Messerschmitt Bf-109 G6, Zvezda 1/48 - in box review

Με τρεις εταιρείες να το κυκλοφορούν φέτος στην δημοφιλή 1/48, δεν θα είναι υπερβολή να πούμε ότι το 2017 μοντελιστικά είναι η χρονιά του “Gustav”! 

Messerschmitt Bf-109 G6 1/48
Zvezda 4816
In box review
Νίκος Κάτσουρας

Ο λόγος για την πλέον πολυκατασκευασμένη έκδοση “G” του θρυλικού μαχητικού της Luftwaffe, του Bf109, που έκανε το όνομα του δημιουργού του Willy Messerschmitt, γνωστό εις άπαντες σχετικούς ή όχι με την αεροπορία και τον Β’Π.Π.

Μετά από το φιάσκο της Eduard, που πριν από 3 χρόνια κυκλοφόρησε ένα εκτός κλίμακας “Gustav”, η γνωστή Τσέχικη εταιρεία αποφάσισε να ξαναπροσπαθήσει και στην αρχή της χρονιάς, κυκλοφόρησε ένα εντελώς νέο κιτ της έκδοσης G-6. Λίγους μήνες μετά, ακολούθησε η Ρωσική Zvezda με το δικό της G-6, ενώ μόλις πριν από λίγες μέρες, στο χορό μπήκε και η Ιαπωνική Tamiya - με άλλο ένα G-6 που αναμένεται να κυκλοφορήσει έως το τέλος του χρόνου!

Πολλοί θα σκεφτούν ότι οι εταιρείες ασχολούνται συνέχεια με “τετριμμένα” θέματα, όπως το Bf109. Η αλήθεια είναι όμως πως, η συντριπτική πλειοψηφία των μοντελιστών, έχει φτιάξει ή θα φτιάξει τουλάχιστον ένα μοντέλο των πιο γνωστών/ιστορικών και δημοφιλών αεροσκαφών και ως τέτοιο, το “109” στις διάφορες εκδόσεις του, δεν θα μπορούσε να λείπει από τον κατάλογο κάθε εταιρείας που απευθύνεται στο ευρύ κοινό. Παράλληλα, με τη τεχνολογία να εξελίσσεται και τις απαιτήσεις των μοντελιστών να αυξάνονται, ένα νέο καλούπι είναι πάντα ευπρόσδεκτο!

Το κιτ της Zvezda

Η πολύ γνωστή και ιστορική ρωσική εταιρεία Zvezda, έχει επανέλθει δυναμικά στο χώρο τη τελευταία δεκαετία, παρουσιάζοντας νέα μοντέλα με πολύ καλή λεπτομέρεια, καλή εφαρμογή αλλά και δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην πιστότητα του σχήματος και την ακρίβεια στις διαστάσεις υπό κλίμακα των μοντέλων που παράγει. Χωρίς να καταφεύγει σε περίπλοκες ή ακριβές λύσεις (πχ. την παροχή photo etched ή ρητινένιων κομματιών και την χρήση περίπλοκων καλουπιών - slide molding), απευθύνεται σε μοντελιστές όλων των “επιπέδων”, παρέχοντας ευκολία κατασκευής για τους πιο αρχάριους αλλά και την απαιτούμενη πιστότητα και λεπτομέρεια για τους πιο προχωρημένους και απαιτητικούς.

Το νέο κιτ του Messerschmitt Bf109G-6 της Zvezda στην 1/48 είναι βασισμένο - όπως θα περίμενε κανείς, στο εξαιρετικό Bf109F που είχε κυκλοφορήσει το 2010. Στο νέο, όμορφα διακοσμημένο και στιβαρό κουτί που χρησιμοποιεί η εταιρεία τελευταία, περιέχονται 6 πλαίσια σε γκρι πλαστικό, ένα ακόμη σε διαφανές σε ξεχωριστή σακούλα, το φύλλο χαλκομανιών και οι οδηγίες συναρμολόγησης. Τα δύο εκ των γκρι πλαισίων καθώς και το διαφανές είναι νέα, ενώ τα υπόλοιπα 4 προέρχονται αυτούσια από το 109F που αναφέραμε προηγουμένως, ανεβάζοντας τον συνολικό αριθμό των κομματιών στα 233. Στα νέα πλαίσια η Zvezda μας παρέχει νέα άτρακτο, τις άνω επιφάνειες των πτερύγων με τα χαρακτηριστικά εξογκώματα για τους μεγαλύτερους τροχούς του “Gustav”, τους τροχούς, νέα σκέλη, έλικα, πυροβόλα κλπ. ώστε σε συνδυασμό με τα κομμάτια της παλαιότερης έκδοσης, να κατασκευάσουμε τον τύπο “G”.

Η λεπτομέρεια στις επιφάνειες του μοντέλου αποδίδεται με λεπτότατες χαραγμένες γραμμώσεις, ενω - κόντρα στη “μόδα”- δεν υπάρχουν πριτσίνια, κάτι που μάλλον είναι ρεαλιστικότερο για ένα Messerschmitt, αφού αυτά στοκάρονταν στο εργοστάσιο για αεροδυναμικούς λόγους. Οι επιφάνειες ελέγχου δίνονται όλες σε ξεχωριστά κομμάτια, ώστε να τοποθετηθούν σε όποια θέση επιθυμούμε, ενώ δίνονται τόσο τα αρχικό “κοντό” πηδάλιο διεύθυνσης (rudder), όσο και το μεταγενέστερο ψηλότερο. Πολύ ωραία λεπτομέρεια υπάρχει και στις φωλέες του συστήματος προσγείωσης με ωραία αναπαράσταση του υφασμάτινου καλύμματος με το φερμουάρ που υπάρχει εκεί.

Για τον χώρο του κόκπιτ παρέχεται πληθώρα κομματιών, όπως διαφορετικοί πίνακες οργάνων (ανάγλυφος αλλά και επίπεδος για να χρησιμοποιηθούν οι χαλκομανίες), ξεχωριστές μανέτες, ασφαλειοπίνακας αλλά και η χαρακτηριστική σωλήνα του καυσίμου, ενώ δίνεται και μια πολύ καλή φιγούρα για τον πιλότο. Σε περίπτωση που δεν χρησιμοποιηθεί η φιγούρα, θα χρειαστεί να προσθέσουμε τις ζώνες στο κάθισμα οι οποίες δεν παρέχονται. Στο διαμέρισμα του κινητήρα και των πυροβόλων, η λεπτομέρεια είναι εντυπωσιακή, με τον κινητήρα να αποτελείται από 26 κομμάτια (χωρίς τις εξατμίσεις που δίνονται μία-μία!). Παρέχονται ξεχωριστά καλύμματα με εσωτερική λεπτομέρεια, ώστε να παρουσιάσουμε τον χώρο ανοιχτό και άλλα, χωρίς λεπτομέρεια, αν επιλέξουμε να τα κλείσουμε και να μη “χαλάσουμε” την σιλουέτα του αεροσκάφους. Για τους “experten” ή αλλιώς για τους πιο ψαγμένους με το θέμα, τα καλύμματα έχουν τα χαρακτηριστικά ενός αεροσκάφους κατασκευασμένου από τα εργοστάσια στο Regensburg ή το Wiener Neustadt, οπότε θα χρειαστεί να ελέγξετε τις πηγές σας για το αεροσκάφος που φτιάχνετε. Σε περίπτωση που δεν σας κάνουν, η Vector ήδη κυκλοφορεί νέα καλύμματα “Erla”.

Τα διαφανή κομμάτια είναι λεπτά και καθαρά, χωρίς οπτικές παραμορφώσεις και περιλαμβάνουν 2 διαφορετικά αλεξήνεμα, “στάνταρ” καλύπτρα με πίσω σταθερό τμήμα, εναλλακτικά την μεταγενέστερη μονοκόμματη “Erla”, το κρύσταλλο του σκοπευτικού και τα φώτα ναυτιλίας για τα ακροπτερύγια. Πλούσιος είναι και ο οπλισμός που προσφέρει η Zvezda και αποτελείται από μια δεξαμενή καυσίμου των 300 λίτρων, μία βόμβα των 250 κιλών ή 4 των 50 κιλών για τον κεντρικό φορέα και εξωτερικά πυροβόλα των 20 χιλιοστών σε γόνδολες κάτω από τις πτέρυγες.

Αρνητική έκπληξη αποτελεί το γεγονός ότι ένα λάθος που υπήρχε στην προηγούμενη κυκλοφορία του “Friedrich”, (όπου στη κάτω πλευρά των πηδαλίων κλίσης (ailerons) δεν υπάρχει αποτύπωση λεπτομέρειας), αυτό ούτε διορθώθηκε στα “παλιά” πλαίσια, ούτε όμως παρέχονται νέα κομμάτια όπως ίσως θα περίμενε κανείς.

Οι χαλκομανίες παρουσιάζουν κάποια μικροπροβλήματα σε μεγέθυνση, αφού το μαύρο χρώμα στο δικό μας δείγμα είναι “μπουκωμένο”, κάνοντας τις πιο ντελικάτες λεπτομέρειες (προειδοποιητικά και τα όργανα στον πίνακα) να δείχνουν μουτζουρωμένα. Το λευκό και το κίτρινο επίσης δείχνουν κάπως διάφανα και ίσως δείχνουν σκούρα μετά την εφαρμογή στο βαμμένο μοντέλο. Παρέχονται τα απαραίτητα σήματα για τρεις επιλογές, χωρίς όμως να αναγράφονται περισσότερες πληροφορίες για αυτές. Με λίγο ψάξιμο στο διαδίκτυο βρήκαμε ότι πρόκειται για τα:

  • 1. Bf 109G-6, 'Λευκό 10' με πιλότο τον Oberleutnant Alfred Grislawski, Staffelkapitan of 1./JG 50, Σεπτέμβριος 1943
  • 2. Bf 109G-6 , J-702, Ελβετική Πολεμική Αεροπορία
  • 3. Bf 109G-6, Κίτρινο 1 ~, του φημισμένου Lt. Erich Hartmann, 9./JG 52, Novosaporovyi, Ρωσία, Οκτώβριος 1943

Και οι τρεις επιλογές είναι στα τυπικά γκρίζα χρώματα της περιόδου RLM74/75/76, τα οποία θα έπρεπε αλλά δεν αναφέρονται με αυτή την ονομασία. Αντ’αυτού δίνονται αντιστοιχίες σε κωδικούς από τον κατάλογο χρωμάτων Zvezda και Humbrol.

Συμπέρασμα

Το νέο Bf109G-6 της Zvezda, πέρα από 2 θέματα που κατά τη γνώμη μου μειώνουν λίγο τη τελική βαθμολογία (έλλειψη λεπτομέρειας στα ailerons και μέτριας εκτύπωσης χαλκομανίες), είναι το σωστότερο “Gustav” που κυκλοφορεί έως τώρα και προτείνεται ως η βάση για να δουλέψει όποιος ενδιαφέρεται για ακρίβεια στη κλίμακα και πιστότητα στο σχήμα του αεροσκάφους. Η εφαρμογή του είναι καλή αλλά ο μεγάλος αριθμός κομματιών και η δυνατότητα πολλαπλών επιλογών στην συναρμολόγηση, απαιτεί υπομονή και προσοχή κατά την κατασκευή.

Παρουσίαση μοντέλου, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Νίκος Κάτσουρας
25,67€

Tο κιτ το αγοράσαμε από το κατάστημα στατικού μοντελισμού Plastimodellismo με σκοπό την παρουσίαση στα μέλη μας
Μπορείτε να το προμηθευτείτε απο το κατάστημα Plastimodellismo, Ιπποκράτους 48, 10680 Αθήνα, 210 3613011, ή από το e-shop www.pla.gr

Μοιραστείτε το άρθρο