Με αφορμή την συμπλήρωση 10 χρόνων από την απόσυρση από τις τάξεις της ΠΑ του Mirage F1CG (2003) θέλω να αναρτήσω αυτό το θέμα προβάλλοντας για πρώτη φορά στο forum αυτό το τόσο όμορφο α/φος κ ταυτόχρονα την πρώτη μου συμμετοχή στην έκθεση της IPMS (2005) με παρουσίαση 6 Mirage F1CG όπου είχα κερδίσει κ το πρώτο μου ΈΠΑΙΝΟ.
ΙστορικόΤο ιστορίκό της ένταξης του Mirage F1CG στης τάξης της ΠΑ είναι ίσως το πιο «πολυτάραχο» καθώς σαν διαδικασία απεδείχθει αξαιρετικά επίπονη σε συκριση με τις αντιστοιχες διαδικασίες ένταξης άλλων αφων σε υπηρεσία μετά το ΒΠΠ.
Αρχισε την εποχή της δυκτατορίας του Ταξίαρχου Δ. Ιωαννίδη (25/11/1973 – 7/1974) με την έναρξη των συνομιλιών και των διαπραγματεύσεων με την γαλλική κυβέρνηση και την Avions Marcel Dassault – Breguet Aviation (AMD-BA), μετά την άρνηση των ΗΠΑ να πουλήσουν στη χώρα μας τα 36 Phantom F-4E. Η συμφωνία για την αγορά 40 Mirage F1CG υπεγράφη στις 16 Ιουνίου 1974 ένα μήνα πριν την τουρκική εισβολή στην Κύπρο.
Με βάση την συμφωνία το κάθε α/φος θα κόστιζε 17,5 εκατ. Γαλλικά φράγκα και θα αποπληρωνόταν τοις μετρητοίς, σε αντίθεση με ότι συνεβαινε με τις αγορές αμερικάνικών α/φων όπου οι αποπληρωμή γινόταν μέσω FMS με τα πλεονεκτήματα κ φυσικά τα περισσότερα μειονεκτήματα που η διαδικασία αυτη συνεπάγεται.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το Mirage F1CG είχε προταθεί στην ΠΑ από το 1972 όταν η Dassault προσέφερε συμμετοχή στο πρόγραμμα παραγωγής με ποσοστό 20% σε μια προσπάθεια να βρει πελάτες. Τοτε η κυβέρνηση του δικτατορα Γ. Παπαδόπουλο είχε προτιμήσει το μεγαλυτερο βαρυτερο πρόγραμμα με το δικινητηριο F-4E που είχε σαφώς περισσότερες δυνατότητες σε ρόλους βομβαρδισμού.
Σχετικά με το οπλίσμό του Mirage F1CG υπάρχει μεγάλη ιστορία. Αντί να χρησιμοποιηθούν τα κλασικά δικά του όπλα όπως το R550 Magic 1, όσο κ το R530F που θα του έδειναν για την εποχή του μεγάλο τακτικό πλεονέκτημα σε αντιθεση με τον εχθρό, η ΠΑ έκανε το ΜΕΓΑ λάθος να του εγκαταστίσει το sidewinder AIM-9J αρχικά και P2 & P4 αργότερα μόνο στα ακροπτέριγα επειδή είχε πλήθώρα στο απόθεμα της απο αυτά τα βλήματα. Να φανταστέιτε μόλις το 1990 τα ελληνικά Mirage F1CG απέκτησαν δυνατότητα μεταφοράς άλλων δυο ΑΙΜ-9 σε πτεριγικούς φορείς κ να μπορει να έχει συνολικά στην διαμόρφωσει 4 sidewinder. Φυσκά η ΠΑ έμαθε αρκετα απο αυτην την ιστορια κ δεν επανέλαβε το ιδιο λάθος με τα Mirage EGM/BGM αργότερα.
Το πρώτο Mirage F1CG (sn: 101) προσγειώθηκε στην Ταναγρα στις 5 Αυγούστου 1975 με χειριστή τον Επ/γος Αλεξανδρο Μαμάης, ακολούθησε την ίδια μέρα το 102 με τον επ/γο Χαριλαό Γκανά. Την επόμενη ημέρα 6 Αυγούστου ακολούθησαν τα 103, 106, 107, 108, 109, 110, 111 τα οποία εντάχθηκαν στη 342ΜΠΚ. Με την ιδρυση της 334ΜΠΚ τα α/φοι μοιραστηκαν ανα 2 σε κάθε μοίρα. Δηλ. Το 101 κ 102 πήγαιναν στην 334ΜΠΚ και το 103, 104 πηγαιναν στην342ΜΠΚ κοκ. Με τις πρώτες απώλιες όμως αυτή η κατανομή καταργηθηκε. Όλα τα Mirage F1CG φόραγαν καθίσματα MB MK4 όπου αργότερα η ΠΑ τα αναβαθμισε σε ΜΚ6.
ΚατασκευήΗ αρχική σύνθεση ήταν 8 α/φοι αλλά 4 ημέρες πριν την έκθεση της IPMS (2005) σε μια μεταφορά από το εργαστήριο στο πατρικό μου σπίτι, 2 από αυτά έφυγαν από το ξύλο που κράταγα κ έπεσαν στα σκαλάκια με αποτέλεσμα να γίνουν χίλια κομμάτια.
Έτσι στην έκθεση συμμετήχαν τα 6 απο τα 8. Μετά απο τόσο καιρο λοιπόν, οι ζημιές στα δυο έχουν αποκατασταθεί κ σήμερα τα παρουσιάζω κ τα 8 μανάρια μου μαζί για πρώτη φορά.
Όλα προέρχοντε απο το κιτ της HAS 1/72. Έχουν γίνει βελτιώσεις στο cockpit κ καθισματα. Οι χαλκομανίες ιδιαίτερα «Σπάρτης» «Τάλως» προέρχονται από τον Jbot. Τότε δεν υπήρχαν τα Icarus Decals. Επίσης σε πολλά απο τα υπόλοιπα τις έχω τυπώσει εγώ. Η παραλλαγή της ghost είναι απο δικό μου φωτογραφικό Υλικό στην Τανάγρα, όταν το είχα «ξεσκίσει» στην στατική έκθεση το 2004.
Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχω βρεί αρκετά κ σωστά AIM-9P που να με ικανοποιούν κ σε κανέναν δεν έχω φορτώσει όπλά παρόλο το γεγονός που άμα προσέξετε έχω φτιάξει όλες τις διαμορφώσεις που είχαν τα F-1 απο φωτογραφίες που έχω δει.
ΠαρουσίασηIPMS 2003 - Περιοδικό Model Expert. Η πρώτη 6άδα όπως την είχα παρουσιάσει το 2005
Mirage F-1CG (103) Mirage F-1CG (105) Mirage F-1CG (118) Mirage F-1CG (124) Mirage F-1CG (136) Mirage F-1CG (121) Mirage F-1CG (129)Talos Mirage F-1CG (115) Sparti Ολα μαζί Πίσω στην μακρά αποθήκευση τουςΌπως τότε έτσι και τώρα αυτην την παρουσίαση την αφιερώνω στους πεσόντες των F-1 που μας έκαναν κ μας κάνουν ΥπερήφανουςΕύχομαι να σας άρεσε αυτή η παρουσίαση του πιο όμορφου μαχητικού, της πιο όμορφη αεροπορικής σιλουέτας (κατα εμένα) μέχρι τώρα στην ιστορία της αεροπορίας.
Προκόπης