Yakovlev Yak-130, 1/72 Zvezda πρώτη ματιά - Modelclub.gr - Μοντελισμός & Hobby

Yakovlev Yak-130, 1/72 Zvezda πρώτη ματιά

Ένα καινούργιο κιτ για τo Yak-130 στην 1/72 από την Zvezda που έλειπε από την αγορά που μέχρι τώρα είχε μόνο το κιτ της A-model.

Yakovlev Yak-130 1/72 
Zvezda 7307
In box review
Παναγιώτης Βλαχάκης

To Yak-130 είναι ένα από τα πλέον σύγχρονα εκπαιδευτικά αεροσκάφη στον κόσμο και προέκυψε από την ανάγκη αντικατάστασης των πεπαλαιωμένων Τσεχοσλοβακικής κατασκευής Albatross L-39 και Delfin L-29, που εξυπηρετούσαν τις ανάγκες προκεχωρημένης εκπαίδευσης της Ρωσικής Αεροπορίας. Το αρχικό σχέδιο είναι αποτέλεσμα της συνεργασίας της Yakovlev, με την Ιταλική Aermacchi (Leonardo από το 2017), γιαυτό και η εμφανής εξωτερική ομοιότητα με το Μ-346 της Ιταλικής εταιρείας. Οι ομοιότητες όμως σταματούν εκεί, αφού διαφορετικές ανάγκες και προτεραιότητες των δύο εταιρειών τερμάτισαν την κοινή πορεία το 2000. Έτσι, το Yak-130 είναι εξοπλισμένο με Ρωσικούς κινητήρες και λοιπά συστήματα, ενώ το Ιταλικό αεροσκάφος εφοδιάζεται με “Δυτικής” κατασκευής εξοπλισμό, κάτι που του επέτρεψε να είναι υποψήφιο μεταξύ άλλων και για τον αντίστοιχο διαγωνισμό προκεχωρημένου εκπαιδευτικού της αεροπορίας των Ηνωμένων Πολιτειών. Αξίζει να σημειωθεί πως το 2005, υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ της Aermacchi και του Ελληνικού κράτους, που επιθυμούσε να καταστεί εταίρος στο πρόγραμμα, ενώ το 2006 υπογράφηκε συμφωνία συνεργασίας της εταιρείας, με την ΕΑΒ.

Το Ρωσικό αεροσκάφος είναι ικανό να αναπαραστήσει τα πτητικά χαρακτηριστικά των αεροσκαφών 4ης και 5ης γενιάς της Ρωσικής Αεροπορίας, αλλά εκτός του εκπαιδευτικού του ρόλου, μπορεί να αναλάβει και πολεμικές αποστολές, φέροντας φορτίο βάρους έως 3000 κιλά, σε 9 συνολικά φορείς οπλισμού. Το φορτίο ποικίλει από απλές βόμβες και καλάθους ρουκετών, έως “έξυπνα” όπλα και ατρακτίδια ηλεκτρονικών ή πυραύλους αέρος-αέρος.

Το πρώτο πρωτότυπο βρέθηκε στον αέρα για πρώτη φορά στις 25/4/1996 και το πρώτο αεροσκάφος προ παραγωγής μετά από 8 χρόνια, στις 30/4/2004. Το πρώτο αεροσκάφος παραγωγής παραδόθηκε στη Ρωσική Αεροπορία το 2010, στην οποία σήμερα υπηρετούν περίπου 100 αεροσκάφη, ενώ παράλληλα έχει ενταχθεί στη δύναμη των αεροποριών της Αλγερίας, του Μπαγκλαντές, της Λευκορωσίας, της Μιανμάρ και της Συρίας.

Το Κιτ

Ανοίγοντας το ανθεκτικό κουτί που αποτελεί πια στάνταρ της Zvezda, βρίσκουμε 9 πλαίσια συσκευασμένα και προστατευμένα  σε σακουλάκια. Συνολικά το μοντέλο αποτελείται από 176 κομμάτια, εκ των οποίων τα 6 είναι διάφανα. Στο οκτασέλιδο φυλλάδιο οδηγιών, παρουσιάζεται η κατασκευή αναλυτικά και κατανοητά, σε 21 στάδια. Το “δύσκολο” σχήμα του αεροσκάφους επιβάλει το “σπάσιμο” της κατασκευής σε πολλά κομμάτια, κάτι το οποίο με τη πρώτη ματιά σου δίνει την αίσθηση ότι θα δημιουργήσει πρόβλημα στην συναρμολόγηση. Όμως με λίγη προσοχή και χάρη στην πολύ καλή εφαρμογή των κομματιών, αρκεί λίγο τρίψιμο για εξαφανιστεί κάθε ένωση. Τα αναπόφευκτα Pin marks βρίσκονται σε σημεία όπου δε θα φαίνονται στο τέλος της κατασκευής.

Η λεπτομέρεια στις εξωτερικές επιφάνειες είναι πολύ καλή με λεπτότατη χαραγμένη γράμμωση, η οποία όμως ίσως είναι εύκολο να “χαθεί” κάτω από μερικές στρώσεις χρώματος και πιθανόν να χρειαστεί “τονισμό” με κάποιο χαρακτικό εργαλείο. Από την άλλη όμως, επειδή τα αεροσκάφη αυτά είναι γενικά καθαρά ακόμα, το wash δεν πρέπει να είναι πολύ έντονο και η λεπτή γράμμωση βοηθά στο να μη το παρακάνουμε! Πολύ καλή λεπτομέρεια για την κλίμακα έχουν επίσης οι φωλιές και το σύστημα προσγείωσης. Η Zvezda «άκουσε» τους απαιτητικούς μοντελιστές και δίνει ολόκληρες τις εισαγωγές των κινητήρων!

Η πολύ καλή δουλειά συνεχίζεται στο κόκπιτ, όπου δίνονται ανάγλυφοι πίνακες οργάνων, πλαϊνές κονσόλες και καθίσματα με ανάγλυφες ζώνες, σε σημείο που δεν νομίζουμε ότι χρειάζεται τίποτα άλλο για την κλίμακα. Ίσως μόνο οι μοντελιστές που θέλουν το κάτι παραπάνω, να προτιμήσουν να αφαιρέσουν τις ανάγλυφες ζώνες ώστε να προσθέσουν after market ή χειροποίητες για μεγαλύτερη αληθοφάνεια.

Σε 6 πλαίσια δίνονται οπλικά φορτία για όποιον επιθυμεί να κάνει πιο μάχιμο το αεροσκάφος. Τέλος, τα διάφανα κομμάτια είναι πολύ διαυγή, ενώ το εκρηκτικό κορδόνι (detonation cord) στη καλύπτρα δίνεται χαραγμένο από την εσωτερική πλευρά της καλύπτρας, προκειμένου με λίγη προσοχή, να βαφτεί λευκό.

Η καρτέλα των σημάτων είναι καλοτυπωμένη με τα σήματα να δείχνουν αρκετά λεπτά, ενώ δίνεται και μεγάλος αριθμός από stencils. Οι επιλογές είναι για 3 αεροσκάφη:

  1. Το Νο.51 από το κέντρο εκπαίδευσης της Ρωσικής πολεμικής αεροπορίας στο Borisoglebsk το 2015. Είναι βαμμένο μονόχρωμο με ένα “μοντέρνο” σκούρο γκρι χρώμα.
  2. Το Νο.75 από το αεροδρόμιο στην Kubinka, όπως πέταξε το 2017 στην καθιερωμένη παρέλαση για τη νίκη στον Μεγάλο Πατριωτικό Πόλεμο (‘Β'Π.Π.). Είναι βαμμένο στα γκριζογαλανά χρώματα των Su-27 και είναι το αεροσκάφος που απεικονίζεται και στο εξώφυλλο του κουτιού.
  3. Το Νο.74 της 116 μοίρας της πολεμικής αεροπορίας της Λευκορωσίας με έδρα τη Λίδα. Αυτό το αεροσκάφος είναι βαμμένο με μια ασυνήθιστη παραλλαγή γκρίζου και δυο αρκετά έντονων πράσινων στης επάνω επιφάνειες με μια δεύτερη απόχρωση του γκρι για τις κάτω.

Συμπέρασμα

To Yak-130 έλειπε από την αγορά, οι ρωσόφιλοι δε, το ποθούσαν διακαώς! Το αντίστοιχο μοντέλο της ουκρανικής A-model καλύτερα να αποφεύγεται… Η Zvezda κατάφερε να μας δώσει ένα εξαιρετικό μοντέλο που παίρνει άριστα σε λεπτομέρεια και εφαρμογή, με μόνη επιφύλαξη ότι ίσως χρειαστεί λίγος στόκος στα μεγάλα κομμάτια της ατράκτου. Μπορεί να κατασκευαστεί σε πολύ λίγο χρόνο από άπειρο μοντελιστή αλλά να καλύψει και τον έμπειρο. Με τις διαφορετικές παραλλαγές που μπορεί να βαφτεί, ίσως ένα μοντέλο να μην είναι αρκετό!

Παρουσίαση του κιτ, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Παναγιώτης Βλαχάκης
22,32€

Tο κιτ το αγοράσαμε από το κατάστημα στατικού μοντελισμού Plastimodellismo με σκοπό την παρουσίαση στα μέλη μας
Μπορείτε να το προμηθευτείτε απο το κατάστημα Plastimodellismo, Ιπποκράτους 48, 10680 Αθήνα, 210 3613011, ή από το e-shop www.pla.gr

Μοιραστείτε το άρθρο
 
DMC Firewall is developed by Dean Marshall Consultancy Ltd