Σ’ αυτό το θέμα θα μιλήσουμε σχετικά με τη φωτογράφηση των μοντέλων μας. Λοιπόν, αυτού του είδους η φωτογράφηση, για να είναι πετυχημένη, πρέπει να γίνει μόνο με την τεχνική του studio. Η υπαίθρια φωτογράφηση μοντέλου είναι δύσκολη και συνήθως προβληματική.
Στο studio μας είναι πιο εύκολα λόγω των ιδανικών συνθηκών που μπορούμε να πετύχουμε. Τώρα λέγοντας studio μην φανταστείτε κάποιο πανάκριβο φωτογραφικό studio. Μια γωνιά στο εργαστήριο μας ή στο σπίτι μας είναι οκ, βέβαια εξαρτάται και από το μέγεθος του θέματος μας.
ΟΡΓΑΝΩΣΗ STUDIO
Πολύ απλά σε μια γωνία τοποθετούμε μια βάση της αρεσκείας μας, καλά θα είναι να είναι matt και σκουρόχρωμη αλλά όχι μαύρη. Να είναι σε κάποιο ύψος ώστε να μην σκύβουμε κατά την φωτογράφηση, ένα σκαμπό είναι ιδανικό ή κάποιο τραπεζάκι.
Στο πίσω μέρος αυτής της βάσης φωτογράφησης που προανέφερα, τοποθετούμε ένα πανί σκουρόχρωμο ή κάποιο μουσαμά επίσης σκουρόχρωμο ή κάποια αφίσα με τοπίο για φόντο. Ένα επιλέξουμε αφίσα τοπίο πρέπει να προσέξουμε κλίμακα σχετική με το έκθεμα μας αλλά και ίδια γωνία λήψης.
Αφού φτιάξαμε το σκηνικό μας ερχόμαστε στον φωτισμό. Ένα πολύ καλό μοντέλο με άσχημο φωτισμό θα βγει χάλια ενώ ένα μέτριο μοντέλο με άριστο και έξυπνο φωτισμό θα βγει τέλειο.
Ο ιδανικός φωτισμός είναι ο εξής. Αριστερά και δεξιά του εκθέματος τοποθετούμε λάμπες πυρακτώσεως μέχρι 40watt σε απόσταση περίπου 10-20 εκατοστά από το κέντρο του εκθέματος. Καλά είναι μπροστά από τη λάμπα να βάλουμε ένα άσπρο φύλλο χαρτί για διάχυση του φωτός, ώστε να μην χτυπά σκληρά το θέμα και δημιουργεί άσχημες σκιές αλλά να μην καούν και τα χρώματα.
Γιατί όμως αυτές οι 2 λάμπες και όχι μία; Λοιπόν 2 για να φωτιστεί το θέμα φυσιολογικά και να αναδειχθούν όλες οι λεπτομέρειες χωρίς σκιές. Έτσι μαλακώνουν και οι σκιές λόγω αλληξουδετέρωσης του έντονου μονομερούς φωτισμού.
Τώρα πίσω από το έκθεμα και μπροστά από το φόντο μας τοποθετούμε υπό γωνία ένα τρίτο φως πολύ πιο δυνατό από τα πρώτα 2. Καλά είναι να χτυπά από πάνω το θέμα και όχι από κάτω. ΠΡΟΣΟΧΗ όμως καμία λάμπα να μην είναι στο κάδρο μας.
Αυτό το τρίτο φως τονίζει το περίγραμμα του θέματος και το ξεκολλά από το φόντο του.
Πολλοί βάζουν και έναν ανακλαστήρα μπροστά κάτω από το θέμα, αλλά έξω από το κάδρο, ώστε το φως από πάνω να αντανακλάται και φωτίζει και το κάτω μέρος του θέματος μας.
100% χρειαζόμαστε τρίποδο για την μηχανή μας. Και το πιο σταθερό χέρι κουνιέται έστω και λίγο κατά την αναπνοή μας.
Στη μηχανή μας οπλίζουμε το φλάς στη λειτουργία fill in ή full flash ή flash σκέτο, ποτέ στο auto ή red eye. Γιατί αυτό; Λόγω των περιμετρικών φώτων δεν θα ανάψει ποτέ το φλάς μας και το θέμα θα είναι σκοτεινό μπροστά.
ΤΕΧΝΙΚΗ
Αφού οργανώσαμε το studio μας, σειρά έχει τι μηχανή; Καλύτερες και ακριβότερες όμως είναι η dslr δλδ η ψηφιακές με καθρέπτη που παίρνουν ποικιλία φακών. Μπορούμε όμως και με digital compact να κάνουμε τη δουλειά μας.
Βάλαμε λοιπόν το φλάς μας στη σωστή λειτουργία και εστιάζουμε το θέμα μας. Πώς όμως;
Πρώτον αποφεύγουμε να φωτογραφίζουμε αντικείμενα στη θέση ¾ όταν είναι πολύ μακρύ, διότι το άκρο από το θέμα μας στο βάθος θα βγει θολό, ούτε πλησιάζουμε τρομερά το θέμα μας γιατί ή μηχανή θα εστιάσει είτε στο κοντινό μέρος του θέματος ή στη μέση είτε στο βάθος.
Λοιπόν βάζουμε την μηχανή μας στην λειτουργία macro. Ακόμα και οι καλύτεροι φακοί macro έχουν ένα όριο στην ελάχιστη εστιακή απόσταση, που εστιάζουν δλδ.
Οι περισσότεροι εστιάζουν στα 10-15 εκατοστά, αυτοί με εστίαση 1 εκατοστό είναι πανάκριβοι και σπάνιοι. Απλά διαβάστε το manual του φακού ή της μηχανής αν είναι fix ο φακός στη μηχανή.
Ωραία λοιπόν εστιάσαμε το θέμα καλά. Τώρα καλά είναι να βάλουμε τη μηχανή στις manual ρυθμίσεις και να πάμε στο πρόγραμμα Tv ή S. Εκεί ρυθμίζουμε την ταχύτητα διαφράγματος π.χ. 1/60 ή 1/1000 ή 3’’ κτλ. Όσο μεγαλύτερη ταχύτητα πχ 1/500 κτλ τόσο λιγότερο φως και ανεστίαστο βάθος. Όσο μικρότερη τιμή πχ 3’’ ή 20’’ τόσο περισσότερο φως, εστιασμένο βάθος αλλά και κίνδυνος κουνημένης φωτογραφίας (να ο τρίποδας μας). Μπορεί με μικρή τιμή πχ 3’’ και πάνω να βγει πολύ φωτεινή η φωτογραφία μας, τότε χαμηλώστε την τιμή κι άλλο. Άλλη λύση σ’ αυτό μειώστε τα stops εκεί που λέει f-stops ή που λέει -2, -1, 0, +1, +2. Βάλτε -1 και όλα Οκ.
Πειραματιστείτε μέχρι το επιθυμητό αποτέλεσμα.
ΜΙΚΡΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ
Μην βάζετε λευκό φόντο ή βάση γιατί η μηχανή έχει ένα μάτι το φωτόμετρο που μετρά την αντανακλώμενη ποσότητα φωτός από το αντικείμενο και ανάλογα το φωτογραφίζει. Το λευκό ανακλά πολύ πολύ φως οπότε το φωτόμετρο τρελαίνεται και μετρά μόνο το λευκό και όλα τα άλλα βγαίνουν σκοτεινά ή μαύρα.
Καλό είναι να τοποθετήσετε ένα φίλτρο κυκλικό πολωτικό (circular polarizer) μπροστά από το φακό μας. Αυτό φιλτράρει μόνο το πολωτικό φως και μηδενίζει το ανακλώμενο. Οπότε ζωντανεύει τα χρώματα, αφανίζει τα φώτα-γυαλάδες από φλάς πάνω στο θέμα μας και φωτογραφίζει καθαρά ότι είναι πίσω από διαυγής επιφάνειες πχ παμπρίζ ή καλύπτρες.
Ο ΚΑΛΥΤΕΡΟΣ πάντως τρόπος για να φωτογραφήσεις το θέμα σου ολόκληρο χωρίς ανεστίαστα σημεία είναι να παίξεις με το Av. Την τιμή δλδ ανοίγματος του διαφράγματος πχ f/4 ή f/5,6 κτλ. Όσο μεγαλύτερη τιμή π.χ f/16 ή f/20 τόσο το θέμα θα είναι ολόκληρο εστιασμένο.



φιλικά Παναγιώτης