Αποστολέας Θέμα: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο  (Αναγνώστηκε 3454 φορές)

0 μέλη και 1 επισκέπτης διαβάζουν αυτό το θέμα.

Αποσυνδεδεμένος xaris_the greek

  • Scale 1/48
  • *
  • Μηνύματα: 830
  • Age: 56
  • Τόπος: Θεσσαλονίκη
  • ΠΑΡ ΕΚΑΣΤΟΝ ΤΕΓΓΟΝΤΑΣ ΤΑΣ ΠΤΕΡΥΓΑΣ
Στο παρακάτω link θα βρείτε αναλυτικά την είδηση:

http://www.onalert.gr/default.php?pname=Article&catid=2&art_id=13750

Το δημοσίευμα είναι αληθές, τυχαίνει να γνωρίζω προσωπικά μερικούς από τους ανθρώπους που αναφέρονται σε αυτό. Έχει κανείς ιδέα τι αεροπλάνο θα μπορούσε να είναι;

Αποσυνδεδεμένος gpav

  • ἐν τοῖς δεινοῖς εὔελπις...
  • Scale 1/35
  • *
  • Μηνύματα: 1182
  • Age: 58
  • Τόπος: Πειραιάς
  • Γιώργος Παυλόπουλος
    • Λιμενικό Σώμα
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #1 στις: Απρίλιος 17, 2012, 10:51:32 πμ »
Στην ιστοσελίδα της RAF αναφέρεται ότι την 1/4/1918, ημερομηνία ίδρυσής της, η υπάρχουσα 2η Πτέρυγα της Royal Naval Air Service μετονομάστηκε σε Μοίρα 222 της RAF.

Δεν υπάρχει αναφορά σε άλλη μονάδα της RNAS στην Θάσο. Ίσως από κάποια άλλη πηγή θα μπορούσε να βρεθεί ποιά αεροσκάφη επιχειρούσε η RNAS στην Θάσο. Η Osprey έχει βγάλει το Naval Aces of World War 1 part 2 που πιστεύω ότι μπορεί να μας διαφωτίσει.
Nothing is so good for the morale of the troops as occasionally to see a dead general - Field Marshal William Slim
It makes no difference which side the general is on - Unknown British Soldier

Αποσυνδεδεμένος Ελιξ-ιριος

  • Scale 1/35
  • *
  • Μηνύματα: 2163
  • Age: 46
  • Τόπος: 3ο σύννεφο δυτικά...
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #2 στις: Απρίλιος 17, 2012, 01:32:57 μμ »
Μπορεί να είναι Pup ή Camel μιάς και μιλάμε για μονοθέσιο;

Αποσυνδεδεμένος xaris_the greek

  • Scale 1/48
  • *
  • Μηνύματα: 830
  • Age: 56
  • Τόπος: Θεσσαλονίκη
  • ΠΑΡ ΕΚΑΣΤΟΝ ΤΕΓΓΟΝΤΑΣ ΤΑΣ ΠΤΕΡΥΓΑΣ
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #3 στις: Απρίλιος 17, 2012, 02:22:51 μμ »
Στην ιστοσελίδα της RAF αναφέρεται ότι την 1/4/1918, ημερομηνία ίδρυσής της, η υπάρχουσα 2η Πτέρυγα της Royal Naval Air Service μετονομάστηκε σε Μοίρα 222 της RAF.

Δεν υπάρχει αναφορά σε άλλη μονάδα της RNAS στην Θάσο. Ίσως από κάποια άλλη πηγή θα μπορούσε να βρεθεί ποιά αεροσκάφη επιχειρούσε η RNAS στην Θάσο. Η Osprey έχει βγάλει το Naval Aces of World War 1 part 2 που πιστεύω ότι μπορεί να μας διαφωτίσει.

Έτυχε τον τελευταίο καιρό να ετοιμάσω ένα θέμα για τον Μωραϊτίνη. Ψάχνοντας βρήκα ότι το προσωπικό του ΝΑΣ (Ναυτικό Αεροπορικό Σώμα), μετά την προσχώρησή του στο Κίνημα Εθνικής Αμύνης που εκδηλώθηκε το Σεπτέμβριο του 1916,  προωθήθηκε στην αεροπορική βάση Μούδρου στη Λήμνο και στο αεροδρόμιο Καζαβιτίου Θάσου, όπου άρχισε εκ νέου (είχε ξεκινήσει το 1914) την εκπαίδευση με τη βοήθεια των Βρετανών. Από τον Οκτώβριο του 1916 ο Μωραϊτίνης ανέλαβε εκ νέου τη διοίκηση του ΝΑΣ (είχε απομακρυνθεί το 1915), που επιχειρούσε ενταγμένο στη 2η Βρετανική Πτέρυγα της RNAS. Αμιγώς ελληνική θεωρείται η Ζ Μοίρα, που συγκροτήθηκε το Μάιο του 1917. Λίγο αργότερα (27-6-1917) η Ελλάδα μπήκε επίσημα στον Α' ΠΠ και το ΝΑΣ αναδιοργανώθηκε και εξοπλίστηκε πληρέστερα.

Συνεπώς κάτω από βρετανική διοίκηση στο χώρο του Αιγαίου βρέθηκαν και πιλότοι άλλων εθνικοτήτων, μάλιστα οι Έλληνες του ΝΑΣ είχαν σημαντικό μερίδιο στις επιχειρήσεις. Συνεπώς δε θα εκπλαγώ αν ο πιλότος του Α/Φ του δημοσιεύματος, που χάθηκε το χειμώνα του 1917 ήταν Καναδός.

Αποσυνδεδεμένος gpav

  • ἐν τοῖς δεινοῖς εὔελπις...
  • Scale 1/35
  • *
  • Μηνύματα: 1182
  • Age: 58
  • Τόπος: Πειραιάς
  • Γιώργος Παυλόπουλος
    • Λιμενικό Σώμα
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #4 στις: Απρίλιος 17, 2012, 05:36:33 μμ »
Στο βιβλίο ROYAL NAVAL AIR SERVICE 1912-1918 του Brad King, αναφέρει ότι τον Μάη του 1916 στάλθηκαν από τον Μούδρο στο νεοκατασκευασθέν αεροδρόμιο της Θάσου τρία απαρχαιωμένα Henry Farmans, ένα Nieuport Scout και δύο Bristol Scouts. Τα δύο πρώτα α/φη που δοκίμασαν να προσγειωθούν συνετρίβησαν, πιθανώς από καθοδικά ρεύματα. Ίσως είναι τα δύο που οι ντόπιοι λένε ότι κατέπεσαν στην θάλασσα. Για την πτώση στο βουνό, δεν αναφερει κάτι το βιβλίο.

Στο NAVAL-HISTORY.NET, αναφέρει για το 1917 τις ακόλουθες απώλειες:
14/1/1917: Royal Naval Air Service, flying single-seater, Nieuport Type II tractor biplane scout, on scouting flight from Thasos, Greece, failed to return - PEBERDY, Warner H, Ty/Flight Lieutenant, presumed drowned

1/6/1917: RNAS Thasos, possibly associated with group that died in Greece on 27 May -  SHEPHARD, Arthur L, Aircraftsman 2c, F 17635, died

Στο παραπάνω βιβλίο περιγράφεται το αεροδρόμιο ως ακολούθως "It was a very difficult aerodrome to approach because it was on a piece of land which rather jutted out into the sea; the land sides were high hills..." Νομίζω ότι μπορούμε ασφαλώς να συμπεράνουμε ότι το αεροδρόμιο βρισκόταν στην εξοχή της ξηράς δυτικά του Πρίνου:

Nothing is so good for the morale of the troops as occasionally to see a dead general - Field Marshal William Slim
It makes no difference which side the general is on - Unknown British Soldier

Αποσυνδεδεμένος Παύλος Τσέκας

  • Scale 1/72
  • *
  • Μηνύματα: 183
  • Age: 48
  • Τόπος: Πεύκη
  • IPMS 706
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #5 στις: Απρίλιος 17, 2012, 06:35:29 μμ »
Καλησπέρα σε όλους. Χριστός Ανέστη.

 Αξίζουν πραγματικά συγχαρητήρια στον Κο Λαγό και την ομάδα του για την νεότερη επιτυχία, μετά την ανακάλυψη του τάφου του Ανθχου Σπ.Χάμπα. Ο άνθρωπος αυτός με περίσσια υπομονή, διάθεση και λατρεία για την Αεροπορική ιστορία συνεχώς μελετά, ψάχνει και ανακαλύπτει θησαυρούς ιστορικής κληρονομιάς.
  Συγχαρητήρια αξίζουν και στις δημοτικές αρχές, που ξεπερνώντας την αρτηριοσκλήρυνση του ελληνικού δημοσίου προχώρησαν στην απόφαση να "στήσουν" ένα μνημείο που να τιμά τον αγώνα των Ελλήνων και συμμάχων αεροπόρων του παρελθόντος. 'Εχω επισκεφθεί τον Πρίνο δύο φορές στο παρελθόν και έχω δεί το υπάρχον  λιτό μνημείο και χάρηκα ιδιαίτερα όταν έμαθα ότι σκοπός είναι να ανεγερθεί ένα ποιό επιβλητικό.

 ΄Οσον αφορά τώρα στο συγκεκριμένο εύρημα και στην αεροπορική δραστηριότητα στο νησί. Στο αεροδρόμιο Πρίνου (Καζαβίτι) από τις 29.05.16 δρά το A Flight (σμήνος) του 3 WING (πτέρυγας) του RNAS (Βρετανική Ναυτική Αεροπορική Υπηρεσία). Την 1.1.17 μετονομάζεται σε  A Squadron και περιλαμβάνει ένα Βρετανικό και ένα Ελληνικό σμήνος. Με την άφιξη της Ελληνικής Ζ Μοίρας  στην Θάσο στις 18.07.17 οι δραστηριότητές τους παραλληλίζονται μέχρι την 01.04.18 όπου όλες οι Μοίρες σχηματίζουν την 222 Squadron (Μοίρα) της νεοσύστατης RAF (Royal Aircraft Navy serials and units 1911-1919/Air Britain Publication). Το αεροδρόμιο και οι Μοίρες του, λοιπόν, έχουν σημαντική δραστηριότητα κατά των Γερμανοβουλγαρικών θέσεων στην Ανατολική Μακεδονία. Από το αεροδρόμιο επιχειρούν Έλληνες χειριστές αλλά και Κοινοπολιτειακοί  (Commonwealth) στις βρετανικές μοίρες (όλοι οι υπήκοοι  του Βρετανικού στέμματος μπορούν να υπηρετούν).
 Για τον τύπο του αεροσκάφους τα συντρίμια του οποίου ανακαλύφθησαν απο τον Κο Λαγό επιτρέψτε μου την παρακάτω τοποθέτηση. Εάν και μόνον εάν η φωτογραφία που δημοσιεύεται στο άρθρο είναι απο τα συγκεκριμένα ευρήματα (και όχι φωτό αρχείου απο άλλο αεροσκάφος) τότε μπορούν να αναφερθούν και να ληφθούν υπόψιν τα παρακάτω.
 Το κομμάτι που απεικονίζεται φαίνεται να είναι τμήμα αεροσκάφους Nieuport 11/16, και ποιό συγκεκριμένα είναι μάλλον το μεταλλικό τμήμα που συνδέει τα εμπρός σκέλη του Σ/Π με την άτρακτο (lower longeron). To RNAS χρησιμοποίησε το Nieuport 11 (Single seater tractor scout) στις μοίρες του Αιγαίου σε μικρούς αριθμούς.
 Υπήρξε όμως πτώση τέτοιου αεροσκάφους στην Θάσο το 1917; Η απάντηση κατά το Royal Aircraft Navy serials and units 1911-1919/Air Britain Publication, είναι θετική. Την 14.1.17 το αεροσκάφος Ni 11 με sn 3983 έπεσε κατά την επιστροφή του στο αεροδρόμιο. Χειριστής ήταν ο  Temporary Flight Lieutenant Warner Hutchins Peberdy, Καναδός γεννημένος στο Rugby της Αγγλίας. H τύχη του πιλότου παραμένει άγνωστη, κατά το περιοδικό Flight 25.01.17 ο Peberdy θεωρείται Missing, ενώ στα αρχεία πεσόντων του Royal Navy υπάρχει η εξής περιγραφή:
Royal Naval Air Service, flying single-seater, Nieuport Type II tractor biplane scout, on scouting flight from Thasos, Greece, failed to return
PEBERDY, Warner H, Ty/Flight Lieutenant, presumed drowned

Ο χειριστής παραμένει Missing in Action.

 Μάλιστα το Ni 16 3983 ήταν και εντυπωσιακότατο, παρακάτω είναι ένα Profile του αεροσκάφους φιλοτεχνημένο απο τον Rick Kent για την IPMS Στοκχόλμης:



Κλείνοντας, θα ήθελα να επισημάνω πως τα παραπάνω πηγάζουν απο την δημοσιευμένη φωτογραφία του υπολείματος και απο τον συνδιασμό τεκμηριομένων γεγονότων που έλαβαν χώρα στην περιοχή της Θάσου. Η ταυτοποίηση του Χειριστή και του αεροσκάφους μπορεί να γίνει μόνον απο τους επίσημους φορείς και απο τον Κο Λαγό και τους συνεργάτες του, με ανασκαφή - έρευνα στον χώρο για την εξαγωγή ασφαλέστερων συμπερασμάτων.

 Στην διάθεσή σας!

Υγ 1. Εύχομαι η νέα ανακάλυψη  του Κου Λαγού όντως να ολοκληρωθεί και να στεφθεί με επιτυχία όπως η υπόθεση Χάμπα.

Υγ 2. Εύχομαι τα οστά του Σπ. Χάμπα (εάν δεν έχει γίνει εκταφή στο παρελθόν) να επαναπατριστούν με όλες εκείνες τις τιμές που αξίζουν στους ήρωες αγωνιστές!
"Με την βοήθειαν του Θεού, τας ευχάς του Βασιλέως μας και εν ονόματι του Δικαίου, πλέω μεθ' ορμής ακαθέκτου και με την πεποίθησιν της νίκης κατά του εχθρού του Γένους."   

Αποσυνδεδεμένος Παύλος Τσέκας

  • Scale 1/72
  • *
  • Μηνύματα: 183
  • Age: 48
  • Τόπος: Πεύκη
  • IPMS 706
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #6 στις: Απρίλιος 17, 2012, 06:37:26 μμ »
Κατά την σύνταξη του παραπάνω είδα ότι και ο gpav "εμπιστεύτηκε" τις ίδιες πηγές, χαιρομαι ιδιαίτερα για το  ενδιαφέρον προς την υπόθεση! ::salut::
"Με την βοήθειαν του Θεού, τας ευχάς του Βασιλέως μας και εν ονόματι του Δικαίου, πλέω μεθ' ορμής ακαθέκτου και με την πεποίθησιν της νίκης κατά του εχθρού του Γένους."   

Αποσυνδεδεμένος xaris_the greek

  • Scale 1/48
  • *
  • Μηνύματα: 830
  • Age: 56
  • Τόπος: Θεσσαλονίκη
  • ΠΑΡ ΕΚΑΣΤΟΝ ΤΕΓΓΟΝΤΑΣ ΤΑΣ ΠΤΕΡΥΓΑΣ
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #7 στις: Απρίλιος 17, 2012, 06:45:14 μμ »
Είπα κι εγώ, κάποιος από τους "γκουρού" της περιόδου του Α' ΠΠ θα έχει περισσότερες πληροφορίες. Σημαντικό θέμα με ελληνικό ενδιαφέρον και ελάχιστη βιβλιογραφία. Χαίρομαι ιδιαίτερα για την ανταπόκριση.

Αποσυνδεδεμένος Ελιξ-ιριος

  • Scale 1/35
  • *
  • Μηνύματα: 2163
  • Age: 46
  • Τόπος: 3ο σύννεφο δυτικά...
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #8 στις: Απρίλιος 17, 2012, 06:57:34 μμ »
Πολύ ενδιαφέρον εύρημα, και όμορφο μοντελιστικό θέμα. Αξίζουν συγχαρητήρια σε όλους όσους "προσθέτουν κομμάτια στο πάζλ" αυτό, και τα παραθέτουν σε όλους μας ::salut::

Αποσυνδεδεμένος Παύλος Τσέκας

  • Scale 1/72
  • *
  • Μηνύματα: 183
  • Age: 48
  • Τόπος: Πεύκη
  • IPMS 706
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #9 στις: Μάιος 12, 2012, 10:08:47 μμ »
Καλησπέρα,

και η επιβεβαίωση απο τον κύριο Λαγό ότι πρόκειται για το Ni 11 του Peberdy:

http://www.enkripto.com/2012/05/found-in-action.html
"Με την βοήθειαν του Θεού, τας ευχάς του Βασιλέως μας και εν ονόματι του Δικαίου, πλέω μεθ' ορμής ακαθέκτου και με την πεποίθησιν της νίκης κατά του εχθρού του Γένους."   

Αποσυνδεδεμένος xaris_the greek

  • Scale 1/48
  • *
  • Μηνύματα: 830
  • Age: 56
  • Τόπος: Θεσσαλονίκη
  • ΠΑΡ ΕΚΑΣΤΟΝ ΤΕΓΓΟΝΤΑΣ ΤΑΣ ΠΤΕΡΥΓΑΣ
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #10 στις: Μάιος 15, 2012, 10:13:54 μμ »
Μετά από επικοινωνία με τον κ. Λαγό, σας ενημερώνω για τιςμ εξελίξεις στο θέμα. Μετά τη δημοσίευση του ευρήματος στο www.onalert.gr, ακολούθησε άρθρο στις εφημερίδες "Ελεύθερος Τύπος" και "Athens News" (στα αγγλικά), όπου αναφέρεται ότι πιθανόν το εύρημα να αφορά το αεροπλάνο του Peberdy:

http://www.athensnews.gr/issue/13494/55271?action=print1

Η δημοσίευση κινητοποίησε τους "γκουρού" και στο εξωτερικό και ορισμένοι αποφάνθηκαν ότι το εύρημα είναι από αεροσκάφος τύπου Sopwith:

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=116676

Όπως αντιλαμβάνεστε η έρευνα συνεχίζεται.

Αποσυνδεδεμένος ΧΑΡΙΔΗΜΟΣ

  • Scale 1/48
  • *
  • Μηνύματα: 549
  • Τόπος: Γαύδος
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #11 στις: Μάιος 16, 2012, 06:31:50 μμ »
Η δημοσίευση κινητοποίησε τους "γκουρού" και στο εξωτερικό και ορισμένοι αποφάνθηκαν ότι το εύρημα είναι από αεροσκάφος τύπου Sopwith:

http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=116676

Εχει ανοίξει και δεύτερο νήμα Χάρη! : => http://forum.keypublishing.com/showthread.php?t=116775

....με πολλές φωτογραφίες! 

Αποσυνδεδεμένος Sjmygian

  • Scale 1/35
  • *
  • Μηνύματα: 1272
  • modelclub.gr
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #12 στις: Μάιος 20, 2012, 10:09:45 πμ »
Οι πληροφορίες συγκλίνουν στο ότι πρόκειται για ένα Sopwith Camel.
"Η Δημοκρατία μας αυτοκαταστρέφεται διότι κατεχράσθη το δικαίωμα της ελευθερίας και της ισότητας, διότι έμαθε τους πολίτες να θεωρούν την αυθάδεια ως δικαίωμα, την παρανομία ως ελευθερία, την αναίδεια
--------------------------------------------------
clopy & paste
επειδή και η αντιγραφή θέλει μυαλό

Αποσυνδεδεμένος gpav

  • ἐν τοῖς δεινοῖς εὔελπις...
  • Scale 1/35
  • *
  • Μηνύματα: 1182
  • Age: 58
  • Τόπος: Πειραιάς
  • Γιώργος Παυλόπουλος
    • Λιμενικό Σώμα
Nothing is so good for the morale of the troops as occasionally to see a dead general - Field Marshal William Slim
It makes no difference which side the general is on - Unknown British Soldier

Αποσυνδεδεμένος gpav

  • ἐν τοῖς δεινοῖς εὔελπις...
  • Scale 1/35
  • *
  • Μηνύματα: 1182
  • Age: 58
  • Τόπος: Πειραιάς
  • Γιώργος Παυλόπουλος
    • Λιμενικό Σώμα
Απ: Συντρίμμια αεροσκάφους του Α' Παγκοσμίου στη Θάσο
« Απάντηση #14 στις: Σεπτέμβριος 08, 2015, 07:26:25 μμ »
Νεώτερο άρθρο για το θέμα, που αναφέρει την πιθανότητα το συντριβέν Camel να το χειριζόταν ο Σημαιοφόρος Χατζηκυριάκος της Ναυτικής Αεροπορίας (ένα άρθρο εφημερίδας του 1928 αναφέρει ότι συνετρίβη πετώντας ένα Camel τέλη Νοέμβρη του 1918, κοντά στον Πρίνο, ενώ προσπαθούσε να προσγειωθεί).

Πηγή: Η Αεροπορική Ιστορία στην Ελλάδα (Facebook group)
Nothing is so good for the morale of the troops as occasionally to see a dead general - Field Marshal William Slim
It makes no difference which side the general is on - Unknown British Soldier

Tags: