Diehard δεν ήξερα ότι ζεις ή έζησες ή κατάγεσαι από ένα από τα μαρτυρικά χωριά της Ελλάδας.
Αλήθεια, υπήρξε αντίδραση στο χωριό γι' αυτούς που πήραν μέρος στις συγκρούσεις με τους Γερμανούς; Τους κατηγόρησε ποτέ κανένας ότι με τις πράξεις τους 'έκαψαν" το χωριό ;
Ο παππούς μου και ο πατέρας μου γεννήθηκαν και έζησαν (ο πατέρας μέχρι να φύγει για σπουδές, παντρειά και διορισμό) στο χωριό.
Εγώ γεννήθηκα σε άλλη περιοχή της Κρήτης και έκτοτε είμαι περιφερόμενος.
Επισκεπτόμουν συχνά το χωριό και μετά το 1980 άρχισα να ρωτάω για το θέμα.
Εκτός από το περιστατικό με το γειτονικό χωριό δεν άκουσα ποτέ κάτι άλλο.
Γενικά οι κάτοικοι του χωριού είναι πολύ ήσυχοι άνθρωποι.
Μάλλον θεώρησαν ότι ήσαν απλώς άτυχοι.
Σίγουρα δεν άκουσα ποτέ να ειπωθεί κάτι για τους αντιστεκόμενους.
Αντιθέτως, πάντα θεωρούσαν υπαίτιους τους γερμανούς και τιμή για το χωριό αυτό που έγινε.
Την αντιπαλότητα με το γειτονικό χωριό δεν θα την πίστευα αν δεν μου την είχε πει ο πατέρας μου.
Όμως αυτό μπορεί να ήταν και καμιά κουζουλάδα των πιτσιρικάδων.
Άλλωστε η γιαγιά μου, ως Γαλάνη το γένος, όπως και ο διασωθείς, είχαν καταγωγή από το Γεράνι.
Στην φωτό που ανέβασα, οι γερμανοί κοιτάζουν το χιτώνιο ενός σκοτωμένου αλεξιπτωτιστή και προσπαθούν να διαπιστώσουν πώς έγιναν τα τραύματα.
Νομίζω ότι η άποψη που υπάρχει πλέον είναι ότι το γνωστό έθιμο των Μαορί και η δράση των κορακιών (που πρώτα τρώνε τα μάτια), σε συνδυασμό με τη ζέστη και την απουσία ιατροδικαστών τις πρώτες ημέρες δημιούργησε την εντύπωση ότι οι ντόπιοι συμπεριφέρθηκαν άγρια και "δολοφόνησαν" με πρωτόγονους τρόπους (πέτρες, μαχαίρια) τους αλεξιπτωτιστές και σύλησαν τους νεκρούς.
Πριν από 2-3 χρόνια είχε γίνει μεγάλο θέμα τον γερμανό καθηγητή και συγγραφέα Ρίχτερ, που το πανεπιστήμιο στο Ρέθυμνο τον ανακήρυξε διδάκτορα αλλά είχε αναφερθεί σε βιβλίο του ότι οι Κρητικοί παρέβησαν το δίκαιο του πολέμου.
Έγινε δικαστήριο αλλά αθωώθηκε (για ψιλοτυπικούς λόγους), πλην όμως του αφαίρεσαν το αξίωμα λόγω της πίεσης της κοινής γνώμης. Η υπόθεση εκκρεμεί στο Συμβούλιο της Επικρατείας.