Avro Shackleton MR.2 , 1/72 Airfix In Box Review

Μια από τις μεγάλες νέες κυκλοφορίες της Airfix, που σίγουρα προκαλεί δέος, τόσο με το μέγεθος των διαστάσεων, όσο και της λεπτομέρειας που περικλείει, δεδομένης της κλίμακας.

Avro Shackleton MR.2 1/72
Airfix Α11004
In box review
Ορέστης Παντελόγλου

Η πρώτη ματιά πριν ανοιχτούν τα σακουλάκια, αποκαλύπτει πλήθος λεπτομέρειας, τόσο στο εξωτερικό, όσο και στο εσωτερικό, το οποίο σίγουρα μονοπωλεί το πίσω μέρος με τα συστήματα ραντάρ, αλλά και ο πολύ λεπτομερής χώρος βομβών του αεροσκάφους.

Το Avro Shackleton MR.2

«Παιδί» του βομβαρδιστικού Lincoln και έχοντας το DNA του διάσημου βομβαρδιστικού Lancaster, το Avro Shackleton είχε μια μακρά καριέρα με την RAF, πρώτα σαν αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας (ΑΦΝΣ) και αργότερα σαν το βασικό Αερομεταφερόμενο Σύστημα Έγκαιρης Προειδοποίησης (ΑΣΕΠΕ) της RAF. Κινούμενο από τέσσερις κινητήρες Rolls Royce Griffin και 8 αντίθετα κινούμενους έλικες το Shackleton έγινε γνωστό ως ένα θορυβώδες, αλλά πολύ αγαπητό στα πληρώματα του αεροσκάφος.

Το MR.1 μπήκε σε παραγωγή το 1951, ενώ τα τελευταία μοντέλα του αεροσκάφους, αποσύρθηκαν από την ενεργό υπηρεσία το 1993!

Tο MR.2 Shackleton, μπήκε σε παραγωγή το 1953 με κύρια διαφορά το ρύγχος το οποίο φιλοξενούσε δύο κανόνια των 20mm και άλλα δύο σε έναν ραχιαίο πυργίσκο. Συνδυασμένα με το φορτίο τορπιλών ή βομβών βυθού που μπορούσε να φέρει, το MR.2 ήταν ίσως το πλέον βαριά οπλισμένο ΑΦΝΣ της εποχής. Ακριβώς αυτή του η ιδιότητα ήταν που οδήγησε το «Growler», να χρησιμοποιηθεί ευρέως ως όργανο επίδειξης της Βρετανικής ισχύος ή μέσο αστυνόμευσης των αποικιών (αντικαθιστώντας το Lincoln σε αυτό τον ρόλο). Επίσης έπαιξε σημαντικό ρόλο σε ελέγχους των θαλάσσιων οδών, επιβολή εμπάργκο για λογαριασμό του ΟΗΕ, αλλά και ως αεροσκάφος Έρευνας και Διάσωσης. Παρά την απόδοση και το εύρος των δυνατοτήτων του, το MR.2, αποσύρθηκε στα τέλη της δεκαετίας του ‘70 και αντικαταστάθηκε από το Nimrod.

Όμως μετά την απόσυρση του αεροπλανοφόρου «HMS Ark Royal» και των «Fairey Gannet», το πολεμικό Ναυτικό ξέμεινε από ιπτάμενα ραντάρ και Συστήματα Έγκαιρης Προειδοποίησης. Σε μια από τις αναλαμπές των Βρετανών μηχανικών, 12 από τα, επίσης αποσυρόμενα εκείνη την εποχή, Shackleton, διασώθηκαν και μετατράπηκαν σε αεροσκάφη έγκαιρης προειδοποίησης. Ο τρόπος χαρακτηριστικός του βρετανικού πνεύματος της εποχής: Τα ραντάρ των Gannet, απλά προσαρμόστηκαν στο μπροστινό μέρος των Shackleton...

Το κιτ

Το γεγονός ότι πρόκειται για ένα μεγάλο κιτ, γίνεται σαφές, από τις διαστάσεις του κουτιού, το οποίο στην πραγματικότητα, αρκεί για να χωρέσουν μέσα δυο κιτ...

Ανοίγοντας το κουτί, αποκαλύπτονται τρεις σακούλες -δύο με τρία πλαίσια και μία με δύο πλαίσια- συμπεριλαμβανομένων και των διαφανών που είναι σφραγισμένα σε δική τους σακούλα. Το γνωστό ανοιχτό γαλάζιο πλαστικό της Airfix, κυριαρχεί, ενώ το μάτι τραβάει η μεγάλη καρτέλα χαλκομανιών, αλλά και το χοντρό βιβλιαράκι οδηγιών.

Αρχίζοντας την περιήγησή μας από τις χαλκομανίες, σίγουρα η εικόνα είναι ενθαρρυντική, καθώς παρά το μέγεθος και το πλήθος τους, η ματ υφή και η ακρίβεια εκτύπωσης τους δημιουργούν θετικές εντυπώσεις. Αν κρίνουμε δε και από άλλες κυκλοφορίες, τότε μπορούμε μετά βεβαιότητος, να πούμε ότι η Airfix, πλέον «το έχει» με τις χαλκομανίες  Είναι χαρακτηριστικό ότι όσο αφορά το εσωτερικό, εκτός από τους πίνακες οργάνων και ραντάρ, δίνεται και ένας... χάρτης για εμπλουτισμό της επιφάνειας εργασίας στο πίσω τμήμα του αεροσκάφους...

Ενδεικτικό του πλήθους των χαλκομανιών είναι ότι υπάρχει ξεχωριστό φυλλάδιο μόνο για την τοποθέτηση των stencils και των προειδοποιητικών σε όλες τις επιφάνειες του αεροσκάφους. Φυσικά, γιατί πρόκειται για βρετανικό πόνημα -τόσο το μοντέλο, όσο και το πραγματικό- κάθε έκδοση έχει διαφορετικά stencils, σε διαφορετικές θέσεις, για αυτό θα πρέπει να υπάρξει η δέουσα προσοχή...

Το βιβλιαράκι με τις οδηγίες, ακολουθεί και αυτό το νέο στιλ των κυκλοφοριών της Airfix, με έγχρωμες οδηγίες και τα νέα κομμάτια σε κάθε στάδιο να έχουν διαφορετικό χρωματισμό για να είναι ευδιάκριτα. Οι οδηγίες συμπληρώνονται από ένα έγχρωμο φύλλο διπλής όψης και μεγάλων διαστάσεων με τον χρωματισμό των δυο επιλογών και την τοποθέτηση των βασικών χαλκομανιών.

Προχωρώντας στα κομμάτια της ατράκτου, αποκαλύπτονται οι ωραίες και ξεκάθαρες γραμμώσεις στο σύνολο του αεροσκάφους, οι οποίες όμως δεν ξεφεύγουν από την πεπατημένη της Airfix, και έτσι τείνουν να χαρακτηριστούν ελαφρώς εκτός κλίμακας, ειδικά στην άτρακτο και λιγότερο στις πτέρυγες... Βέβαια όποιος βάφει με πινέλο, δεν θα έχει να ανησυχεί για την πιθανότητα εξαφάνισης των γραμμώσεων... Επίσης αξιοσημείωτη είναι η «δειλή» παρουσία και χαραγμένων πριτσινιών σε επιλεκτικά σημεία, κάτι που δείχνει τουλάχιστον προσπάθεια από πλευρά της Airfix.

Όσο αφορά τα pin marks αυτά εντοπίζονται κυρίως στο «πίσω» μέρος των κομματιών, που προσέξτε όμως, δεν είναι απαραίτητα αθέατα (όπως π.χ. στο μέσα μέρος των θυρών του bomb bay, ή στα καθίσματα των χειριστών ραντάρ στο εσωτερικό της ατράκτου)... Σε κάποια κομμάτια, τα σημεία ένωσης του κομματιού με το πλαίσια, είναι λίγο ογκώδη, και θα χρειαστεί λίγη προσοχή στην αφαίρεσή τους.

Tα μικρά κομμάτια τόσο για το εξωτερικό, όσο και για το εσωτερικό, έχουν καλή λεπτομέρεια για την κλίμακα, έχοντας ωστόσο μια ελάχιστη υποψία flush. Αξιοσημείωτο είναι πάντως ότι οι δύο φιγούρες έχουν ένα ζητηματάκι στην μύτη τους, ενώ είναι αξιοπερίεργο ότι για να τοποθετηθούν στα καθίσματα πρέπει να... ακρωτηριαστούν τα πόδια τους...

Στο πίσω μέρος, δεδομένης πάντα της κλίμακας και του τι θα φαίνεται από τα μικρά παράθυρα, χαρακτηρίζεται ικανοποιητικό, με την νεύρωση και τους νομείς να αποτυπώνονται σε συγκεκριμένα σημεία ενώ σίγουρα θα αποτελέσει την χαρά του... wash... Και εδώ θα χρειαστεί προσοχή, ως προς την έκδοση που έχετε επιλέξει να φτιάξετε, γιατί υπάρχουν διαφορετικά κομμάτια καθώς και κομμάτια που δεν χρησιμοποιούνται. Οι πίνακες των ραντάρ και των λοιπών οργάνων κρίνονται ικανοποιητικοί με την κατάλληλη ποσότητα λεπτομέρειας, ώστε με ένα wash και ένα στεγνό πινέλο να αναδειχθούν. Στο εσωτερικό πρέπει να συμπεριλάβουμε και τα δύο κεντρικά στηρίγματα των πτερύγων που αποτυπώνονται ως τμήμα του εσωτερικού (όπως στο πραγματικό εξάλλου).

Η πίσω πόρτα του αεροσκάφους δίνεται και ανοικτή ενώ η Airfix, παρέχει και την σκάλα επιβίβασης. Αξιοσημείωτη είναι και η λεπτομέρεια του bomb bay, που σε συνδυασμό με τις ωραίες τορπίλες Mk.30 και Mk.44, παρακαλάει να συναρμολογηθεί ανοικτό.

Όσο αφορά τις πτέρυγες, η παρουσία του εσωτερικού των φλαπς, τα οποία δεν έχουν κανένα pin mark κλέβει την παράσταση, ανοίγοντας την όρεξη. Τα alierons είναι χυτεμένα στην ουδέτερη θέση. Η γράμμωση εδώ είναι λίγο καλύτερη (όσο αφορά το βάθος) σε σύγκριση με αυτή της ατράκτου. Τα πίσω οριζόντια σταθερά, έχουν ξεχωριστές επιφάνειες ελέγχου.

Οι άτρακτοι των κινητήρων που φιλοξενούν το σύστημα προσγείωσης, κυριολεκτικά μπορούν να χαρακτηριστούν ξεχωριστά κιτ. Η παρουσία κάποιων pin marks στο εσωτερικό τους, προβληματίζει ως προς το αν φαίνονται όταν κλείσουν τα δύο μισά, ενώ η εσωτερική λεπτομέρεια, είναι ικανοποιητική. Επίσης παρέχεται ξεχωριστό ψυγείο λαδιού σε κάθε κινητήρα. Εξωτερικά, εκτός από την γράμμωση, υπάρχουν και πριτσίνια, ενώ οι δύο έλικες σε κάθε άτρακτο, κλέβουν την παράσταση.

Οι τροχοί δίνονται σε δυο μισά ο κάθε ένας, ενώ δίνονται πατημένοι με όμορφη λεπτομέρεια στο πέλμα τους.

Τα διαφανή κομμάτια έχουν πολύ καλή διαφάνεια, ενώ πολύ ωραία δίνεται και ο υπερυψωμένος σκελετός της καλύπτρας του κόκπιτ, που θα βοηθήσει στο μασκάρισμά της.

Εν κατακλείδι

Πρόκειται για ένα μεγάλο μοντέλο με πολύ δουλειά που θα χρειαστεί μελέτη και οργάνωση της συναρμολόγησης, η οποία είναι πιθανό να απαιτήσει αρκετό μοντελιστικό χρόνο. Το αποτέλεσμα όμως σίγουρα θα ικανοποιήσει και είναι δεδομένο ότι θα απαιτήσει τον απαραίτητο χώρο.

Ίσως οι απαιτητικοί θα θελήσουν να αναπαραστήσουν τα πριτσίνια σε ολόκληρο το αεροσκάφος που σε κάποια σημεία υπάρχουν, δείχνοντας πάντως προσπάθεια από την Airfix.

Για το τέλος κράτησα μια... "Βρετανιά". Αν και μοντέλο του 2015, στις χρωματικές οδηγίες περιέχεται και το χρώμα της Humbrol με κωδικό 44. Μόνο που το χρώμα αυτό έχει καταργηθεί εδώ και τουλάχιστον 10 χρόνια...

Παρουσίαση του κιτ, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Ορέστης Παντελόγλου
50,23€

Tο κιτ το αγοράσαμε από το κατάστημα στατικού μοντελισμού Plastimodellismo με σκοπό την παρουσίαση στα μέλη μας
Μπορείτε να το προμηθευτείτε απο το κατάστημα Plastimodellismo, Ιπποκράτους 48, 10680 Αθήνα, 210 3613011, ή από το e-shop www.pla.gr

Ενημερωθείτε από το κατάστημα στατικού μοντελισμού που συνεργάζεστε για την διαθεσιμότητα και τιμές. Αναφέρετε ότι το διαβάσατε στο Modelclub.gr.

Μοιραστείτε το άρθρο