CAC CA-13 Boomerang, Special Hobby 1/48 in box review

Μια limited edition από την Special Hobby για το CAC CA-13 Boomerang στην 1/48 με αρκετές προσθήκες, βελτιώσεις και διαφορετικά σήματα.

CAC CA-13 Boomerang 1/48
Special Hobby SH48117
In box review
Σωτήρης Κωνσταντινίδης

To αεροπλάνο

Στα μέσα της δεκαετίας του ’30 κάποιοι προνοητικοί διέβλεπαν σύννεφα Πολέμου στον ορίζοντα. Κάπως έτσι η Αυστραλία, το 1936 ίδρυσε -με πρωτοβουλία ενός επιχειρηματία- την CAC (Commonwealth Aircraft Company) με σκοπό την παραγωγή μαχητικών αεροπλάνων και κινητήρων, καθώς διέβλεψε ότι σε καιρό πολέμου θα ήταν πολύ δύσκολο η χώρα του να λάβει βοήθεια από τη μακρινή Μεγάλη Βρετανία.

Το 1942 η εταιρία καταφέρνει, μετά από μια σειρά εκπαιδευτικών αεροπλάνων, να παρουσιάσει το πρώτο της καταδιωκτικό, το Boomerang, με κωδικές ονομασίες CA-12 (έως CA-19).
Σε επιδόσεις ήταν μέτριο, καθώς ο αμερικανικής σχεδίασης κινητήρας (Pratt & Whitney R-1830 των 1200 ίππων) ήταν οριακά επαρκής έως ξεπερασμένος σε απόδοση (εφοδίαζε μεταξύ άλλων το F4F Wildcat και συνήθως δικινητήρια ή πολυκινητήρια βομβαρδιστικά και μεταγωγικά – όχι όμως καταδιωκτικά σε επίπεδο ανταγωνισμού). Έτσι παρήχθησαν μόνο 250 Boomerangs σε όλη τη διάρκεια του Πολέμου, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν περισσότερο σε ρόλους βοηθητικούς, αναγνώρισης και εγγύς υποστήριξης, παρά σε αποστολές δίωξης/αναχαίτισης.
Ωστόσο το μικρό αυτό καταδιωκτικό ήταν ανθεκτικό, ελαφρύ και αποτελεσματικό στους ρόλους που του ανατέθηκαν και έδρασε σε όλη τη διάρκεια του Πολέμου στα μέτωπα της Απω Ανατολής.

Μοντελιστικά το Boomerang παρουσιάζει ενδιαφέρον από το γεγονός ότι έχει… αγνοηθεί συστηματικά από τις περισσότερες εταιρίες. Ετσι με αφορμή την επέτειο των 75 χρόνων από την πρώτη του πτήση (Μάιος 1942) σας παρουσιάζουμε στην 1/48 το πολύ καλό κιτ της Special Hobby, με την προοπτική να το φτιάξουμε και να σας το παρουσιάσουμε ολοκληρωμένο σε μοντέλο.

To kit της Special Hobby στην 1/48

To κιτ πρωτοεμφανίστηκε το 2008, επανακυκλοφόρησε το 2012 και στα τέλη του 2016 είχαμε μια νέα επανέκδοση (αυτή που θα δούμε αμέσως πιο κάτω, δηλαδή το CA-13) με αρκετές προσθήκες, βελτιώσεις και διαφορετικά σήματα. Το εξώφυλλο σε προδιαθέτει θετικά με μια εκπληκτική εικονογράφηση ενός Boomerang της αυστραλέζικης αεροπορίας πάνω από τη ζούγκλα της Νέας Γουινέας το 1944. To CA-13 διέφερε από την προηγούμενη έκδοση CA-12, σε μικρές λεπτομέρειες, με πιο εμφανή εξωτερικά την διαφορετικού σχήματος εξαγωγή καυσαερίων.
Η συσκευασία είναι άψογη και όλα τα κομμάτια προστατευμένα σε ξεχωριστές ζελατίνες. Μετρήσαμε 112 σε γκρί πλαστικό, 38 σε (επίσης γκρί χρώματος) ρητίνη, 29 photo-etched parts και 21 σε διαφανές πλαστικό για την καλύπτρα και τα φώτα.

Το 16σέλιδο φυλλάδιο οδηγιών είναι έγχρωμο και αναλύει την κατασκευή σε 24 στάδια, ενώ περιέχει σχέδια των πλαισίων-sprues με όλα τα κομμάτια, έγχρωμα profiles για το καμουφλάζ και πλήρεις οδηγίες τοποθέτησης stencils, βαφής με κωδικούς και ονομασίες Gunze/Μr.Hobby, τόσο για το εσωτερικό όσο και το εξωτερικό του μοντέλου.

Η γράμμωση είναι χαραγμένη και πολύ σωστή για την κλίμακα, η ποιότητα των καλουπιών καλή (για Limited Edition) και γενικά το πάχος του πλαστικού μικρό. Το κόκπιτ είναι πλήρες με συνδυασμό πλαστικών, ρητινένιων και PE (Photo-Etched) κομματιών και ολοκληρώνεται σε 11 στάδια. Ο πίνακας δίνεται σε τέσσερα κομμάτια και διαθέτει ανάγλυφα όργανα ελέγχου, ενώ οι πλευρικές κονσόλες είναι γεμάτες από λεβιέδες και διακόπτες σε PE. Το κάθισμα είναι ρητινένιο με ζώνες σε PE. Περιμετρικά του κόκπιτ δίνεται όλο το σωληνωτό δομικό πλαίσιο, ενώ το χειριστήριο αποτελείται από τέσσερα κομμάτια μαζί με τους μοχλούς κίνησης που εισχωρούν κάτω από το κάθισμα.
Τα διαφανή κομμάτια είναι εξαιρετικά διαυγή και λεπτά. Η καλύπτρα μπορεί να κολληθεί ανοικτή ή κλειστή, ενώ δίνονται σε χωριστά κομμάτια ο κεντρικός καθρέπτης και οι χειρολαβές. Το σκόπευτρο δίνεται σε ρητίνη, PE και διπλό διαφανές φιλμ για τις αντανακλαστικές επιφάνειες (συνολικά 5 κομμάτια!).

Ο κινητήρας είναι ένα μικρό μοντέλο από μόνος του (35 κομμάτια) με 14 χωριστούς κυλίνδρους (δίνει δύο παραπάνω για ρεζέρβα), μπλόκ, παρελκόμενα, ράβδους στήριξης, εξαγωγές καυσαερίων και διαχωριστικά. Τα ωστήρια δεν περιέχονται αλλά μας υποδεικνύει το σχέδιο να κοπούν από τεντωμένο πλαστικό, σύρμα ή evergreen.
Εκτός από το rudder που δίνεται χωριστά, οι υπόλοιπες επιφάνειες ελέγχου και τα φλάπς είναι ενσωματωμένα στα αντίστοιχα κομμάτια. Όμως το λεπτό πλαστικό δεν θα αποτελέσει εμπόδιο για όποιον θελήσει να τα κόψει και να τα εκθέσει σε διαφορετικές θέσεις.

Το σύστημα προσγείωσης είναι πολύ προσεγμένο με λεπτομερή σκέλη, ρητινένιους τροχούς με ανάγλυφο πέλμα (μικρά τετραγωνίδια) και εσωτερικές σωληνώσεις στις φωλεές.
Οι προβολείς και τα φώτα ναυτιλίας δίνονται σε διαφανές πλαστικό. Μετρήσαμε 12 διαφορετικά μικρά και μεγάλα φώτα σε πτέρυγες και άτρακτο. Ειδικά για τους δύο προβολείς στο χείλος προσβολής δίνεται το σώμα τους σε ρητίνη και το διαφανές κάλυμμα χωριστά. Στο κάτω μέρος της κεντρικής πτέρυγας υπάρχουν τρεις τρύπες στη σειρά για τα χαρακτηριστικά φώτα αναγνώρισης στα συμμαχικά αεροσκάφη (ΙFF/recognition lights). Aυτά δίνονται στο κιτ σε διαφανές πλαστικό αλλά πρέπει να βαφτούν αντίστοιχα με: clear red, green & amber (πορτοκαλί) χρώμα. Η Special Ηobby τα ονοματίζει λανθασμένα σαν C5 στο φυλλάδιο (το σωστό είναι Ε5). Γενικά συνιστάται να αφιερώσετε αρκετό χρόνο στη μελέτη του φυλλαδίου, καθώς η κωδική ονομασία των κομματιών είναι κάπως σύνθετη, σε συνδυασμό με τις παράλληλες αλλά και ευπρόσδεκτες οδηγίες για το εσωτερικό βάψιμο (με κωδικούς Gunze/Mr.Color). Υπάρχει αναλυτικός πίνακας με 19 διαφορετικά χρώματα σε ακρυλικά-Αqueous (Η) και Lacquer (C). Επίσης τα κομμάτια έχουν αρίθμηση στο φυλλάδιο οδηγιών αλλά όχι και πάνω στα πλαίσιά τους και θα πρέπει να είναι κανείς πολύ προσεκτικός στην ταυτοποίησή τους!

Το κιτ άλλωστε είναι Limited Edition και αυτό σημαίνει ότι αφενός η παραγωγή του είναι περιορισμένη, αφετέρου δεν συνιστάται στον αρχάριο μοντελιστή, καθώς, παρά την φαινομενική του απλότητα, απαιτείται μια σχετική εμπειρία για να ολοκληρωθεί σωστά και να αντλήσει κανείς το μέγιστο της παρεχόμενης λεπτομέρειας.
Για παράδειγμα δεν υπάρχουν πουθενά location pins. Ωστόσο το μυστικό κρύβεται στην καλή μελέτη του φυλλαδίου συναρμολόγησης – για να το τονίσουμε άλλη μία φορά!

Η καρτέλα χαλκομανιών περιέχει τέσσερα σετ για ισάριθμα αεροσκάφη της αεροπορίας της Αυστραλίας με την τρίχρωμη παραλλαγή που θυμίζει έντονα RAF. Και εδώ έχουμε αναλυτικές οδηγίες με κωδικούς Gunze, καθώς και πληθώρα από stencils με τα σημεία τοποθέτησής τους. Τα σήματα είναι πολύ λεπτά και έχουν σωστά χρώματα. Και οι τέσσερις επιλογές συνοδεύονται από ενδιαφέροντα nose art!

Επίλογος

Συμπερασματικά βρίσκεται στο κιτ της Special Hobby πολύ περισσότερη λεπτομέρεια από όση κανείς θα περίμενε αρχικά και σίγουρα η προσοχή που έχει δώσει η εταιρία στα επιμέρους τμήματα προκαλεί τον μοντελιστή να δώσει τον καλύτερό του εαυτό.

Αν θέλετε λοιπόν να προσθέσετε κάτι διαφορετικό στη συλλογή καταδιωκτικών του Β΄ΠΠ μην χάσετε αυτό το κιτ, μια και δεν είναι από αυτά που βλέπουμε συχνά στις λίστες των εταιριών και μάλιστα με τόσο υπέροχη λεπτομέρεια! Για όσους ασχοληθούν με Boomerang και θέλουν μια καλή πηγή reference, θα τους φανεί πολύ χρήσιμο το ομώνυμο βιβλίο της Valiant Wings (Αirframe Album 3) με καταπληκτικές φωτογραφίες και πολλά profiles.  

Παρουσίαση του κιτ, επιμέλεια κειμένου και φωτογραφίες

- Σωτήρης Κωνσταντινίδης

Χρήσιμα Links: Στους παρακάτω συνδέσμους θα βρείτε χρήσιμες πληροφορίες για το αεροπλάνο και την κατασκευή του κιτ

Ενημερωθείτε από το κατάστημα που συνεργάζεστε για την διαθεσιμότητα και τιμές. Αναφέρετε ότι το διαβάσατε στο Modelclub.gr.