε στην σκάλα επιβίβασης μιας και θα αποτυπωθεί ανοικτή. Η σκάλα του κιτ είναι πολύ βασική οπότε αντικαταστάθηκε από την αντίστοιχη PE του σετ της Eduard κάνοντας ορισμένες αλλαγές χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ακόμη. Τα βασικά κομμάτια 1 και 2 δεν κολλήθηκαν μεταξύ τους απευθείας όπως δίνονται στις οδηγίες αλλά πάνω σε ένα διαχωριστικό φύλλο πλαστικού για να επιτευχθεί μικρή άυξηση πάχους. Φύλλο πλαστικού χρησιμοποιήθηκε επίσης για επιπρόσθετη αποτύπωση λεπτομέρειας ενώ κομμάτια κυλινδρικού πλαστικού χρησιμοποιήθηκαν για τα πρώτα σκαλοπάτια.
Τελευταίο σημείο για την ώρα, τα ακροφύσια. Είχε αγοραστεί το σετ της Aires αλλα το συγκεκριμένο έχει ενα μειονέκτημα. Τα αντιαισθητικά πριτσίνια στα πέταλα. Τα πριτσίνια υπάρχουν στο πραγματικό αλλά δεν είναι αισθητα παρα μόνο από πολύ μικρή απόσταση. Το βασικό είναι ότι μου χαλάνε την όλη εικόνα του GE.
Οπότε διαβάζοντας σε ένα άλλο κατασκευαστικό, όταν ακόμη δεν υπήρχαν τα Aires, είχαν χρησιμοποιηθεί τα ακροφύσια του κιτ του F-16 της Tamiya μαζί με το δαχτυλίδι της και τα οποία εφάρμοζαν σχεδόν υποδειγματικά στην άτρακτο του F-14. Μέχρι στιγμής έχει βρεθεί ένα σετ για το οποίο ευχαριστώ ιδιαίτερα ξανά τον Νίκο (
@Nick Demi) οπότε αν βρω και δεύτερο σετ θα χρησιμοποιηθούν αυτά σε συνδυασμό με το κομμάτι της ατρακτου/δαχτυλιδι της Aires. Σε διαφορετική περίπτωση θα προσπαθήσω να εξαφανίσω τα πριτσίνια απο τα Aires κάτι το οποίο φαίνεται δύσκολη υπόθεση.
Εκτός και αν μέχρι τότε κυκλοφορήσει αυτό το .... εξωγήινο σετ από τον Pitz Models και τα υπόλοιπα απλά παραμείνουν στην άκρη.
https://forum.largescaleplanes.com/index.php?/topic/75092-tamiya-f-16c-526th-tfs-ramstein-ab-1988/page/4/&tab=comments#comment-1059229Κάτι ακόμη....είχα αμφιβολίες για το κατα πόσο το ακροφύσιο της Tamiya θα εφάρμοζε στο δαχτυλίδι της Aires. Μου έφυγαν αμέσω όταν τα δοκίμασα μαζί. Οποιαδήποτε ομοιότητα του σετ της Aires με το ακροφύσιο και το δαχτυλίδι του F-16 της Tamiya είναι μία καθαρα διαβολική σύμπτωση
. Τα πριτσίνια το επιβεβαιώνουν.....
Κάποιος θα μπορούσε να υποθέσει ότι θα μπορούσαν να έχουν προστεθεί ακριβώς για να μην τους κατηγορίσει κάποιος ότι το σετ τους συμπτωματικά φαίνεται να αποτελεί αντιγραφή του ακροφυσίου της Tamiya....αλλά αυτά είναι για τους κακοπροαίρετους.
Και μία γεύση από το cockpit της Teknics με τα καθίσματα της Avionix μετά το πλύσιμο των κομματιών πριν ξεκινήσει η διαδικασία ασταρώματος και βαψίματος.
Ευχαριστώ για το ενδιαφέρον.
Συνεχίζεται.