Καλησπέρα σε όλους. Χριστός Ανέστη.
Αξίζουν πραγματικά συγχαρητήρια στον Κο Λαγό και την ομάδα του για την νεότερη επιτυχία, μετά την ανακάλυψη του τάφου του Ανθχου Σπ.Χάμπα. Ο άνθρωπος αυτός με περίσσια υπομονή, διάθεση και λατρεία για την Αεροπορική ιστορία συνεχώς μελετά, ψάχνει και ανακαλύπτει θησαυρούς ιστορικής κληρονομιάς.
Συγχαρητήρια αξίζουν και στις δημοτικές αρχές, που ξεπερνώντας την αρτηριοσκλήρυνση του ελληνικού δημοσίου προχώρησαν στην απόφαση να "στήσουν" ένα μνημείο που να τιμά τον αγώνα των Ελλήνων και συμμάχων αεροπόρων του παρελθόντος. 'Εχω επισκεφθεί τον Πρίνο δύο φορές στο παρελθόν και έχω δεί το υπάρχον λιτό μνημείο και χάρηκα ιδιαίτερα όταν έμαθα ότι σκοπός είναι να ανεγερθεί ένα ποιό επιβλητικό.
΄Οσον αφορά τώρα στο συγκεκριμένο εύρημα και στην αεροπορική δραστηριότητα στο νησί. Στο αεροδρόμιο Πρίνου (Καζαβίτι) από τις 29.05.16 δρά το A Flight (σμήνος) του 3 WING (πτέρυγας) του RNAS (Βρετανική Ναυτική Αεροπορική Υπηρεσία). Την 1.1.17 μετονομάζεται σε A Squadron και περιλαμβάνει ένα Βρετανικό και ένα Ελληνικό σμήνος. Με την άφιξη της Ελληνικής Ζ Μοίρας στην Θάσο στις 18.07.17 οι δραστηριότητές τους παραλληλίζονται μέχρι την 01.04.18 όπου όλες οι Μοίρες σχηματίζουν την 222 Squadron (Μοίρα) της νεοσύστατης RAF (Royal Aircraft Navy serials and units 1911-1919/Air Britain Publication). Το αεροδρόμιο και οι Μοίρες του, λοιπόν, έχουν σημαντική δραστηριότητα κατά των Γερμανοβουλγαρικών θέσεων στην Ανατολική Μακεδονία. Από το αεροδρόμιο επιχειρούν Έλληνες χειριστές αλλά και Κοινοπολιτειακοί (Commonwealth) στις βρετανικές μοίρες (όλοι οι υπήκοοι του Βρετανικού στέμματος μπορούν να υπηρετούν).
Για τον τύπο του αεροσκάφους τα συντρίμια του οποίου ανακαλύφθησαν απο τον Κο Λαγό επιτρέψτε μου την παρακάτω τοποθέτηση.
Εάν και μόνον εάν η φωτογραφία που δημοσιεύεται στο άρθρο είναι απο τα συγκεκριμένα ευρήματα (και όχι φωτό αρχείου απο άλλο αεροσκάφος) τότε μπορούν να αναφερθούν και να ληφθούν υπόψιν τα παρακάτω.
Το κομμάτι που απεικονίζεται φαίνεται να είναι τμήμα αεροσκάφους Nieuport 11/16, και ποιό συγκεκριμένα είναι μάλλον το μεταλλικό τμήμα που συνδέει τα εμπρός σκέλη του Σ/Π με την άτρακτο (lower longeron). To RNAS χρησιμοποίησε το Nieuport 11 (Single seater tractor scout) στις μοίρες του Αιγαίου σε μικρούς αριθμούς.
Υπήρξε όμως πτώση τέτοιου αεροσκάφους στην Θάσο το 1917; Η απάντηση κατά το Royal Aircraft Navy serials and units 1911-1919/Air Britain Publication, είναι θετική. Την 14.1.17 το αεροσκάφος
Ni 11 με sn 3983 έπεσε κατά την επιστροφή του στο αεροδρόμιο.
Χειριστής ήταν ο Temporary Flight Lieutenant Warner Hutchins Peberdy, Καναδός γεννημένος στο Rugby της Αγγλίας. H τύχη του πιλότου παραμένει άγνωστη, κατά το περιοδικό Flight 25.01.17 ο Peberdy θεωρείται Missing, ενώ στα αρχεία πεσόντων του Royal Navy υπάρχει η εξής περιγραφή:
Royal Naval Air Service, flying single-seater, Nieuport Type II tractor biplane scout, on scouting flight from Thasos, Greece, failed to return
PEBERDY, Warner H, Ty/Flight Lieutenant, presumed drowned Ο χειριστής παραμένει Missing in Action.
Μάλιστα το Ni 16 3983 ήταν και εντυπωσιακότατο, παρακάτω είναι ένα Profile του αεροσκάφους φιλοτεχνημένο απο τον Rick Kent για την IPMS Στοκχόλμης:
Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω πως τα παραπάνω πηγάζουν απο την δημοσιευμένη φωτογραφία του υπολείματος και απο τον συνδιασμό τεκμηριομένων γεγονότων που έλαβαν χώρα στην περιοχή της Θάσου. Η ταυτοποίηση του Χειριστή και του αεροσκάφους μπορεί να γίνει μόνον απο τους επίσημους φορείς και απο τον Κο Λαγό και τους συνεργάτες του, με ανασκαφή - έρευνα στον χώρο για την εξαγωγή ασφαλέστερων συμπερασμάτων.
Στην διάθεσή σας!
Υγ 1. Εύχομαι η νέα ανακάλυψη του Κου Λαγού όντως να ολοκληρωθεί και να στεφθεί με επιτυχία όπως η υπόθεση Χάμπα.
Υγ 2. Εύχομαι τα οστά του Σπ. Χάμπα (εάν δεν έχει γίνει εκταφή στο παρελθόν) να επαναπατριστούν με όλες εκείνες τις τιμές που αξίζουν στους ήρωες αγωνιστές!